Virtual - Tuning
Tutorial
Opracowanie: ignotus
Poziom trudności: łatwy/średni/trudny
Wstawiony i wyśrodkowany obrazek efektu końcowego
Witam. To będzie mój pierwszy tutorial. Pokażę Wam jak wirtualnie przerobić samochód. Tutorial składa się z 2 części: średnio trudnych i dodatkowych, trudnych do wykonania przeróbek. Dlatego tak napisałem w poziomie trudności. Celem tutoriala będzie przybliżenie Wam tej dziedziny fotomontażu. Dzięki temu, być może więcej z Was zainteresuję się tym, co pozwoli na utworzenie działu z tym związanego. Wiem, że kiedyś były prośby o taki dział ale z powodu małego zainteresowania ta dziedziną pomysł nie wypalił. Pisząc ten tutorial, zakładam, że każdy kto z niego korzysta ma chociaż w podstawie opanowane funkcje i narzędzia GIMP'a.
Najważniejsza zasada Virtualnego-Tuningu: Nie kradniemy części z innych VT!!
Porady:
1. Zmiana felg - zmieniając felgi pamiętajmy, aby nowych szukać w podobnej perspektywie, żeby podczas wklejania nie trzeba było ich zbytnio przekształcać, bo mogą zrobić się płaskie i powstać może komprecha (ząbki).
2. Przyciemnianie szyb - nie poleca się przyciemniać szyb na kolorowo. Najlepiej gdy po prostu delikatnie przyciemnić, aby nie zrobić "wieś-tuningu".
3. Zmiana koloru - tutaj też z wyczuciem, a dokładnie chodzi o to żeby nie "przepalić" koloru nadwozia.
4. Wstawianie i cieniowanie siatki - z cieniowaniem chodzi o to aby siatka ładnie i realistycznie wyglądała we wlocie. Efekt można uzyskać gumkując brzegi, lub cieniując czarnym, miękkim pędzlem.
5. Ładne zapalanie świateł - Ważna sprawa. Owszem, można zapalić "lens flare", ale ładniej będzie użyć pędzla z funkcją "miękkie światło".
6. Obniżanie wozu - bez zmiany tła, trzeba pamiętać, aby nie zostawić śladów po obniżaniu.
7. Robienie ładnego i realistycznego carbonu - problem wielu użytkowników, szczególnie początkujących. Nie polecam robić ze wzorka. Prawie nigdy nie wyjdzie to ładnie. Najlepiej znaleźć tzw. dawce, z którego będziemy docinać po kawałku osiągając zadowalający efekt (jednego umieszczę później przy odpowiednim punkcie).
BONUSY:
1. Rysowanie BK (body-kit) - tutaj przede wszystkim trzeba zwracać uwagę na perspektywę, która jest jedną z ważniejszych rzeczy w virtualnym-tuningu. Pomóc sobie można patrząc na linie starego zderzaka. Drugą rzeczą jest jakiekolwiek wyobrażenie jak powinno padać światło, czyli gdzie jest jaśniej, gdzie ciemniej.
2. Zmiana tła - tutaj trzeba uważać na to, aby samochód nie "latał" na nowym tle. Trzeba szukać tła z podobnie umiejscowioną kamerą, co na przerabianym zdjęciu.
3. Całkowity rebrush (przemalowanie) auta - jak sama nazwa wskauzuje, przy tym punkcie pokaże Wam ogólnie co to znaczy rebrushować i jak się za to zabrać. Jest to czasochłonny proces, do którego trzeba mieć zapał i chęci. Zazwyczaj polecam rebrushować tylko wtedy gdy zmieniamy tło i nie zgadzają nam się odbicia na lakierze.
4. Tworzenie ładnego cienia - jedna z prostszych czynności, lecz dobrze wykonana pomaga wpasować lepiej przerabiany wóz w nowe tło.
Na chwilę obecną tutorial się nie zmieni bo nie mam czasu. Gdy tylko będę miał go więcej od razu biorę się do roboty. Przepraszam. Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy (część 1 - poziom trudności: łatwy/średni) 1. Zmiana felg. Otwieramy 2 obrazy: bazę i dawcę felg, którego wcześniej znaleźliśmy.
Wybieramy
Ścieżki i zaznaczamy tak jak jest pokazane na zdjęciu.
Po zaznaczeniu klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy
Zaznaczenie -> Ze ścieżki.
Następnie
[ctrl + C] i na zdjęciu z bazą
[ctrl + V].
Dopasowujemy koło używając następujących narzędzi:
[Shift + R], [Shift + F], [M], [Shift + T] (Tego ostatniego polecam tylko do zmniejszania części i to też ostrożnie). Tak samo robimy z drugim kołem.
Gdy nowe koło wystaje poza kontury nadwozia, wybieramy ponownie
Ścieżki i zaznaczamy tak jak na zdjęciu (wzdłuż brzegów nadkola). Potem na warstwie z nowym kołem wciskamy [delete].
Tak to wygląda po wykonaniu powyższych czynności:
2. Przyciemnianie szyb. Zaznaczamy dokładnie wszystkie szyby
Ścieżkami (bez słupków i obramowań) tak jak jest to pokazane niżej (aby dodać nowe zaznaczenie przytrzymujemy
[shift] i klikamy lewym przyciskiem myszy aby utworzyć nowy punkt).
Następnie
Kolory -> Destruacja, kilkamy OK.
Potem
Kolory -> Jasność i kontrast.
Jasność ustawiamy na
-65, natomiast kontrast na
18 (jednak jest to zależne od jasności zdjęcia).
Obecny efekt:
3. Zmiana koloru nadwozia. Zaznaczamy dokładnie całe nadwozie.
Następnie usuwamy z zaznaczenia wszystkie wloty, lampy, szyby itp. Zostawiamy zaznaczone tylko nadwozie, tak jak jest pokazane poniżej. (Aby usunąć coś z zaznaczenia przytrzymujemy
[shift] i klikamy lewym przyciskiem myszy aby utworzyć nowy punkt. i potem już bez trzymanego shift'a zaznaczamy kolejny obszar).
Następnie
Kolory -> Barwienie i wg. własnych upodobań. Można także pobawić się jeszcze
Kolory -> Jasność i kontrast ponieważ gdy samochód jest jasny przy zmianie koloru może zrobić się blady.
Moje ustawienia: Odcień:
360, Nasycenie:
0, Jasność:
0 Tak to powinno wyglądać obecnie:
4. Wstawianie i cieniowanie siatki. Zaznaczamy wlot (bez obramowań)
Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją
Wlot Zmiękczamy zaznaczenie
Zaznaczenie -> Zmiękcz o
3 px Zamalowujemy wlot na czarno i usuwamy zaznaczenie
[Shift + Ctrl + A] Otwieramy obraz z siatką, zaznaczamy cała
[Ctrl + A] i kopiujemy
[Ctrl + C] i wklejamy
[Ctrl + V] ją na zdjęciu z samochodem.
Przesuwamy ja nad wlot.
Na warstwie z wlotem, klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy
Kanał alfa na zaznaczenie.
Na warstwie z siatką odwracamy zaznaczenie
[Ctrl + I] i klikamy
delete.
Teraz cieniujemy. Bierzemy miękką gumkę
[Shift + E] o nazwie
Circle Fuzzy 19, Krycie na
100, i skala na
3,75.
Wybieramy warstwę z siatką i na brzegach delikatnie gumkujemy aby uzyskać taki efekt jak na zdjęciu niżej. (Jednak zależne jest ot także skąd pada światło i jak głęboko we wlocie siatka siedzi. Można też, gumkując, wzorować się na starym wlocie jak padało światło).
Obecny efekt (jak widać ja dodałem jeszcze znaczek, żeby wlot nie wydawał się pusty, ale to wg Waszych upodobań róbcie. Jak chcecie znaczek na nowej siatce, wyłączacie widoczność warstwy z siatka i wlotem, zaznaczacie znaczek, ponownie włączacie widoczność obu warstw (z siatką i o nazwie
wlot) i na każdej
[delete]. I mamy znaczek na nowej siatce).
5. Ładne zapalanie świateł. Bierzemy miękki pędzel o nazwie
Circle Fuzzy 19, kryciem
100 i wielkości takiej jak lampa. Może być troszkę większy. W tym przypadku użyłem
3.61. Ustawiamy tryb
Miękkie światło.
Na warstwie z samochodem rozjaśniamy najpierw klosz lampy "malując" po niej 1-2 razy.
Następnie w samą soczewkę klikamy kilka razy pędzlem, aż do uzyskania zadowalającego efektu.
Tak to powinno wyglądać:
6. Obniżanie wozu. Zaznaczamy tak jak jest pokazane niżej.
Gdy zaznaczymy wóz "lecimy" z zaznaczeniem poza obrazek tak jak widać na kolejnym zdjęciu:
Następnie (oczywiście na warstwie z samochodem) klikamy
Ctrl + X], następnie
[Ctrl + V]. Teraz wybieramy
Przesunięcie [M] i klawiszem
W dół na klawiaturze obniżamy wóz wg. własnych upodobań.
Jak widać został ślad po obniżaniu. Są 3 sposoby pozbycia się go.
1. Dociąć kwałek.
2. Stworzyć panoramę. Czyli dodać na górze i na dole czrny paski.
3. O tyle skrócić zdjęcie, wycinając i wkleić na nowy obraz (
[Ctrl +N])
Ja poszedłem na łatwiznę i dokleiłem dwa paski. Proste a zarazem ładnie wyglądające.
Wyśrodkowany obrazek z efektem końcowym
Koniec
Znowu tekst autora. Jego uwagi, wskazówki lub inne.
Zakończenie i pożegnanie. Zazwyczaj autorzy kończą tutorial czymś w stylu "Miłego GIMPowania.
" itp.