Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Galerie => Galerie 3D => Wątek zaczęty przez: Rejke on 08.08.2014, 13:09:17



Tytuł: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 08.08.2014, 13:09:17
Chciałabym Wam przybliżyć trochę proces jaki pokonuję tworząc grafikę do swoich gierek :)
Przy okazji opowiem Wam o moich koszmarnych porażkach, jakie przytrafiły mi się podczas pracy nad kolejnymi elementami gry...
Zacznijmy zatem od początku!

--==Kilka słów o projekcie ==--

Gra opiera się na podobnej mechanice co Grandpa's Table. Głównymi różnicami jest otoczenie stołu do gry oraz rodzaj zagadek.
Zagadki w tej grze opierają się na wykonaniu zadania przy użyciu (zazwyczaj) jednego tokena. W odróżnieniu od Grandpa's Table tutaj należy dotrzeć z punktu A do B lub zebrać "klucze". Różnicą jest także obecność "pięter, poziomów" na planszy, które będa je w zależności od potrzeby, komplikować, utrudniać lub po prostu urozmaicać.
Miejscem gry jest stary i bardzo niewielki ogród za domem. Do ogrodu prowadzi porośnięta winobluszczem furta, a sam ogród otoczony jest wysokim murem. Miejsce wygląda na ostoję, bezpieczna przystań do której można się skryć przed światem. Miejsce w którym można odetchnąć.


--== Ograniczenia ==--

Vertexy! To pierwsze, główne ograniczenie. Co prawda ta gra nie będzie chodziła już na słabszych androidowych sprzętach i celujemy z nią przede wszystkim w tablety, PC i konsole androidowe, to jednak szaleć za bardzo nie możemy. Jako ciekawostkę powiem, że Grandpa's Table, caaaalutka scena jaką można zobaczyć zaraz po przejściu przez drzwi ma tylko 1400 vertexów. Obecna gra w tym momencie ma już ich 3razy więcej, ale ze względu na urzadzenia docelowe - to żaden problem :)
Nie korzystamy z Unity ani z żadnego innego profesjonalnego silnika - wszystko co mamy, to Libgdx i to, co uda się wymyślić Kubie. W związku z tym jesteśmy ograniczeni brakiem niektórych fajnych rozwiązań.... np czy wiecie, że w Grandpa's Table nie świeci się żadne światełko? Złudzenie jest wywołane "wypaleniem" lamp z identycznej sceny ułożonej przeze mnie w Blenderze :)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/spoleczosc/game%20art%20zeen/how8.jpg)

W każdym razie brak możliwości zastosowania bezpośrednio w grze normal mapy czy prawdziwych źródeł światła, sprawia, że trzeba się trochę nakombinować z teksturami, żeby sprawiały wrażenie, że obiekty są ładniejsze i fajniejsze niż ...w rzeczywistości :)
W każdym razie, taką świadomość trzeba mieć już od pierwszego stworzonego modelu do nowego projektu.



--== Realizacja Projektu==--

Żeby łatwiej było mi wyobrazić sobie jak ma wyglądać gra, stworzyłam makietę. Rzeczy trójwymiarowe przemawiają do mnie trochę bardziej niż rysunek :) Proces powstawania makiety oczywiście odpowiednio udokumentowałam :)

http://www.youtube.com/watch?v=f6b8Wytna40

W tym momencie wiedziałam co chcę mniej więcej osiągnąć, dlatego też od tej pory mogłam przystąpić do tworzenia pierwszych modeli do gry.
Zaczynając pracę nad grą i jako konsultanta mając tylko siebie, trzeba liczyć się z tym, że naprawdę wiele modeli, zwłaszcza tych początkowych - będzie musiało zakończyć  swój żywot w śmietniku. Nie inaczej było i tym razem...

Swoją pracę zaczęłam od modelu drzewa - wydawał mi się to jeden z większych i całkiem ważnych modeli. Stołu na dzień dobry wolałam nie ruszać, chciałam jeszcze dobrze przemyśleć jego wygląd.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/spoleczosc/game%20art%20zeen/tree.jpg)

Pierwsze dwa modele drzew były...straszne. I to tak straszne, że zastanawiałam się, czy aby na pewno poprzednie dwie gry (Sokoban Garden i Grandpa's Table) robiłam także ja. No...ale tak, to na pewno byłam ja.
Obrazek poniżej to właśnie jedno z moich koszmarnie brzydkich drzewek...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/spoleczosc/game%20art%20zeen/tree-1.png)

Na szczęście zła passa minęła i udało mi się stworzyć jakieś drzewko, które miało ręce i nogi. Albo raczej korzenie i gałęzie.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/spoleczosc/game%20art%20zeen/tree-3.jpg)


Sądzę, że tutaj mogę zakończyć wstęp...i tak jest dosyć obszerny :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 08.08.2014, 14:50:44
Ech, ja nic specjalnie mądrego tutaj nie napiszę, bo niestety nigdy nie miałam do czynienia z Blenderem, więc nie mam pojęcia o co chodzi z tymi vertexami itp. Jedyny program 3D w którym coś tam się pobawiłam, to darmowa wersja Google SketchUp. Tam mi właśnie przeszkadzało, że nie można dodawać oświetlenia i byłam przekonana, że w Blenderze można (chyba, że czegoś nie zrozumiałam z tym "wypaleniem" lamp)...
W każdym razie fajnie, że pokazujesz kolejne etapy pracy: rysunek, makieta i dopiero programy graficzne. Może czegoś się od Ciebie nauczymy ;)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 08.08.2014, 15:22:07
be@ w Blenderze są faktycznie lampy, wybacz, że trochę namieszałam :) Lamp nie ma za to w naszym "silniku" do gier.
Wypalanie lamp polega na tym, że w Blenderze układam identyczną scenę jak ta w naszej grze, potem dodaję obiektom tekstury, dodaję lampy i sprawdzam, czy efekt jest wiarygodny lub po prostu akceptowalny. Jeśli tak, to przystępuję do procesu wypalania świateł i cieni na moich teksturach. Znaczy to, że na teksturze, którą przygotowałam wcześniej, w procesie wypalania, pojawia się warstwa, która zawiera w sobie światła i cienie.
Tutaj mam taki filmik, który nagrałam w zasadzie sama dla siebie, zaraz po tym, jak się dowiedziałam, że takie cuda są możliwe.
http://youtu.be/X9FSc6WXmhs?list=UU-cI31-hPGcPfl-HUh2meVQ
Filmik jest koszmarnie nudny i długi, ale to ze względu na to, że sama jeszcze nie do końca ogarniałam co robię. Dziś ten sam efekt osiągam w ciągu kilku sekund :) Hym...w zasadzie będę musiała ukryć ten film, bo wstyd :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 08.08.2014, 15:27:44
Czyli jednak nie skumałam :P Dzięki za objaśnienie, zaraz obejrzę filmik :)
A co do Blendera, to wciąż się zastanawiam, czy go nie zainstalować, ale jednak boję się, że będzie dla mnie za trudny.


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 08.08.2014, 16:19:01
be@ nie bój się! Strach, to przecież jak się nad tym zastanowić, tylko głupia i całkiem wyimaginowana bariera :) Ani Cię ten Blender nie pogryzie, a jak się nie uda, to przecież nic się nie stanie. A przecież jest ogromna szansa, że się uda :) Pamiętam moje pierwsze zetknięcie z Blenderem...był trudny, ale im był trudniejszy tym ja bardziej chciałam się nauczyć. Przyświecała mi taka myśl, że przecież wszyscy jakoś sobie radzą a w czym ja jestem gorsza od wszystkich?
No i jeszcze chciałabym dodać, że na takim poziomie na jakim ja umiem Blendera to już w ogóle na bank byś opanowała :)
To jak...mam zacząć już Ci kibicować na drodze do poznania Blendera? :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 08.08.2014, 16:27:35
Dziękuję, wciąż to rozważam, bo problemem może być również za słaby sprzęt. Mam tylko laptop z 4GB RAM. Jak się zdecyduję, to dam znać :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 08.08.2014, 17:24:02
sprzęt to nie jest jeszcze wymówka :) Jeszcze dwa lata temu zdarzało mi się pracować na pierdziawce z ekranem 10 cali, 1GB ramu i procesorkiem słabszym niż dzisiaj w niektórych tabletach są... W każdym razie jakbyś potrzebowała jakiś wskazówek, to daj znać :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: ogetion on 12.08.2014, 15:48:59
Robienie makiety przed modelingiem? Najpierw się zdziwiłem, ale w sumie to ma sens, bo zasadniczo w 3D najłatwiej odtworzyć coś z refek lub blueprintów, a najtrudniej stworzyć coś całkiem nowego - bez uber-wyobraźni przestrzennej jest zawsze sporo poprawek i eksperymentowania, przez co postęp jest na zasadzie "dwa kroki w przód jeden w tył". A już przy całej scenie, to pewnie sporo czasu oszczędza. Drzewko wyszło bardzo organiczne:)

Nie korzystamy z Unity ani z żadnego innego profesjonalnego silnika - wszystko co mamy, to Libgdx i to, co uda się wymyślić Kubie.

Czemu nie używacie Unity? Wersja do robienia gier na mobile jest chyba za darmo.

A co do Blendera, to wciąż się zastanawiam, czy go nie zainstalować, ale jednak boję się, że będzie dla mnie za trudny.

Do zapoznawania się z Blenderem polecam Polski Kurs Blendera (http://polskikursblendera.pl), a w szczególności na początek tą playlistę (https://www.youtube.com/watch?v=y8QZEVj_VKQ&list=PLB16D9D8C2EFEFE77). Tylko trzeba ją przerabiać od początku, bo bez wprowadzenia w interfejs ani rusz. Prowadzący od początku fajnie uczy stosowania skrótów klawiszowych (przy każdej akcji wyświetlają się na ekranie), co bardzo później ułatwia pracę. Miałem kilka podejść do Blendera, ale miałem za mocne przyzwyczajenia z dawnych zabaw z 3DMaxem i dopiero z tym kursem udało mi się z Blenderem zaprzyjaźnić:)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 12.08.2014, 15:57:34
Cytuj
Czemu nie używacie Unity? Wersja do robienia gier na mobile jest chyba za darmo.
Odpowiedź jest banalna :) Nie ma natywnej wersji edytora pod Linuksa (co jest wredne, bo pod OS X mają), a my jesteśmy obydwoje uczuleni na Windowsa... i na maka też. No taki nasz typ po prostu :)

@be@ ogetion dobrze mówi. Polski kurs blendera jest po prostu fantastyczny!  :heart:


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 12.08.2014, 15:59:05
Do zapoznawania się z Blenderem polecam Polski Kurs Blendera (http://polskikursblendera.pl), a w szczególności na początek tą playlistę (https://www.youtube.com/watch?v=y8QZEVj_VKQ&list=PLB16D9D8C2EFEFE77). Tylko trzeba ją przerabiać od początku, bo bez wprowadzenia w interfejs ani rusz. Prowadzący od początku fajnie uczy stosowania skrótów klawiszowych (przy każdej akcji wyświetlają się na ekranie), co bardzo później ułatwia pracę. Miałem kilka podejść do Blendera, ale miałem za mocne przyzwyczajenia z dawnych zabaw z 3DMaxem i dopiero z tym kursem udało mi się z Blenderem zaprzyjaźnić:)
Dzięki za info, na pewno nie tylko mi się przyda :)

@Rejke: a co z tą scenką na tapetkę?


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Skwarek on 12.08.2014, 16:12:18
A ja ci powiem, że to pierwsze drzewko mi się bardziej podoba od drugiego, jest bardziej klimatyczne. Kojarzy mi się trochę z Paper Monsters :P.


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 12.08.2014, 16:22:14
@Skwarek Zabawne :D a mnie się wydawało, że tamto drzewko to najgorsza rzecz, jaka kiedykolwiek wykluła się spod moich palców :)
be@ tapetki jeszcze nie ma, bo ...bo ...ta co była na filmiku, jest efektem sprzed dwóch tygodni. Obecnie to wygląda nieporównywalnie ładniej, ale mam wyrzuty sumienia wrzucać coś, co nadal jest nieskończone...


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Skwarek on 12.08.2014, 16:24:02
@Rejke: Gdyby utrzymać grę w takiej stylistyce to by wyszło całkiem spoko. Nie ma co się silić na realizm, dlatego wolę gry od Nintendo niż jakieś super realistyczne strzelanki. :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 12.08.2014, 16:25:07
Ojej, to czekam na tę ładną :D
W sumie ta z dziadkowym stolikiem też by się przydała, jeśli jest w większej rozdzielczości (moja to 1600 x 900 jakby co :P)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 12.08.2014, 16:37:45
@Skwarek a to drugie drzewko jest silące się na realizm? Wydawało mi się, że jest względnie bajkowe... :(
be@ no w zasadzie jak się nad tym zastanowić, to głupio że tych tapetek nie ma... zawsze to jakiś miły dodatek :) Muszę to nadrobić!


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Skwarek on 12.08.2014, 17:05:29
To drugie kojarzy mi się troszkę ze starymi grami 3D RPG. Wydaje mi się, że z tego co widać na makiecie uciekło trochę bajkowości. Ja bym widział bardziej coś w tym stylu http://retrostylegames.com/wp-content/gallery/low-poly-modeling/cartoon-tree-low-poly-textured.jpg :).


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 24.08.2014, 14:27:09
Trochę zaniedbałam własny wątek...przyjechałam do teściów, a tam się okazało, że kilka godzin wcześniej mieli mały pożar w domu i od dwóch tygodni pomagam im uporać się z jego skutkami.

Dlatego dziś krótko i w dodatku z materiałami, które niektórzy z Was już widzieli :)

W założeniach projektu, miejscem akcji jest ogród. A jeśli ogród, to wiadomo, że potrzeba dużo różnych roślinek.
Bardzo długo zastanawiałam się, jakie dobrać rośliny i ostatecznie decyzja padła na łubin. Jednak nie wykluczam, że w ostatecznej wersji już go nie będzie.

http://www.youtube.com/watch?v=U6DZMsVkl1g

Drugą z roślin, jest popularna w Polskich ogrodach funkia. Bardzo podobają mi się jej liście :)

http://www.youtube.com/watch?v=Z5kw8uND-4k


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 24.08.2014, 15:01:32
Bardzo długo zastanawiałam się, jakie dobrać rośliny i ostatecznie decyzja padła na łubin. Jednak nie wykluczam, że w ostatecznej wersji już go nie będzie.
No nie żartuj, tyle się nadłubałaś przy tym łubinie i miałoby go nie być?? Poza tym jest naprawdę ładny.


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 24.08.2014, 15:48:00
@ be@ no tak niestety bywa :) Czasem naprawdę ładne elementy nie wchodzą ostatecznie do gry, tylko dlatego, że nie tworzą spójnej kompozycji z całością. Tak mi się zdarzyło zarówno przy sokobanie jak i przy Dziadusiowym stoliku. To dosyć brutalne, że trzeba czasem zacisnąć zęby i wyrzucić do jakiegoś folderu na odpadki kilkanaście godzin swojej pracy :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 26.08.2014, 17:48:01
Pomyślałam sobie, że skoro to taki wątek faktycznie od kuchni, to czemu by nie pogłębić tego tematu bardziej... :)
Dzisiaj opowiem Wam trochę o swojej przestrzeni roboczej, programach których używam, stronach z materiałami z których korzystam itd. Myślę, że zacznę od rzeczy najbardziej podstawowych, względnych dla każdego użytkownika.


--- Miejsce Pracy - Biurko ----

Nie wiem jak Wam, ale mnie osobiście brakuje dobrych biurek na naszym rynku. A jeśli nawet są, to przekraczają cenę tysiąca złotych. Dlatego ja mam biurko "przerabiane" :)
Zamiast podstawki pod monitor jest rozszerzona podstawka pod laptopa. Biurko jest poszerzone o kawałek płyty meblowej na której stoi monitor i lampa. Bolączką biurek dostępnych na rynku jest też absurdalnie mała półka na klawiaturę - nie wiem jak można zakładać, że wygodnie jest komuś trzymać jedną rękę niżej a drugą wyżej. Toteż to również zmieniłam w swoim biurku  (to było już trochę trudniejszym wyzwaniem :> )

tak tak, tam na monitorze, to scena z aktualnej gry bez tytułu :>
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/2014-07-17%2019.46.31.jpg)
Jako element wyposażenia mogę też polecić kota. Kota to zawsze dobra rzecz. Oczywiście nie będzie Wam przeszkadzał w pracy, a wręcz przeciwnie - będzie zagrzewał do walki. Równie użyteczne są też inne modele domowych pożeraczy wszystkiego takie jak psy, szczury, wszelkiej maści gryzonie itd.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/spoleczosc/2013-01-25%2017.39.42.jpg)

Tu jeszcze jedno zdjęcie z mojego wcześniejszego pokoju 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/20120918_101323.jpg (https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/20120918_101323.jpg)

Kilka ciekawostek odnośnie tego co widać na zdjęciach:
- Biała tablica - to jeden ze sposobów na moją motywację. Wypisuję na niej osoby, które zrobiły coś, co moim zdaniem zasługuje na uznanie. Kiedy mam strasznego lenia, to patrzę sobie na ta tablicę i zastanawiam się, czy aby na pewno warto się poddawać. Oprócz twórców gier, na mojej tablicy znajdują się też inne nazwiska z dziedziny nauki (fizyka) a nawet ktoś taki jak Niki Lauda, którego podziwiam za to, że nie poddał się po ciężkim wypadku. Oczywiście, nie on jeden się nie poddał, ale akurat on jeden jest u mnie na tablicy.

- Popcorn - popcorn jest dobry. Niektórzy przerabiają kawę na kod, a ja przerabiam popcorn na vertexy. Popcorn prażony w strumieniu gorącego powietrza bez tłuszczu jest przy okazji zdrowy! Tylko że solić też go nie wolno jeśli ma być zdrowy...i wiecie co? Po roku upartego wciągania takiego suchego popcornu zaczyna on być prawdziwym przysmakiem mimo początkowej niechęci!:)



--=Sprzęt=--

W różnych wątkach często widzę jak ludzie pytają o tablety, myszy, komputery...co trzeba mieć żeby być "profesjonalistą"? Moim zdaniem nie tak wiele.
Dostałam dofinansowanie do swojej firmy dwa lata temu i zaopatrzyłam się faktycznie w lepszy sprzęt, ale przed tym czasem zdarzało się, że moim komputerem do pracy był Netbook MSI Wind U100, To taka mała popierdziawka z ekranem 10 cali. Dzięki Linuxowi miał odrobinę więcej siły (nie był niepotrzebnie przymulony przez system) i naprawdę zdarzało się, że czasem to była moja jedyna maszyna do pracy. Jak ktoś uparty, to i samą myszą namaluje arcydzieło! :>

No ale zobaczmy czego tam obecnie używam :
--- > Laptop - Dell Inspirion 5520 w wersji z dopakowanym ramem (specjalność x-komu)
Szczegóły tutaj - https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/how10.png (https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/how10.png)
 Dla osób Lubiących pingwiny od razu powiem, że ten laptop z Windowsem się nie lubi. Ale z Linuxem baaaardzo :)

---> Mysz  - logitech G9x
---> Tablet graficzny - Tablet Wacom Intuos5 Touch M

--> Aparat - Sony CyberShot hx100v - tekstury robię sama. Dobrze jest mieć czym je robić :)
 
Do tego oczywiście urządzenia z Androidem, ale warto wspomieć tylko o jednym...
-> Note 10.1 - dlaczego warto wspominać? Bo to jest fajna rzecz :) Dużo na nim szkicuję, rysuję koncepty i plany. Na nim też powstaje nudny komiks o Kivano :> www.gimpuj.info/index.php/topic,61816.0.html (http://www.gimpuj.info/index.php/topic,61816.0.html)



--== Środowisko Pracy ==--

Ubuntu z KDE. Gimp, Inkscape, Blender.
Kiedyś nauczyciel (gdy akurat robiłam kurs z grafiki) powiedział mi.... bez maca i Adobe nigdy nie będziesz grafikiem.
Postanowiłam udowodnić mu, że nie sprzęt i program czyni z człowieka grafika.
A do maków po dwóch latach użytkowania została mi niestety tylko uraza...

Dodatkowo narzędziami, bez których nie potrafię żyć jest:
- Dolphin - dobrze skonfigurowany program do przeglądania plików to szybsza praca!
- kdenlive - do montowania filmów
- Zeegaree - program do zarządzania czasem. 25 minut pracy 5 minut przerwy. Też autorstwa Polaka :) Niestety dostępny tylko w ubuntu store.
- Kazam - program do zgrywania pulpitu. Pozwala zgrywać tylko kilka klatek na sekundę co jest zbawienne przy nagrywaniu koszmarnie długich materiałów które na koniec i tak są przyspieszone o 800%...
- KeyMon - prosty programik wyświetlajacy aktualnie wciśnięte klawisze. Używam podczas nagrywania screencastów.



-- Porządek Pracy--

Zniechęcają Was opowieści o tym, że ktoś zaczął grę ale nie dał rady skończyć? Cóż... jednym z naprawdę ważnych czynników, jest porządek. Serio. Oczywiście, dobra organizacja to nie wszystko czego potrzebujesz, żeby ukończyć grę, ale z pewnością to może pomóc.

--> Naprawdę dobrze jest mieć jakiś zeszyt projektowy. W nim możesz bezkarnie bazgrać, zapisywać myśli, rysować dzielić się sam ze sobą swoimi spostrzeżeniami. Oczywiście też i tutaj trzeba pamiętać o porządku. Przyda się system oznaczania zadań jako tych w trakcie, ukończonych oraz o wysokim priorytecie. Różnokolorowe spinki przydadzą się do oznaczania miejsca w zeszycie. Nasze zeszyty widać tutaj: http://youtu.be/r3S65G_4QbA?list=UU-cI31-hPGcPfl-HUh2meVQ

--> Trello - to jeden z przykładów naprawdę dobrej aplikacji do zarządzania projektem. W dodatku można pracować nad zadaniami i udostępniać je pozostałym osobom z zespołu! :>
pod tym linkiem moje trochę ubogie trello:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/how11.png (https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/how11.png)

--> Google Docs - tu chyba nie trzeba zbyt wiele tłumaczyć. Możliwość wspólnego edytowania dokumentów to czasem błogosławieństwo! Poza tym to dobre miejsce na ...na przykład listę ludzi, do których trzeba napisać gdy gra zostanie już ukończona.

---> struktura katalogów. - na początek...zabierz sobie prawa do możliwości zapisania czegokolwiek na pulpicie. Serio.
Od samego początku wszystko powinno mieć swoje miejsce i być dobrze przemyślane. Kiedy zaczynam pracę nad grą zanim postawię pierwszą kreskę, pierwszy znaczek - układam i nazywam katalogi.
U mnie to najczęściej wygląda tak:
"Katalog z grą"a  wewnątrz:
- elementy w grze
- ui 2D
- inspiracje
- Materiały promocyjne
- how? - (tu zbieram materiały potrzebne do zmontowania na sam koniec filmiku "how it;s made" - zrzuty ekranu, filmy itd)

Potem przykładowo w katalogu "elementy w grze" mam:
- lamp
- chest
- desk itp
A wewnątrz każdego katalogu jest:
- texture
- blend

W przypadku katalogu z materiałami promocyjnymi wygląda to przykładowo tak:
- ikona
- baner



--== Przydatne materiały ==--

A na koniec coś, co się przydaje każdemu twórcy gier :>
Muzyka! I to darmowa do komercyjnego zastosowania. Oczywiście ładnym gestem jest mimo wszystko wpłacić coś na rzecz twórcy :)
ale po kolei...
--- www.nosoapradio.us (http://www.nosoapradio.us)  - strona z krótkimi motywami muzycznymi. Świetnie nadają się do gier i jako tło muzyczne do wszelkiego rodzaju prezentacji i filmów reklamowych.

--- w jamendo.com - tutaj nie każda muzyka jest darmowa do komercyjnego wykorzystania. Ale mam tam upatrzonych trzech twórców:
-> www.jamendo.com/pl/artist/340121/zero-project (http://www.jamendo.com/pl/artist/340121/zero-project)
-> www.jamendo.com/pl/artist/5721/2inventions (http://www.jamendo.com/pl/artist/5721/2inventions)
-> www.jamendo.com/pl/artist/353807/lukhash (http://www.jamendo.com/pl/artist/353807/lukhash)
Przy czym ciekawostka...dwaj ostatni to Polacy! :D

Czasem się zdarza, że jednak zabraknie mi jakiś tekstur, wtedy szczęścia szukam tutaj:
- >texturelib.com
 (http://texturelib.com)
A moje tekstury znajdziecie tutaj:
-> kivano-texture.blogspot.com (http://kivano-texture.blogspot.com)  nie jest ich zbyt wiele...no ale to kolejnych kilka zdjęć z którymi można robić co się komu żywnie podoba :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 26.08.2014, 18:02:27
Aż bym chciała teraz przykleić ten temat, tyle tu ciekawych porad. Naprawdę fajnie jest zobaczyć to wszystko właśnie tak "od kuchni" i jest to bardzo motywujące :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 26.08.2014, 18:04:14
Ojacie...dzięki! :heart: a ja się zastanawiałam czy warto o tym pisać :D


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 30.08.2014, 16:10:32
Mam dla Was dziś dwa nowe filmiki :)

skrzyneczka- http://youtu.be/pBOvYjr2RWk?list=UU-cI31-hPGcPfl-HUh2meVQ
drewniany "krawężnik" - http://youtu.be/iPTTgqt0CPM?list=UU-cI31-hPGcPfl-HUh2meVQ


Ale przejdźmy do rzeczy, czyli dziś  o tym, jak ułatwiać sobie życie :)
Na filmach, zobaczycie jak pracuję z programem Inkscape i to o nim, a w uogólnieniu o wektorach, chcę Wam dziś opowiedzieć.


--== Wektory są fajne! ==-
I uratują zasobność Twojego portfela..ale o tym później.
Otóż wektory... znaczy się, grafika wektorowa. To jest rzecz, z którą powinien się polubić każdy twórca gier. A już w szczególności taki, który nie zatrudnił się w żadnej dużej firmie, tylko próbuje robić grę na własną rękę i na dodatek jest jedynym grafikiem w zespole....(hym...to wcale jeszcze nie musi oznaczać sromotnej porażki! :>)

Przede wszystkim należy pamiętać, że mając grafiki do gry stworzone za pomocą jakiegokolwiek programu do grafiki wektorowej - możecie uratować sobie wiele godzin pracy. Już tłumaczę i objaśniam - kiedy Kivano zaczynało swoją podróż przez niezwykłą krainę gier mobilnych, na świecie był jeden tylko konsumencki telefon z systemem Android - G1.
Kto widział, ten wie - to były naprawdę czasy prehistoryczne. I rozdzielczości ekranu, jak  na dzisiejsze czasy - też były prehistoryczne.
Trudno w to uwierzyć, ale nie bardzo przyszło nam wówczas do głowy, że rozdzielczości ekranów urządzeń mobilnych pójdą tak strasznie w górę. Oczywiście, zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że ekrany będą większe, rozdziałki też...ale kiedy rozdzielczość stosunkowo małego ekranu przekroczyła magiczny próg 1000 a potem pruła nadal w górę...popatrzyliśmy zgodnie na siebie i powiedzieliśmy -....ups...
Tym bardziej ups, że nasza jedyna gierka, która przynosiła nam jakieś grosiki, zdezaktualizowała się na tych wyższych rozdzielczościach po prostu koszmarnie, a nie było mowy o szybkim jej poprawieniu, bo całość grafiki była wykonana w programie Gimp - czyli rastrowo. Wtedy odebraliśmy pierwszą, hiper ważną lekcję gamedevu - nic nie jest pewne, dlatego źródłowe grafiki mniej w wektorach!

I tak też było...po przerobieniu naszej gierki (JellyBalls+) i straceniu na to czasu (zbyt wiele czasu) poszliśmy po rozum do głowy i od tamtej pory wszystko mam w wektorach.
Przy okazji przypomina mi się historia pewnego innego polskiego studia, które miało wydać grę...najpierw dzięki procesu społecznego fundowania nazbierali na grę a po jakimś czasie ogłosili kolejną zbiórkę na....poprawę rozdzielczości grafiki, bo nie przewidzieli, że będą chcieli wydawać też na sprzęty z większą rozdzielczością... cóż...można było tego uniknąć...Poza tym ostatecznie i tak gry nie wydali.


--==Jak robić, żeby się nie narobić==--
Nie nie, nie śmiejcie się. To bardzo poważna sprawa :) Jak już mówiłam, mamy taką sytuację, że jesteś jedynym grafikiem w zespole i ....musisz jakoś ogarniać całą grafikę do projektu. Wszystkie ikony, elementu interfejsu, banery, modele, tekstury modeli, tła...słowem - wszystko.  I teraz wyobraźmy sobie sytuację... pracujesz długo nad hym...powiedzmy nad menu gry. Dłubiesz z uporem te przyciski czy co tam, męczysz się i pocisz. Wreszcie Ci się udaje, temat wydaje się być zamknięty, zaczynasz pracę nad kolejnym elementem całej układanki. Miesiąc później, okazuje się, że jednak trzeba trochę zmienić kolorystykę i kształt menu, bo nie komponuje się z czymś tam. I co? Jeśli masz wszystko zapisane wektorowo - to się nie narobisz zbytnio. Jeśli rastrowo...to możesz albo kombinować (co może wyglądać słabo) albo robić od nowa.
Od razu mówię - sama też to przechodziłam :P

Druga sprawa mająca wpływ na to, jak dużo się napracujesz to sprytne ułatwienia. Np żeby w Inkscape zrobić efektowny wzorek (powiedzmy na skrzynkę tak jak na filmie powyżej) wystarczy, że wykorzystasz litery z jakiegoś dekoracyjnego fontu. Kształt fajny, efekt też - misja wykonana!

Sprytne ułatwienia jakie wykorzystałam w poprzedniej grze, mozecie zobaczyć tutaj - http://youtu.be/0Vu3CZg_wrM?list=UU-cI31-hPGcPfl-HUh2meVQ

Oczywiście, wykorzystuję także Gimpa- bez niego ani rusz! Ale jednak, wszystkie bazowe grafiki są wektorowe. Nałożenie tekstury w Gimpie to już tylko formalność :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 30.08.2014, 17:59:04
Ja mam pytanko ;) W jaki sposób rozmieszczasz te wzorki w równych odstępach na obrzeżach obiektu? Tzn. jeszcze wokół okrągłego przycisku, to można sobie przesunąć środek obrotu i przytrzymując CTRL przesuwać o wybrany kąt (chociaż i tak trzeba najpierw policzyć, jaki to musi być kąt), ale co z obiektem o nieregularnym kształcie? Na filmiku tak szybciutko i sprawnie Ci idzie to układanie...
Jeśli masz jeszcze jakieś tricki do Inka w zanadrzu, to chętnie je poznam (ostatnio miałam problem ze zrobieniem pianki na kawie :P ) i pewnie nie tylko ja ;)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 30.08.2014, 18:27:37
nie no...tam przy tym nierównym kształcie to to było na oko :D Niestety nie mam na to żadnej sztuczki....a reszta to tak jak mówisz, z ctrl...

Hym...teraz jak sobie patrzę na to na filmie, to faktycznie wygląda jakoś tak jakbym coś wiedziała o jakiś skrócie... Ale prawda jest taka, że nie wiem   :P  

pianka na kawie...masz ją gdzieś? Strasznie bym chciała zobaczyć :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 30.08.2014, 18:29:57
No mam, właśnie dodałam do galerii: http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=95718 (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=95718), ale strasznie uboga jest...


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 30.08.2014, 18:35:29
Eh...jest smakowita! :D


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 30.08.2014, 18:40:52
Dziękuję :D Nie jest tak dopracowana jak Twoja, następnym razem postaram się bardziej :P


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 05.11.2014, 13:33:53
Intensywna praca nad projektem trwa :)
Dzisiaj podrzucam zaktualizowany gif, który przedstawia rozwój sceny od początku do stanu obecnego, oraz dwa zrzuty, żeby można się było przyjrzeć szczegółom i na spokojnie wytykać błędy...
Z tego co jeszcze będzie na pewno robione:
- poprawa tekstury kamyków na skarpach z drzewami
- usunięcie porostów z kamiennego stołu, lub zamiana na inne, lepsze
- krzaczki pod murem do poprawy ( na razie to był model robiony w dokładnie w 5 minut razem z teksturą, wyeksportowaniem i umieszczeniem na scenie...)
- imbryczek do parzenia herbaty do poprawy całościowo
- dodanie poprawnej uzupełniającej płyty kamiennej po prawej stronie w wgłębieniu stołu ( chodzi o ten blok z fikuśnym wzorem. Ten po prawej ma odwróconą teksturę)
- oraz kolejne poprawki według Waszych pomocnych sugestii :)


Przepraszam za duży szum na scenie, ale kompletnie zapomniałam wyrenderować tego na lepszych ustawieniach :D A taka byłam zadowolona, że się piorunem renderowało...heh :)
gif do oglądnięcia tutaj:
Ukryta treść (kliknij aby pokazać/schować)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/zengarden-151.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/zengarden-152.jpg)


---==== KOLEJNE ETAPY ====-----

- UI 3D
- UI 2D
- elementy ściśle związane z rozgrywką
- intensywnie myśleć nad nazwą gry :D

Pewnie Was zaciekawi o co chodzi z tym ui 3D... Jeżeli ktokolwiek z Was, miał okazję pograć w naszą poprzednią grę "Grandpa's Table" to prawdopodobnie zauważył, zwłaszcza jeśli grał na tablecie, że podczas rozgrywki widoczne są na stole "zegarki". Służą one do cofania ruchu, wyjścia do menu oraz do uzyskiwania pomocy. Te elementy to modele 3D, które są osadzone w świecie 3D. Rozróżniam dlatego te dwa etapy, ponieważ ich projektowanie różni się od projektowania ui w 2D.
Być może popełniam błąd mówiąc o tych etapach w ten sposób, ale łatwiej mi nad tym zapanować jako osobie, która nad tym pracuje :)

W międzyczasie będę pracowała nad elementami gry, o których wiem, że na pewno pojawią się w grze typu np teleport, lub "brama". Teleport, to element, który przerzuca token z punktu A do B, a "Brama" to klocek, który zajmuje jedno pole, przez które nie można przejść, a które można otworzyć "kluczem" lub przyciskiem znajdującym się na planszy.


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 06.11.2014, 03:06:40
- krzaczki pod murem do poprawy ( na razie to był model robiony w dokładnie w 5 minut razem z teksturą, wyeksportowaniem i umieszczeniem na scenie...)
W takim razie zadziwiająco dobrze wyglądają.
- imbryczek do parzenia herbaty do poprawy całościowo
Mnie osobiście imbryczek się podoba, jakoś nie mam mu nic do zarzucenia.
 Z pozostałymi poprawkami w większości się zgadzam (teksturę kamieni na skarpach ciężko ocenić, nie wydała mi się szczególnie zła). Poza tym wg mnie także korytko z kwiatkami nie najlepiej wygląda i nie wiem, co to są te dziwne, szare elementy, które zaznaczyłam na poniższym zrzucie:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/27473063/2/zengarden.png)

Niby wyglądają na kamienie, ale są płaskie... Myślę, że warto by było też trochę poprawić tę wodę, szczególnie fragment przelewający się przez kamień, ale zdaję sobie sprawę, że taka woda musi być bardzo trudna.

 Ogólnie cała scenka bardzo mi się podoba i jest bardzo klimatyczna. Świetne są te latarenki i lampiony. Ciekawie było zobaczyć, ile razy zmieniałaś koncepcję wyglądu niektórych przedmiotów, jak np. latarni.

 Patrząc na powyższe scenki, nazwałabym grę "Zaczarowany ogród", ale to chyba mało oryginalna propozycja ;)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 06.11.2014, 10:50:25
To są właśnie te porosty do usunięcia :>
Takie coś jak to, ale kompletnie nie wyszło http://texturelib.com/texture/?path=/Textures/nature/lichen/nature_lichen_0020
No a nazwa....Może właśnie, oczywista nazwa byłaby lepsza niż przesadne kombinowanie...


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 06.11.2014, 10:55:42
Ups, myślałam, że porosty, to te zieloniaste (jak ten za doniczką) ;D


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 06.11.2014, 11:29:09
A nie...tamto to kępka mchu :) To tego...mech też do bani? :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 06.11.2014, 12:28:10
No może nie do bani, ale trochę dziwnie wygląda. Wydaje mi się, że powinien nieco lepiej się wtapiać w ten kamień i nie mieć takich szpiczastych krawędzi. Kępki mchu na ogół są zaokrąglone. Przydałoby się dodać trochę rdzawego koloru, bo ten zieloniasty wygląda trochę sztucznie i strasznie się odcina od kamienia. Może coś takiego jak tutaj:
http://ak8.picdn.net/shutterstock/videos/1113352/preview/stock-footage-green-moss-macro.jpg
http://www.history-of-wales-in-stone.gardenofwales.org.uk/wp-content/uploads/2013/03/moss-on-Devonian-Red-Sandstone-6001.jpg


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 07.11.2014, 21:18:49
@be@ próbowałam poprawić te mchy :) i kilka innych rzeczy także...co uważasz teraz?
 Tu wersja poprzednia do porównania:
Ukryta treść (kliknij aby pokazać/schować)

A to, wersja obecna, 30 renderów później :
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/zengarden-182.jpg)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 07.11.2014, 21:31:55
No te mchy są teraz idealne :) Książka (czy zeszyt/mapa?) też wygląda lepiej. Czajniczek bardziej podobał mi się w poprzedniej wersji, ale może to kwestia gustu. Teraz też nie jest zły. Kubeczek z kolei ciut fajniejszy jest ten nowy. Nadal ta doniczka z kwiatkami jakoś mi nie pasuje, może zmienić ją na kamienną/marmurową czy glinianą? Albo jakąś inną teksturę tego drewna?


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 07.11.2014, 22:02:58
be@ Dzięki, starałam się :D Szkoda tylko...że nie widać detalu z takiej odległości w zawartości kubeczka.... robiłam wektorową herbatkę :)
Ten zeszyto-książek to taki...własnie zeszyto książek : ) notatnik. Przewodnik...ma nawet na sobie różę wiatrów (pomyślałam, że jak ktoś skojarzy okładkę z zawartością książki to wyda się to logiczne połączenie). W ten notatniku/przewodniku, po otwarciu ksiązki będzie można wybrać opcje językowe, zmienić opcje dźwięku, grafiki, poczytać o osobach, które w jakiś sposób przy grze pomogły i dowiedzieć się kto grę zrobił. Czyli Wszystko w jednym miejscu :)
Będę próbowała z tym korytkiem jeszcze :) Chyba faktycznie coś jest z tym nie tak...

Tak nawiasem mówiąc dodatkowo...to wychodzi na to, że niebanalną rolę na efekt ma jednak tekstura...początkowo korzystałam z tego zdjęcia z mojej kolekcji https://www.dropbox.com/s/gkj6mf7gsjyudlq/2014-09-03%2012.32.04.jpg?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/gkj6mf7gsjyudlq/2014-09-03%2012.32.04.jpg?dl=0) no ale nie było ono najszczęśliwsze... :D
W każdym razie trzy ostatnie dni spędziłam na ponownym malowaniu i modelowaniu mchu :D i jeszcze widzę pole do poprawek...ale chyba już tak nie razi w oczy jak poprzednia wersja :>


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 07.11.2014, 22:22:03
Wg mnie mech jest już bardzo ładny, wygląda znacznie lepiej od poprzedniego. A herbatka pewnie z róży? :)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 27.11.2014, 18:12:19
@be@ myślę, że z róży : )

W mojej pracy jestem własnie na kolejnym etapie.. menu 2D. Dopiero zaczęłam, ale już chciałabym się z Wami podzielić tym co mam i zapytać o odczucia :)

Tutaj mamy wybór "światów", trudno powiedzieć, jak się będą nazywać kolejne rozdziały gry. Nie mam tego jeszcze sprecyzowanego w tym momencie.
Makówki i maczki to wektor, reszta majstrowanie w gimpie.
Napis na kamyku jest na razie czystko podglądowy.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/world-1.jpg)
Druga wersja jest prostsza, dosyć skromna:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/world-2.jpg)

Oraz dwie wersje wyboru poszczególnych leveli:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/level-1.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/level-3.jpg)


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 27.11.2014, 18:36:01
Maczki są śliczne :) Makówki nie bardzo wiadomo, czy rosną poziomo czy pionowo. Powinny pionowo ale wyglądają jakby rosły poziomo... Sama nie wiem, która wersja lepsza. Ta z makami bardziej mi się podoba, ale jednak trochę dziwne jest, żeby maki rosły we wnętrzu skrzynki...
W przypadku skrzynek z wyborem poszczególnych leveli, to niewiele się różnią, ale mi osobiście nieco bardziej podoba się druga wersja. Myślę, że fajniej by wyglądało, gdyby te cyferki były wklęsłe, jakby wyciśnięte w kamieniu (coś jak ten napis na pierwszym obrazku) albo wypukłe.


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 27.11.2014, 18:54:50
@be@ o rety, popełniłam błąd, drugi obrazek miał być inny ...już podmieniłam :D
No własnie mam problem z tymi maczkami, też mi się one podobają, tylko ...no własnie..maczki rosną w skrzynce? I to jeszcze nie w górę tylko w bok na płasko :D


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 27.11.2014, 19:00:28
W takim razie teraz faktura kamieni i mchu bardziej podoba mi się w pierwszej wersji, a cyferki w drugiej, ale trochę słabo jest zaznaczona ta ich wklęsłość.
Co do pierwszej skrzyni, to może w takim razie dać tam jakąś żmiję czy jaszczurkę zamiast kwiatów? W końcu takie gady chętnie kryją się pod kamieniami itp. ciemnych miejscach. Ew. jakieś ciekawe robale, np. krocionogi, skolopendry (http://img841.imageshack.us/img841/7099/20101101img1681resizere.jpg - ta jest piękna) są bardzo ozdobne albo duży, włochaty pająk?


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 27.11.2014, 19:10:39
@be@ w takim razie Cię zaskoczę :> Kamyki nie różnią się kompletnie niczym między pierwszą a drugą wersją wyboru leveli. Jedyna różnica to tylko ten użyty font. Przez to, że na pierwszym jest taki ciemny, kamyk wokół cyfry wygląda automatycznie inaczej, wyraziściej.
A co do sugestii jeśli chodzi o wybór światów i jakieś stworki to jest to ciekawy pomysł....muszę sobie to przepracować. Dzięki wielkie :>


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: be@ on 27.11.2014, 19:14:00
To dziwne, u mnie na tym drugim obrazku kamyki i mech są jakby bardziej rozmyte, a na pierwszym bardziej porowate. Może to kwestia zrzutu?


Tytuł: Odp: [GameArt] Gra bez tytułu - WIP
Wiadomość wysłana przez: Rejke on 27.11.2014, 19:20:52
oh..dopatrzyłaś się nawet tego, profesjonalnie :) No dobrze, tym się mogą różnić...To wynik tego, że wyeksportowałam z Inkscape pliki w różnych rozdzielczościach a potem wczytałam do Gimpa żeby je przeskalować do jednego rozmiaru i zapisać w jpg :P  To z powodu tego skalowania to rozmycie.
W każdym razie...jestem pod wrażeniem! :)