Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Polskie Forum Użytkowników GIMP-aRootNews-roomGIMPWątek: Wywiad z jednym z programistów GIMP-a
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Wywiad z jednym z programistów GIMP-a  (Przeczytany 6563 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
mmiicc
√ ι ק

Reputacja: 14 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: CC-BY-SA
Wiadomości: 1 423
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« : 30.12.2008, 19:56:25 »

Kilka dni temu na blogu Joela Cornuza "Linux Photography" ukazał się wywiad z Martinem Nordholts'em jednym z twórców programu GIMP. Obydwaj panowie dali nam zgodę na przetłumaczenie (tłumaczył ba®thez i ja) i zamieszczenie wywiadu u nas na forum. Jeśli macie jakieś uwagi co do tłumaczenia to proszę śmiało pisać.
Joel Cornuz jest miłośnikiem fotografii, więc większość pytań głównie się z tym wiąże. Można jednak doszukać się kilku ciekawych wzmianek odnoszących się do następnych wersji GIMP-a.
A oto treść wywiadu:
Cytuj

Martin, bardzo dziękuję za poświęcenie czasu na ten wywiad. Na początek, czy możesz powiedzieć nam kilka słów o sobie i swoim związku z GIMP-em?

Po moim pierwszym wkładzie w GIMP-a w październiku 2006 stopniowo stawałem się coraz bardziej zaangażowany i teraz praktycznie codziennie dokładam się do rozwoju GIMP-a, sprawdzam i naprawiam zgłoszone błędy, przeglądam i dostosowuję kod programu oraz pracuję nad nowymi funkcjami. Czasami dokładam się też do rozwoju GEGL-a ale to GIMP zajmuje większość mojego czasu. Na co dzień pracuję jako programista dla znanej firmy produkującej telefony komórkowe.

Mówiąc z punktu widzenia fotografa, czekam już długo na zawarcie w GIMP-ie takich udogodnień jak zarządzanie kolorami, możliwość edycji zdjęć o większej głębi koloru, czy "efekty warstw". Teraz kiedy GEGL szykuje się na odegranie dużej roli, jak jego użycie w GIMP-ie pozwoli na osiągnięcie tych funkcjonalności?


Kiedy GEGL zostanie w pełni zintegrowany, GIMP będzie oferował wsparcie dla obróbki obrazów z większą głębią koloru oraz bezstratną edycję wliczając w to tzw "efekty warstw". Zarządzanie kolorami to oddzielny problem i wysokiej jakości organizacja pracy z zarządzaniem kolorami będzie wymagać pracy zarówno nad GEGL-em jak i rdzeniem GIMP-a.

GEGL w GIMP-ie 2.6 jest używany do niektórych operacji. Ile jeszcze pracy zostało aby GEGL był w pełni gotowy do używania w GIMP-ie?

Dla GIMP-a 2.6 większość operacji na kolorach została przeportowana do GEGL-a. Dla GIMP-a 2.8 przeportowaliśmy już kod projekcji. Kod projekcji jest tym co pozwala na  połączenie warstw w pojedynczy obraz. Ze strukturą obrazu reprezentowaną jako graf GEGL-a jest łatwo wstawić bezstratne węzły i wiem, że Øyvind już z tym eksperymentował, co jak zrozumiałem, było raczej bezbolesne.
Można powiedzieć, że GIMP posiada osobny rdzeń (GEGL) zdolny do pracy z obrazami o większej głębi kolorów i bezstratnej ich edycji. Co trzeba jeszcze zrobić, to przystosować kod tak, aby użytkownik mógł w pełni wykorzystać obecnie oddzielny rdzeń. Jest niemożliwe i bezsensowne rozważanie o dokładnej dacie, kiedy będzie to zrobione. Możemy tylko stwierdzić, że praca trwa i kiedyś zostanie ukończona.

Jak przebiegała integracja GEGL-a z GIMP-em 2.6? Czy uważasz, że praca włożona w przygotowanie gruntu w poprzednich wersjach GIMP-a przynosi dobre owoce a proces ten był stosunkowo prosty, czy określiłbyś go raczej jako "bolesny"?

To co zostało zrobione do tej pory (wliczając 2.8) było raczej łatwe. Jak często ma to miejsce w takim przypadku, wymaga to poświęcenia czasu na myślenie i programowanie.

Teraz pytanie, które pragnąłem zadać od bardzo dawna (i pewnie nie tylko ja...). Jak daleko jesteśmy od ujrzenia wcześniej wspomnianych funkcjonalności w GIMP-ie? Może moglibyśmy powiedzieć najpierw o zarządzaniu kolorami: Jest ono w ustawieniach GIMP-a i w menu obrazu. Ja czuję, że mam wszystko czego potrzebuję do pracy z zarządzaniem kolorami, ale czy planujecie dodanie kilku atrakcji więcej ( np. print proofing)? Czy obecny kod musi być mocno zmieniony aby był kompatybilny z GEGL-em?

Ja osobiście jestem zainteresowany udoskonaleniem mechanizmu zarządzania kolorami, ale nie będę wkładał w to większego wysiłku zanim GEGL nie zostanie całkowicie zintegrowany. Spekulowanie o jakiejś konkretnej dacie jest znów niemożliwe i bezsensowne. Może się pojawić ktoś kto zacznie się tym zajmować od zaraz, ale może też minąć kilka lat zanim ktoś znajdzie dosyć czasu i motywacji aby poprawić sytuację.

Następne pytanie jest o możliwość edycji obrazów z większą głębią koloru -  zagadnieniu, które jest drogie sercu fotografa. Jeśli 8bit/kanał jest obecne wszędzie w kodzie programu, to mogę sobie wyobrazić, że zmiana tego oznacza przerabianie całego kodu. Mam rację? Jakie są główne wyzwania aby zobaczyć wersję GIMP-a obsługującą 16, czy nawet 32-bit na kanał?

Odkąd GEGL jest nową  bazą dla GIMP-a nie chodzi o przepisanie na nowo dotychczasowego kodu dla 8 bit na kanał, ale raczej całkowite jego zastąpienie. Sensowne będzie pisanie kodu, który będzie dostosowywał dotychczasowe komponenty do nowej bazy, ale to raczej nie jest przepisywanie na nowo. Nie widzę żadnych większych wyzwań odnośnie wprowadzenia obsługi większej głębi koloru, kod po prostu musi zostać napisany.
Plany długoterminowe nie sprawdzają się dobrze w projektach kierowanych przez ochotników, ale można podać kilka luźnych zamierzeń. Jeśli wszystko pójdzie dobrze GIMP 2.8 będzie miał przeportowany kod projekcji do GEGL-a. Kiedy to już zrobimy, następnym naturalnym krokiem będzie rzeczywiste wykorzystanie nowej bazy i jej możliwości bezstratnej obróbki obrazu. Być może GIMP 2.10 jakoś z tego skorzysta.

A teraz co powiesz o "efektach warstw" albo lepiej: o bezstratnym edytowaniu (super fajnej możliwości jeśli o mnie chodzi)?


Bezstratna edycja będzie łatwiejsza ponieważ stary kod (8 bitów na kanał) może być dalej używany do przesyłania danych. Wyższa głębokość bitowa będzie trudniejsza ponieważ potrzebuje ona nowego/więcej ogólnego kodu. Zarządzanie kolorami jest najtrudniejszą częścią dlatego, że wpływa ono na cały sposób edycji obrazu.

To również odnosi się do pytania o projekt UI (interfejsu użytkownika) - edycja obrazu jest skomplikowaną czynnością, a stworzenie prostego interfejsu dla skomplikowanych zadań nie jest łatwe?


Zespół od UI (głównie Peter Sikking) daje cenny wkład w projekt. Wiem że w planach jest interfejs użytkownika dla bezstratnej obróbki, ale w tym momencie nie pamiętam żadnych szczegółów.

Czy są jakieś inne nowe funkcje o których chciałbyś wspomnieć?

Dyskutowaliśmy o jednookienkowym, opartym na zakładkach interfejsie, którym zainteresowana jest pewna część osób. Prace też posunęły się naprzód, jeśli chodzi o lepszą obsługę oderwanego zaznaczenia oraz wsparcie dla grupowania warstw, co może się nawet znaleźć w GIMP-ie 2.8. GIMP 2.8 będzie również zawierał trzy projekty z Google Summer of Code, które są aktualnie włączane do projektu: wsparcie dla warstw wektorowych, edycja tekstu na płótnie oraz tagowanie zasobów.

W jakich dziedzinach GIMP skorzystałby z pomocy?

Właściwie to nie wierzę w proszenie o pomoc. Jeśli ludzie są zainteresowani pomocą to pomagają, jeśli nie to nie. Ludzie są potrzebni w każdej dziedzinie. Programiści, opiekunowie raportów o błędach, opiekunowie strony www, ludzie piszący dokumentację itd.

Wiem, że możesz ale nie musisz być fotografem, ale powiedz co ogólnie sądzisz o stanie open source'owego oprogramowania dla fotografów?

Muszę przyznać, że nie ma we mnie za dużo fotografa. Interesuje mnie fotografia, ale nigdy nie miałem czasu by zając się tym na poważnie. Innymi słowy nie jestem właściwą osobą do osądzania jakości open source'owej fotografii z profesjonalnego punktu widzenia. Ale możemy wszyscy zobaczyć, że programy stale ewoluują oraz pojawiają się nowe, więc sytuacja ciągle się poprawia.

Będąc adwokatem diabła: Programiści edytorów RAW rozwijają swoje programy tak, że stają się coraz potężniejsze i zdolne do obsługi wielu plików graficznych. Czy jest jeszcze miejsce na "stary dobry edytor" jak GIMP?

Co mogę powiedzieć, jeśli jakiś inny edytor zdjęć przewyższa GIMP-a pod względem cech to trudno. Podejrzewam jednak, że po zakończeniu prac które obecnie wykonujemy, GIMP będzie bardzo atrakcyjny dla osób zwróconych obecnie do dedykowanych programów dla np. przetwarzania wysoko bitowych obrazów RAW. Uważam konkurencję (jeśli można użyć tego terminu), za zjawisko interesujące.

Dziękuje bardzo, Martin, za poświęcenie Twojego czasu.
Zapisane

Śledź gimptools.pl na  lub Identi.ca
Phoenix
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
JID: pho3nix@jabber.org
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 856
Galeria Użytkownika


twoja stara gra w guitar hero kierownicą


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 31.12.2008, 21:56:43 »

Dobrze że jest możliwość zmiany interfejsu w GIMPie 2.8 bo aktualny trochę mnie denerwuje. No i to na pewno fajnie zobaczyć (chociaż było już kilka zmian) naprawdę nowy wygląd GIMPa.
Zapisane



ZETT93
Użytkownik

Reputacja: 11 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
JID: zett@gimpuj.info
Licencja: Copyright
Wiadomości: 385
Galeria Użytkownika


Zaraz Cię wyciosam!


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 01.01.2009, 19:59:49 »

Sporo można wywnioskować z tego wywiadu... już nie mogę się doczekać 2.8 Chichot
Zapisane

I'M BACK !
mmiicc
√ ι ק

Reputacja: 14 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: CC-BY-SA
Wiadomości: 1 423
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #3 : 09.01.2009, 12:50:58 »

Niestety, ale wielkich zmian w wyglądzie GIMP-a 2.8 nie będzie. Możliwość wyboru jedno-okienkowego interfejsu pojawi się najprawdopodobniej w wersji 2.10. W 2.8 na 90% zobaczymy wreszcie grupowanie warstw, co moim zdaniem jest bardziej potrzebne od zmian w wyglądzie. Być może zmiana interfejsu GIMP-a będzie jednym z projektów w tegorocznym GSoC.
Zapisane

Śledź gimptools.pl na  lub Identi.ca
Buryna
√ ι ק

Reputacja: 7 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 776
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 10.01.2009, 11:57:10 »

Mmm.. grupowanie warstw, dość długo trzeba było na to czekać. Mnie osobiście GEGL ciekawi. No nic zobaczymy jak to będzie. Uśmiech
Zapisane

lion.
√ ι ק

Reputacja: 11 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.4 + GAP
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 1 222
Galeria Użytkownika


strach pomyśleć że lion. się tak leni!


Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 17.01.2009, 01:04:01 »

Końcówka tego wywiadu jest najbardziej interesująca. Nie czytałem zbyt tego ale jestem ciekaw kiedy?
Zapisane

aga900
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 5
Galeria Użytkownika

aga900


Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 29.01.2009, 21:25:28 »

Bardzo ciekawe Chichot Dowiedziałam się paru "Gimpowych tajemnic"  Wilber
Zapisane
asifalittlezonked
Użytkownik

Reputacja: 6 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 280
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 29.01.2009, 22:30:29 »

No Uśmiech A ja akurat się zastanawiałam, czy w Gimpie będzie szansa na "style warstw" - i proszę, jest nadzieja. Wielkie dzięki za przetłumaczenie, fajnie że się tego podjęliście Uśmiech
Zapisane
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aRootNews-roomGIMPWątek: Wywiad z jednym z programistów GIMP-a
Skocz do: