Witam zawsze chciałem napisać tutorial na gimpuj.info próbowałem robić efekty itp i wpadłem na pomysł zrobić nocne niebo
Poziom: łatwy
LETS GO
[lp]1. Pracę zaczynamy od utworzenia nowego dokumentu o rozmiarach min. 640x480 px ( rozmiar dokumentu nowej pracy można indywidualnie sobie określić , w zależności od własnych potrzeb ) . Tło zostawmy w spokoju i stwórzmy nową warstwę ( Menu główne > Warstwa > Nowa warstwa ) o nazwie "BG" , następnie ustawmy kolory : #050a14 lub czarny jako kolor pierwszoplanowy , natomiast #263757 jako kolor tła i wypełnijmy warstwę "BG" gradientem koloru (L) z ustawieniami domyślnymi ( gradient : kolor pierwszoplanowy na kolor tła RGB , kształt : liniowa ) , ciągnąc myszkę w dolnej części dokumentu w kierunku takim jak to zostało przedstawione poniżej
[lp]2. Tworzymy nową warstwę ( Menu główne > Warstwa > Nowa warstwa ) , nazywamy ją "gwiazdy 1" , następnie wlewamy do niej czarny (#000000) kolor narzędziem wypełnianie kolorem lub deseniem (Shift+b) i wypełniamy ją szumem filtrem Filtry > Szum > Rozproszenie HSV z następującymi ustawieniami : wstrzymanie - 3 , odcień - 0 , nasycenie - 0 , wartość - 120 . Teraz wybierzmy Warstwa > Kolory > Poziomy , ustawmy następujące wartości ( obok ikonek kroplomierza ) : Wybór czarnego punktu - 88 , środkowy punkt 1,00 , wybór białego punktu - 100 i zatwierdźmy ustawienia wciskając OK , aby otrzymać przezroczystość warstw usuniemy szybko kolor czarny narzędziem Zaznaczanie obszarów według kolorów (Shift + o) , ustawmy opcje według ilustracji 2 i kliknijmy prawym przyciskiem myszy gdziekolwiek na czarnym obszarze na warstwie "gwiazdy 1" , następnie wciskamy kolejno kombinację klawiszy : ( Ctrl + k ) wyczyść i ( Ctrl + Shift + A ) - brak zaznaczenia i ustawiamy na zakończenie tego punktu przezroczystość ( Krycie ) warstwy na 25 do 30% .
[lp]3. W tym punkcie powtórzymy czynności wykonane w poprzednim kroku z drobnymi różnicami . Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją "gwiazdy 2" , następnie wlewamy do niej czarny (#000000) kolor narzędziem wypełnianie kolorem lub deseniem (Shift+b) i wypełniamy ją szumem filtrem Filtry > Szum > Rozproszenie HSV z następującymi ustawieniami : wstrzymanie - 3 , odcień - 0 , nasycenie - 0 , wartość - 120 . Teraz wybierzmy Warstwa > Kolory > Poziomy i ustawmy następujące wartości : Wybór czarnego punktu - 100 , środkowy punkt 1,00 , wybór białego punktu - 107 i zatwierdźmy ustawienia wciskając OK , aby otrzymać przezroczystość warstw usuniemy szybko kolor czarny narzędziem Zaznaczanie obszarów według kolorów (Shift + o) , ustawmy opcje według ilustracji 2 i kliknijmy prawym przyciskiem myszy gdziekolwiek na czarnym obszarze na warstwie "gwiazdy 2" , następnie wciskamy kolejno kombinację klawiszy : ( Ctrl + k ) wyczyść i ( Ctrl + Shift + A ) - brak zaznaczenia i ustawiamy przezroczystość ( Krycie ) warstwy na 50 do 55% . Na chwilę obecną powinniśmy uzyskać efekt podobny do ilustracji przedstawionej poniżej .
[lp]4. W kolejnym kroku "domalujemy" imitację słabego blasku mniejszych gwiazd na niebie . Standardowo tworzymy nową warstwę , oczywiście jak zwykle na najwyższym poziomie warstw o nazwie "blask 1" , wybieramy narzędzie malowanie rozmytymi pociągniętymi pędzla ( p ) i z zakładki narzędziowej wybieramy pędzel: Circle Fuzzy (07) z domyślnymi ustawieniami : krycie 100% , itp . Następnie wybierzmy jako kolor pierwszoplanowy biały ( #FFFFFF ) i dla wygody oraz precyzyjniejszej pracy powiększmy nasz obrazek o 400% . Teraz namalujmy klikając punktowo pędzlem , kilkanaście bądź więcej ( kilkadziesiąt ) kropek na warstwie "blask 1" na punktach imitujących gwiazdy starając się je umieścić centralnie na "gwiazdce" ( pikselku ) , rozrzucając je w miarę równomiernie na całej warstwie w sposób taki jak pokazuje to ilustracja 3a i 3b . Po czym rozmywamy warstwę filtrem Filtry > Rozmycie > Rozmycie Gaussa ustawiając promień rozmycia poziomo i pionowo : 4 , oraz na zakończenia zmieniamy przezroczystość warstwy na około 20 % .
[lp]5. Teraz powtórzymy poprzedni krok z drobnymi różnicami . Tworzymy nową warstwę o nazwie "blask 2" , wybieramy narzędzie malowanie rozmytymi pociągniętymi pędzla ( p ) i z zakładki narzędziowej wybieramy pędzel: Circle Fuzzy (13) ze standardowymi ustawieniami : krycie 100% , itp . Następnie wybierzmy jako kolor pierwszoplanowy biały ( #FFFFFF ) i dla wygody oraz precyzyjniejszej pracy powiększmy nasz obrazek o 400% . Teraz namalujmy klikając punktowo pędzlem , o około 50% mniej kropek niż w poprzednim kroku , na warstwie "blask 1" na punktach imitujących gwiazdy starając się je również umieścić centralnie na "gwiazdce" , rozrzucając je w miarę równomiernie na całej warstwie w sposób taki jak pokazuje to ilustracja 3a i 3b . Po czym rozmywamy warstwę filtrem Filtry > Rozmycie > Rozmycie Gaussa ustawiając promień rozmycia poziomo i pionowo 6 , oraz na zakończenia zmieniamy przezroczystość warstwy na około 25 % .
[lp]5. W kolejnym przedostatnim kroku postaramy się namalować prostą symulację drogi mlecznej . Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją "droga mleczna" , po czym dodajemy chmury filtrem filtry > Renderowanie > Chmury > Jednolite chmury z następującymi ustawieniami : Szczegóły : 2 , Rozmiary X-0,9 Y-10,0 , pozostałe ustawienia pozostawiamy wyłączone . Teraz poprawmy kontrast warstwy przez wybranie Warstwy > Kolory > Jasność i kontrast wstawiając następujące wartości : jasność : 10 , kontrast : 20 , oraz zmieniamy tryb warstwy na Rozjaśnianie . Na zakończenie tego punktu , jeszcze zamaskujmy zbędne obszary warstwy w następujący sposób : wybieramy z menu głównego Warstwa > Maska > Dodaj maskę warstwy z początkową maską warstwy Biała ( bez przezroczystości ) , ustawiamy jako kolor pierwszoplanowy biały natomiast jako kolor tła wybieramy kolor czarny , po czym wybieramy narzędzie Wypełnianie gradientem koloru ( L ) z ustawieniami takimi jakie są pokazane na ilustracji 4 ( kolor pierwszoplanowy na kolor tła ) i maskujemy naszą warstwę "droga mleczna" , ciągnąc prawym przyciskiem myszki w kierunku strzałki która jest narysowana na ilustracji 5 . W tym punkcie należy zwrócić uwagę na efekt uzyskany przed zamaskowaniem naszej warstwy , przy odrobinie fantazji manipulując ustawieniami w filtrze jednolite chmury możemy uzyskać efekt mniej lub bardziej zachmurzonego nieba .
[op]Na zakończenie tego tutka wykonamy na szybko dwie bardzo proste mini mgławicę . Tworzymy nową warstwę o nazwie " mgławica 1 " , malujemy na niej chmury filtrem filtry > Renderowanie > Chmury > Jednolite chmury z następującymi ustawieniami : Szczegóły - 1 , Rozmiary około X-11,0 Y-11,0 , pozostałe ustawienia pozostawiamy wyłączone , po czym wybierzmy Warstwa > Kolory > Poziomy i ustawmy następujące wartości ( obok ikonek kroplomierza ) : Wybór czarnego punktu - 110 , środkowy punkt 1,00 , wybór białego punktu - 140 . Teraz wybierzmy narzędzie różdżki czyli Zaznaczanie sąsiadujących obszarów ( z ) z ustawieniami które są pokazane na ilustracji 6 , wciskamy klawisz Shift ( zaznaczanie wielokrotne ) zaznaczamy cztery małe obszary białe na warstwie , przykładowe zaznaczenia są pokazane na ilustracji 7 i usuńmy naszą nowo utworzoną warstwę . Następnie jeszcze raz stwórzmy nową warstwę na najwyższym poziomie w zakładkach warstw ( tak jak zawsze do tej pory to robiliśmy ) , oczywiście nazywamy ją " mgławica 1 " , wypełniamy ją kolorem #2d4a7e używając narzędzia kubełka , usuwamy zaznaczenie wciskając kombinację klawiszy Ctrl + Shift + A , rozmywamy ją filtrem Gausian Blur z opcjami Promień rozmycia X i Y około 25 i na zakończenie zmieniamy Tryb warstwy na Przesiewanie i przezroczystość na 30% . Efekt jaki uzyskaliśmy w tym punkcie wykonując dotychczasowe czynności można uzyskać również przy pomocy większego okrągłego pędzla , malując na warstwie obszary symulujące mgławice , ja niestety nie miałem takiego który by odpowiadał moim potrzebom dlatego zdecydowałem sie nie iść krótszą drogą . Aby zakończyć naszą pracę , dodajmy jeszcze jedną nową warstwę " mgławica 2 " , dodajmy do niej chmury filtrem Filtry > Renderowanie > Chmury > Jednolite chmury z następującymi ustawieniami : Szczegóły - 1 , Rozmiary : X-16,0 Y-16,0 , pozostałe ustawienia pozostawiamy wyłączone i zmieńmy tryb warstwy na Rozjaśnianie . Jeszcze na chwilę wybierzmy warstwę " mgławica 1 " , zaznaczmy ją Warstwa > Przezroczystość > Kanał alfa na zaznaczenie i wracamy z powrotem do warstwy " mgławica 2 " , odwracamy zaznaczenie wciskając kombinację klawiszy Ctrl + I , usuwamy niepotrzebne obszary na warstwie Ctrl + Shift + A i dla poprawienia ostatecznego efektu wybierzmy jeszcze korekcję Warstwa > Kolory > Poziomy i wpiszmy wartość od 235 do 220 w polu Wybór białego punktu (prawa ikonka kroplomierza) .
I oto Efekt
Mam Nadzieje że zaakceptujecie mój Tut
Pozdrawiam SqL