Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

  Pokaż wiadomości
Strony: 1 2 [3]
29  Tutoriale / Techniczne / Ścieżki - Poradnik : 21.09.2006, 22:42:25

Ścieżki - Projektowanie i modyfikacja (V.0.3)



1. Wstęp

Narzędzie ścieżki nazywane też krzywymi beziera używane jest do tworzenia skomplikowanych linii (prostych, krzywych, łamanych, figur geometrycznych itp.). Narzędzie staje się przydatne wtedy, gdy kształt, który chcemy uzyskać jest za bardzo skomplikowany by odręcznie go kreślić przy użyciu pędzla, ołówka czy aerografu, lub gdy selekcje: prostokątna i eliptyczna są nie wystarczające.

Przy pracy ze ścieżkami używa się dwóch zakładek: "Opcje narzędzia: Ścieżki" (pkt. 2) oraz zakładki "Ścieżki" (pkt. 4).



2. Zakładka "Opcje narzędzia Ścieżki"



Zakładka ta otwiera się automatycznie po wybraniu narzędzia .

W zakładcę widzimy wraz z polami wyboru:
- Tryb projektowania ścieżek,
- Tryb edycji ścieżek (operacje na istniejących ścieżkach),
- Tryb edycji lokalizacji ścieżek(operacje na istniejących ścieżkach).

- gdy zaznaczone: wymusza projektowanie prostych i łamanych (brak krzywych),

- przekształca ścieżkę w zaznaczenie,
- Obrysowuje ścieżkę - kliknięcie otwiera okno "Wybór stylu rysowania" opisane niżej (pkt. 5).

3A. Słowniczek:

-LPM - lewy przycisk myszy

-PPM - prawy przycisk myszy

- zaczep:


- aktywny zaczep:


- uchwyt:


- prosta:


- krzywa:


- składowa:



3B. Kursory i ich przeznaczenie

Poszczególne kursory osiąga się poprzez zmianę trybów pracy (, , ), oraz poprzez wciśnięcie klawiszy "shift", "ctrl" lub obu naraz [zrezygnowałem z szerszego opisu osiągania poszczególnych kursorów, gdyż w znaczący sposób wydłużyłoby to i skomplikowało ten poradnik].

- tworzy nowy zaczep nowej składowej:


- na pustym obszarze dodaje kolejny zaczep do składowej, łaczy prostą nowy zaczep z poprzednim aktywnym zaczepem:

Po kliknięciu nie musimy od razu puszczać LPM. W ten sposób możemy od razu przekształcić naszą prostą w dowolną krzywą:


- na linii prostej lub krzywej dodaje kolejny zaczep(pomiędzy innymi zaczepami):

Po kliknięciu nie musimy od razu puszczać LPM. W ten sposób możemy od razu zmienić położenie zaczepu tworząc krzywą z dwóch prostych przyległych do zaczepu:


- na pustym obszarze przesuwa całą ścieżkę:


- na prostej lub krzywej zmienia jej krzywiznę (nie dodając zaczepu):


- na zaczepie zmienia miejsce jego położenia:


- na zaczepie odejmuje ten zaczep:


- na prostej lub krzywej usuwa ją (otwiera ścieżkę):


- na zaczepie zamyka ścieżkę (łączy linią pierwszy zaczep z ostatnim):


- na uchwycie pozwala manipulować krzywizną linii przyłączonej do niego:

Wraz z wciśniętym klawiszem shift można manipulować krzywizną symetrycznie (tzn. po obu stronach zaczepu tak samo):


- w tym momencie nie można wykonać żadnej operacji (spróbuj wcisnąć klawisze shift, ctrl lub zmienić tryb pracy)


4. Zakładka/okno "Ścieżki"



Aby wyświetlić zakładkę "Ścieżki" należy kliknąć na zakładce LPM na trójkącik (strzałkę) > Dodaj zakładkę > Ścieżki lub w menu kontekstowym obrazu LPM na: Okna dialogowe > Ścieżki.

W zakładce widoczne są wszystkie ścieżki używane w bieżącym dokumencie.

Na lewo od każdej ścieżki znajdują się:

- gdy zaznaczone: ścieżka jest widoczna,
- gdy zaznaczone: .

Po dwukrotnym kliknięciu LPM na nazwę ścieżki możemy ją zmienić (nazwę).

Po kliknięciu PPM na ścieżkę rozwijane jest menu:

- uaktywnia narzędzie ścieżki,
- wyświetla okno z atrybutami (nazwą) ścieżki,
- tworzy nową ścieżkę,
- podnosi ścieżkę o jeden poziom,
- obniża ścieżkę o jeden poziom,
- tworzy duplikat aktualnie zaznaczonej ścieżki,
- usuwa zaznaczoną ścieżkę,
- łączy widoczne ścieżki, tj. te, które mają zaznaczone ,
- przekształca ścieżkę w zaznaczenie,
- dodaje obszar wyznaczony przez ścieżkę do zaznaczenia,
- odejmuje obszar od zaznaczenia,
- wyznacza część wspólną ścieżki i zaznaczenia,
- przekształca zaznaczenie w ścieżkę,
- Obrysowuje ścieżkę - kliknięcię otwiera okno "Wybór stylu rysowania" opisane niżej (pkt. 5),
- kopiuje ścieżkę do schowka,
- wkleja ścieżkę ze schowka,
- importuje ścieżkę z pliku z grafiką wektorową (.svg),
- eksportuje ścieżkę do pliku z grafiką wektorową (.svg),

W dolnej części zakładki "Ścieżki" znajdują się przyciski, które w większości były opisane wyżej:

= ,
+ shift - tworzy ścieżkę z użyciem ostatnich wartości,
= ,
+ shift - podnosi ścieżkę na wierzch,
= ,
+ shift - obniża ścieżkę na dno,
= ,
= ,
+ shift = ,
+ ctrl = ,
+ shift + ctrl = ,
= ,
+ shift - otwiera opcje zaawansowane przekształcania (może je kiedyś ktoś opisze),
= ,
+ shift - obrysowuje ścieżkę z uwzględnieniem ostatnich ustawień,
= .

5. Okno "Wybór stylu rysowania"



- gdy zaznaczone: rysuje linię (po ścieżce) używając ustawień wybranych poniżej,

- określa szerokość rysowanej lini w konkretnej jednostce (px, in, mm, pt, pc i innych),

- otwiera dodatkowe opcje dla linii,

- określa sposób zakończenia linii (tylko w ścieżkach otwartych):
pniak - zakończnie proste na równi z końcem lini ścieżki,
zaokrąglony - zakończenie zaokrąglone, wydłuża nieco ścieżkę,
prostokątny - zakończenie proste, wydłuża nieco ścieżkę.

- określa sposób załamania linii (tylko w ścieżkach łamanych):
zaostrzony - kąty łamanej są zaostrzone,
zaokrąglony - Kąty są zaokrąglone,
ścięty skośnie - kąty są zaostrzone i ścięte skośnie (na jednym grzbiecie powstają dwa kąty),

- zaokrągla kąty grzbietu (tylko przy wyborze grzbietu zaostrzonego),

- Pozwala stworzyć linie systematycznie przerywaną poprzez klikanie na kresce i odejmowanie punktów (dodawanie przerwań),

- pozwala wybrać zaprojektowany wzór kreski,

- gdy zaznaczone: wygładza linię,

- gdy zaznaczone: rysuje linię wedlug wyżej wybranych ustawień w kolorze pierwszoplanowym,

- gdy zaznaczone: rysuje linię pokrytą aktywnym deseniem,

- gdy zaznaczone: rysuje linię wybranym narzędziem według jego aktualnych ustawień.


KONIEC



Na pewno jest trochę błędów, jak ktoś coś zauważy proszę pisać.
30  Tutoriale / Tła / Matrixowe tło : 21.09.2006, 22:40:14
Matrixowe tło
Tutorial

Oryginał: Another Tech Tutorial
Tłumaczenie i opracowanie: pawloz
Poziom trudności: łatwy





Tutorial pokaże ci jak zrobić prostą tapetę w stylu "Matrix".

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime Point Zaczynamy

Lime Point 1. Tworzymy nowy obraz (Plik -> Nowy... [Ctrl+N]) o dowolnych wymiarach (u mnie 400x400px).



Lime Point 2. Klikamy Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma... z takimi ustawieniami (możecie wybrać ustawienia Ziarna losowości):



Lime Point 3. Robimy Kolory -> Desaturacja..., a następnie Filtry -> Rozmycie -> Pikselizacja... o ustawieniach:
  • Szerokość piksela: 10
  • Wysokość piksela: 10
Powinno wam wyjść coś takiego:



Lime Point 4. Następnie: Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu"... i dajemy takie oto ustawienia:



Lime Point 5. Klikamy Filtry -> Zniekształcenia -> Wytłoczenie z następującymi atrybutami:



Lime Point 6. Następnie robimy Filtry -> Wykrywanie krawędzi -> Krawędź z takimi ustawieniami:
  • Algorytm: Kompas prewitt
  • Moc: 9
  • Tryb: Zawiń
Powinno wam wyjść coś takiego:



Lime Point 7. Chwila oddechu i robimy: Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu"... z ustawieniami tak jak przy punkcie 4, jednak zmieniamy Długość na 20.

Lime Point 8. Teraz można, choć nie trzeba, pobawić się Jasnością i kontrastem (gdy tworzyłem efekt do tego tutorialu zastosowałem to z ustawieniami obydwóch parametrów na 30). Następnie trzeba by było zabarwić tło na zielono, więc robimy: Kolory -> Barwienie... i dajemy mniej więcej takie ustawienia (można popróbować innych):
  • Odcień: 127
  • Nasycenie: 100
  • Jasność: -53



Lime Point Koniec



Myślę, że ten tutorial nie jest trudny i każdy sobie z nim poradzi.

Miłego GIMPowania. Uśmiech



Miniaturka:
Opis: Szybki do zrobienia i ciekawy efekt podobny do tła z filmu "Matrix"
31  Tutoriale / Animacje / Powiewająca flaga : 21.09.2006, 22:37:47
Powiewająca flaga
Tutorial

Opracowanie: pawloz
Poziom trudności: średni




W tym tutorialu nauczysz się ze zwykłego obrazka zrobić powiewającą flagę.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime Point Zaczynamy

Lime Point 1. Otwieramy obrazek w GIMP-ie, na którym chcemy pracować (Plik -> Otwórz... [Ctrl+O]). Jeśli nie masz żadnego obrazka możesz pobrać ten, widoczny poniżej.


Lime Point 2. Następnie wchodzimy w Obraz -> Wymiary płótna i do szerokości i wysokości dodajemy po 20% (najlepiej zamienić sobie jednostki z pikseli na procenty), a następnie klikamy na Wyśrodkuj i Zmień rozmiar.

Lime Point 3. Teraz wchodzimy w Warstwa -> Przezroczystość -> Dodaj kanał alfa, a następnie w Warstwa -> Dopasuj wymiary warstwy do obrazu.

Lime Point 4. Nazwę warstwy z obrazkiem zmieniamy np. na Wilber.

Lime Point 5. Tworzymy nową warstwę (Warstwa -> Nowa warstwa... [Shift+Ctrl+N]), umieszczamy ją na samym dole i zmieniamy jej nazwę na Tło.

Lime Point 6. Warstwę Tło wypełniamy za pomocą narzędzia Wypełnienie kubełkiem Wypełnienie kubełkiem [Shift+B] dowolnym kolorem (u mnie jest to #3c3e3e).

Lime Point 7. Tworzymy nową warstwę (Warstwa -> Nowa warstwa... [Shift+Ctrl+N]), ustawiamy ją pomiędzy warstwą Tło, a Wilber i nazywamy ją Odwzorowanie.

Lime Point 8. Duplikujemy warstwę (Warstwa -> Duplikuj warstwę Duplikowanie warstwy [Shift+Ctrl+D]) Wilber tyle razy ile chcemy mieć klatek animacji (ja z duplikowałem ją 9 razy, więc mam 10 klatek animacji).


Lime Point 9. Na warstwie Odwzorowanie wchodzimy w Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury... i ustawiamy poniższe wartości.


Lime Point 10. Na pierwszej warstwie Wilber wchodzimy w Filtry -> Odwzorowania -> Mapowanie wypukłości i ustawiamy poniższe wartości.


Lime Point 11. Na tej samej warstwie wchodzimy w Filtry -> Odwzorowania -> Przesuwanie i ustawiamy poniższe wartości.


Lime Point 12. Na warstwie Odwzorowanie wchodzimy w Warstwa -> Przekształcenie -> Przesunięcie... [Shift+Ctrl+O] i przesuwamy ją o tyle px ile Wam wyszło, a obliczamy to następująco: szerokość obrazka : ilość warstw z obrazkiem.

Lime Point 13. Kroki od 10 do 12 stosujemy na każdej warstwie z naszym obrazkiem.

Lime Point 14. Usuwamy warstwę (Warstwa -> Usuń warstwę) Odwzorowanie.

Lime Point 15. Warstwę Tło duplikujemy (Warstwa -> Duplikuj warstwę Duplikowanie warstwy [Shift+Ctrl+D]) tyle razy, ile mamy warstw z obrazkiem.

Lime Point 16. Każdą warstwę z obrazkiem łączymy z tłem (Warstwa -> Połącz w dół).

Lime Point 17. Wchodzimy w Filtry -> Animacja -> Optymalizuj (dla formatu GIF).

Lime Point 18. Otworzy nam się nowy obraz ze zoptymalizowaną animacją i ten właśnie obrazek zapisujemy w formacie *.gif z ustawieniami Zapisz jako animację.


Lime Point Koniec



Miłego GIMP-owania Uśmiech.


32  Tutoriale / Animacje / Prosty animowany napis : 21.09.2006, 22:35:29
Prosty, animowany napis
Tutorial

Opracowanie: pawloz
Poziom trudności: łatwy





W tym tutorialu nauczysz się robić jeden z prostszych efektów animowanego tekstu.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime Point Zaczynamy

Lime Point 1. Tworzymy nowy obrazek (Plik -> Nowy... [Ctrl+N]) o dowolnych rozmiarach i dowolnym kolorze tła (nie zalecam przeźroczystego tła, bo napis stanie się bardzo poszarpany).

Lime Point 2. Wybieramy narzędzie Tekst Narzędzia tekstowe [T] i piszemy coś na naszym obrazku w odpowiadającym nam kolorze i rozmiarze.



Lime Point 3. Na warstwie tekstowej wchodzimy w Warstwa -> Przezroczystość -> Kanał alfa na zaznaczenie. Powiększamy zaznaczenie (Zaznaczenie -> Powiększ...) o 1 px.

Lime Point 4. Na tej samej warstwie wchodzimy w Warstwa -> Połącz w dół.

Lime Point 5. Za pomocą narzędzia Gumka Gumka [Shift+E] wycieramy cały tekst z zaznaczenia.



Lime Point 6. Duplikujemy warstwę (Warstwa -> Duplikuj warstwę Duplikowanie warstwy [Shift+Ctrl+D].

Lime Point 7. Wybierz narzędzie Pędzel Pędzel [P] i zamaluj trochę zaznaczenia takim kolorem jakiego użyłeś/aś do napisania tekstu.



Lime Point 8. Kroki od 6 do 7 powtórz, aż do zamalowania całego napisu.

Lime Point 9. Można jeszcze sprawdzić podgląd naszej animacji (Filtry -> Animacja -> Odtwórz).

Lime Point 10. teraz sprawimy, że nasz obrazek będzie mniej ważył. Wchodzimy w Filtry -> Animacja -> Optymalizuj (dla formatu GIF) i czekamy.

Lime Point 11. Pojawi nam się nowy obrazek ze zoptymalizowaną animacją. Zapisujemy go w formacie gif jako animację.





Lime Point Koniec



Miłego GIMP-owania Uśmiech.


Strony: 1 2 [3]