Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Hyde zone => Tutoriale wycofane z indeksu => Wątek zaczęty przez: Mr. Hania on 26.08.2007, 10:41:32



Tytuł: Wektorowe zwijki
Wiadomość wysłana przez: Mr. Hania on 26.08.2007, 10:41:32
Wektorowe zwijki
Tutorial

Oryginał: Oryginalny tutorial (http://mrtentacleguy.deviantart.com/art/Creating-Swirls-in-Inkscape-54969362)
Opracowanie: Mr. Hania
Poziom trudności: bardzo łatwy

(http://www.gimpuj.info/gallery/4030_26_08_07_1_39_40_0.png)




Witam. W końcu udało mi się "nabić" piętnaście postów i mogę napisać tutorial. Jest to mój pierwszy tutorial, jaki kiedykolwiek napisałem. Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu. Ale do rzeczy. Jest to tylko tłumaczenie tutoriala, oryginał znajduje się na DeviantArcie (http://mrtentacleguy.deviantart.com/art/Creating-Swirls-in-Inkscape-54969362). W mojej wersji dodałem sporo rzeczy, które nie są objaśnione w oryginale, przez co jako początkujący użytkownik Inkscape'a miałem trochę trudności. No, ale mam nadzieję, że z moim tutorialem nie będzie żadnych problemów, więc do dzieła!

Tutorial napisany w wersji Inkscape 0.45. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



[lp] Zaczynamy

[lp] 1. Oczywiście zakładam, że masz już uruchomionego Inkscape'a. Za pomocą narzędzia do rysowania Krzywych Beziera (http://www.gimpuj.info/gallery/4030_25_08_07_10_34_46_1.png), [Shift+F6] narysuj sobie jakąś ładną krzywą (niezamkniętą). Ja dla przykładu narysowałem taką:

(http://www.gimpuj.info/gallery/4030_25_08_07_10_36_54_0.png)


[lp] 2. Na razie pozostawmy naszą krzywą w spokoju. Teraz musimy narysować wzór dla naszej zwijki. Im wzory chudsze, tym nasza zwijka będzie chudsza, im wzory grubsze - tym nasza zwijka będzie grubsza. Dwa podstawowe wzory wyglądają tak, ale oczywiście możesz z nimi po eksperymentować i zobaczyć jakie otrzymasz efekty:

(http://www.gimpuj.info/gallery/4030_25_08_07_10_36_54_1.png)


[lp] 3. Przejdźmy do trybu edycji węzłów naszego wzoru. W tym celu klikamy na narysowany przez nas wzór, a następnie wybieramy narzędzie do edycji węzłów (http://www.gimpuj.info/gallery/4030_25_08_07_10_34_46_2.png) [F2]. Teraz musimy zaznaczyć wszystkie węzły. Robimy to tak samo, jakbyśmy zaznaczali ikonki na pulpicie. Węzeł zaznaczony ma kolor niebieski, niezaznaczony - szary. Upewniamy się, że wszystkie węzły zostały zaznaczone i przechodzimy do kolejnego punktu.

(http://www.gimpuj.info/gallery/4030_25_08_07_10_36_54_2.png)


[lp] 4. Nadeszła kolej na dodanie węzłów, które nadadzą płynności naszej zwijce. Aby dodać węzły klikamy na przycisk Dołącza nowe węzły do zaznaczonych segmentów (http://www.gimpuj.info/gallery/4030_25_08_07_10_34_46_3.png), znajdujący się na panelu u góry. Operację tę należy powtórzyć kilkukrotnie, aż nasz wzór będzie miał ok. 250 - 300 węzłów. Oczywiście można dodać ich więcej. Im więcej, tym większa płynność, ale też większe obciążenie dla naszego komputera. Informację o ilości aktualnych węzłów znajdziemy w pasku statusu (to ten na samym dole okna programu):

(http://www.gimpuj.info/gallery/4030_25_08_07_10_38_27_0.png)


[lp] 5. Po raz kolejny upewniamy się, że mamy zaznaczone wszystkie węzły. Teraz przyciskamy klawisz [Shift] i klikamy na naszą krzywą. Powinniśmy mieć zaznaczone dwa obiekty. Jeśli tak mamy, wchodzimy w Effects -> Wygeneruj ze ścieżki -> Pattern along Path.

(http://www.gimpuj.info/gallery/4030_25_08_07_10_36_54_3.png)


[lp] 6. W nowo otwartym oknie zmieńmy ustawienia na takie:
  • Copies of the pattern: Single, stretched
  • Deformation type: Snake
  • Space between copies, Normal offset, Tangential offset: 0,0

Zahaczenie "ptaszka" przy opcji Duplicate the pattern before deformation spowoduje, że nasz wzór przed wykonaniem skryptu zostanie duplikowany i będzie mógł zostać wykorzystany np. przy nadawaniu takiego samego efektu kolejnej krzywej. Kiedy już wszystko pozaznaczamy pozostaje nam kliknąć OK i zaczekać, aż Inkscape zakończy przetwarzanie skryptu.

(http://www.gimpuj.info/gallery/4030_25_08_07_10_36_54_4.png)

[lp] 7. Powinniśmy otrzymać nowy obiekt, wystarczy go odpowiednio wypełnić i gotowe. Przy wykorzystaniu zwijek można otrzymać bardzo ciekawe efekty, na zakończenie daję mój efekt końcowy:

(http://www.gimpuj.info/gallery/4030_25_08_07_10_34_46_4.png)


[lp] Koniec



Proszę wytknąć mi każdy błąd, każdą literówkę i najmniejsze przeoczenie. Ach, i prosiłbym oczywiście o oceny tutoriala.

Miłej zabawy i pozdrawiam.




Tytuł: Odp: Wektorowe zwijki
Wiadomość wysłana przez: Ravicious on 20.01.2008, 10:55:37
Znalazłem podobny tutorial na deviantart: Creating Swirls in Inkscape (http://www.deviantart.com/deviation/54969362/).


Tytuł: Odp: Wektorowe zwijki
Wiadomość wysłana przez: dzialo9 on 18.02.2008, 23:02:57
Mam błąd. W punkcie 6 jest błąd.
Zeby wyszło należy zaznaczyć w tym okienku pattern is vertical, inaczej wychodzą jakieś potworne bazgroły.


Tytuł: Odp: Wektorowe zwijki
Wiadomość wysłana przez: valhala on 19.03.2008, 20:32:33
Niestety po kliknięciu ok na zakończeniu tutka pojawia się komunikat
Cytuj
The inkex.py module requires PyXML. Please download the latest version from <http://pyxml.sourceforge.net/>
W repozytoriach nie znalazłem pakietu mającego coś wspólnego z pyxml, wynika z tego, że należy instalować z binarek z podanego linku ? brrr. Może macie jakieś inne pomysły.


Tytuł: Odp: Wektorowe zwijki
Wiadomość wysłana przez: Ravicious on 27.03.2008, 14:29:35
Tutorial bardzo dobry. Ja jednak proponuje utworzyć więcej węzłów, tak powyżej 512. Wtedy zaczęły mi wychodzić o wiele lepsze zwijki.

@dzialo9

U mnie właśnie jest na odwrót - jak to zaznaczę, to jakiś brzydki efekt otrzymuję.

PS Moje efekty:

(http://www.gimpuj.info/gallery/1039_27_03_08_2_06_10.png) (http://www.gimpuj.info/)


Tytuł: Odp: Wektorowe zwijki
Wiadomość wysłana przez: Monsignore on 31.07.2009, 02:19:22
Tutek bardzo porządnie napisany.
Można by go trochę unowocześnić i dostosować do wersji 2.47 w której te wszystkie nazwy skryptów są przetłumaczone. Choć ja osobiście nie jestem zwolennikiem spolszczania na siłę aplikacji graficznych(ze względu na trudności w nauce polskich wersji) mam jednak pytanie niekoniecznie do autora. Najtrudniejsze było dla mnie przebrnięcie przez narysowanie trójkąta i później tego spłaszczonego rąbu za nic nie mogę się doszukać w Inkscape przyciągania do punktów odniesienia i tymczasowych Lini pomocniczych takich jak np. Autocadzie albo w Blenderze. Czy ktoś mógłby mi podlinkować jakiegoś tutka? o rysowaniu kształtów ale z kresek a nie za pomocą gotowych brył?

A to moje wypociny:
(http://www.gimpuj.info/gallery/23509_31_07_09_12_39_50.png)


Tytuł: Odp: Wektorowe zwijki
Wiadomość wysłana przez: mmiicc on 31.07.2009, 10:07:18
Cytuj
do wersji 2.47
Chodziło Ci pewnie o wersję 0.47 ;)
Co do przyciągania, to tu masz zaznaczone, gdzie są jego różne opcje.

(http://www.gimpuj.info/replacement.png)

Oprócz tego we właściwościach dokumentu (Shift+Ctrl+D) jest karta "Przyciąganie", gdzie można ustalić opcje przyciągania do obiektów, siatek i prowadnic.


Tytuł: Odp: Wektorowe zwijki
Wiadomość wysłana przez: MrThomson on 26.08.2010, 13:09:46
Bardzo fajny efekt , przyda sie


Tytuł: Odp: Wektorowe zwijki
Wiadomość wysłana przez: hannabarbara_ol on 13.10.2010, 14:21:29
Mam najnowszą wersję. Chyba mało stabilna, bo raz zawijki mi wychodzą,innym razem nie.

(http://i55.tinypic.com/htdzf8.jpg)


Tytuł: Odp: Wektorowe zwijki
Wiadomość wysłana przez: tofatodi on 15.10.2010, 20:38:15
@UP: sprawdzałem... zwijki, a właściwie deseń wzdłuż ścieżki oraz spiro wychodzą jak w poprzedniej tylko trzeba umieć.