Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Tutoriale => Wasze poradniki => Wątek zaczęty przez: be@ on 24.05.2012, 01:26:04



Tytuł: Zielona, włochata tkanina, mech, porosty - tekstura
Wiadomość wysłana przez: be@ on 24.05.2012, 01:26:04
Zielona, włochata tkanina, mech, porosty - tekstura
Tutorial

Opracowanie: bea
Poziom trudności: łatwy

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_24_05_12_12_48_06.png)




Tutorial na prośbę użytkownika: Budok (http://www.gimpuj.info/index.php?action=profile;u=74138)

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.8. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



[lp] Zaczynamy

[lp] 1. Tworzymy nowy obraz o wymiarach 1000 x 1000px i kolorze: 003800.

[lp] 2. Dodajemy nową, białą warstwę i stosujemy na niej: Filtry -> Szum -> Szum RGB z ustawieniami (jak na screenie):

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_23_05_12_6_06_28.png)    


Skorelowany szum: zaznaczone
Niezależny RGB: odznaczone
Suwaki kolorów: wszystkie ustawione na wartość 0,25
Klikamy OK

[lp] 3. Na warstwie z szumem stosujemy rozmycie Gaussa: Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa z ustawieniami:

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_23_05_12_5_53_05.png)  

Promień rozmycia:
Poziomo: 2
Pionowo: 1

Klikamy OK i zmieniamy nazwę tej warstwy na: Mapa oraz wyłączamy jej widoczność <widocznosc>

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_23_05_12_5_55_29_0.png)

[lp] 4. Przechodzimy na warstwę Tło (klikamy na nią w oknie warstw) i wybieramy filtr: Odwzorowania -> Mapa wypukłości z ustawieniami:

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_23_05_12_5_47_34_0.png)

Mapa wypukłości: tu wybieramy warstwę Mapa
Typ mapowania: Liniowy
Wzmocnienie ciemnych kolorów: zaznaczone
Odwracanie mapy wypukłości: zaznaczone
Kafelkowa mapa wypukłości: zaznaczone
Azymut: 135 (może być też 90, nieco inny, też ciekawy efekt)
Wzniesienie: 40
Głębia: 5
Pozostałe suwaki: 0

[lp] 5. Dodajemy nową warstwę (dowolnego koloru, może być przezroczysta) i nazywamy ją Chmury. Stosujemy na niej filtr: Renderowanie -> Chmury -> Jednolity szum z ustawieniami:

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_23_05_12_5_45_22_1.png)  

Szczegóły: 5
Kafelkowe: zaznaczone
Rozmiar X i Y: 16

Klikamy OK i ustawiamy tryb tej warstwy na Pokrywanie, a krycie zmniejszamy do 30

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_23_05_12_5_55_29_1.png)

[lp] 6. Tworzymy nową warstwę, nazywamy ją Nitki i stosujemy: Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma z ustawieniami:

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_23_05_12_11_44_01_4.png)  


Ziarno losowości: zaznaczone Wylosuj
Turbulencje: 3,5

[lp] 7. Po zastosowaniu plazmy stosujemy: Kolory -> Desaturacja, zaznaczamy jasność i klikamy OK

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_23_05_12_11_45_09.png)

[lp] 8. Następnie wybieramy: Filtry -> Odwzorowania -> Utwórz bezszwowo (Ten punkt można pominąć, jeśli nie zależy nam na stworzeniu powtarzalnej, bezszwowej tekstury).

[lp] 9. Wciąż na warstwie Nitki stosujemy filtr: Wykrywanie krawędzi -> Krawędź z ustawieniami:

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_23_05_12_11_44_01_3.png)  



Algorytm: Sobel
Rozmiar: 1

[lp] 10. Powyżej warstwy Nitki dodajemy nową warstwę i wypełniamy kolorem 3a8500 (można wybrać nieco inny odcień, ale musi być wyraźnie jaśniejszy od tła). Tryb tej warstwy zmieniamy na Mnożenie i łączymy z warstwą Nitki (PPM na warstwie w oknie warstw i wybieramy "Połącz w dół")

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_23_05_12_11_44_01_2.png)


[lp] 11. Tryb warstwy Nitki zmieniamy na Przesiewanie

(http://www.gimpuj.info/gallery/48452_25_05_12_11_13_07.png)

Jeśli nitki mają być wyraźniejsze, można zduplikować <duplikowanie-warstwy> tę warstwę.

[lp] Koniec



W sumie miało to być sukno, jakim obite są stoły w kasynach, jednak najbardziej efekt ten przypomina mi porosty...