Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Tutoriale => Różne => Wątek zaczęty przez: werag on 30.01.2010, 21:13:49



Tytuł: Prosty, nieizometryczny pixel art
Wiadomość wysłana przez: werag on 30.01.2010, 21:13:49
Prosty, nieizometryczny pixel art
Tutorial

Opracowanie: Nightka, Skwara96, werag
Poziom trudności: średni

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_31_01_10_8_08_37.png)




Pixel art wykonuje się zwykle ołówkiem Circle (01). W tej dziedzinie grafiki stosuje się małą paletę kolorów (256-kolorowa paleta GIF). Jest to tworzenie obrazów "piksel po pikselu", bez używania automatycznych funkcji oraz filtrów. Dzielimy go na na izometryczny i nieizometryczny. Izometryczny rysuje się pod kątem około 26.565 stopni, a nieizometryczny pod dowolnym. Prace powinno zapisywać się w formatach PNG bądź GIF (standardem jest GIF), ponieważ format JPG znacznie pogarsza jakość obrazka. Niniejszy tutorial skupia się na metodzie rysowania nieizometrycznego pixel artu.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



[lp] Lineart

[lp] 1. Tworzymy nową warstwę i rysujemy ołówkiem <olowek> [N] o kolorze czarnym #000000 kontury pracy. Jako przykładem posłużymy się gruszką.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_31_01_10_8_05_14_3.png)


[lp] 2. Teraz poprawiamy kontury, tak by linia miała tylko 1px szerokości. Możemy użyć na przemian gumki <gumka> [Shift+E] i ołówka <olowek> [N] lub obszary, które mają być wymazane zamalowujemy na biało, a później zaznaczamy według koloru (narzędzie Zaznaczenie według koloru <zaznaczenie-kolor> [Shift+O] i usuwamy zaznaczenie za pomocą klawisza [Delete]. Dopracowujemy przy tym kształt lineartu.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_31_01_10_8_05_14_4.png)


[op] 2.1 Jeśli chcemy, by jakaś nierówna linia była prosta, „segmenty” powinny być jednakowej długości, bądź w powtarzającym się układzie.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_31_01_10_8_05_13_0.png)

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_31_01_10_8_05_14_1.png)


[op] 2.2 Jeśli chcemy utworzyć łuk lub zaokrąglenie, rysujemy poziomą linię o długości 5px. O jeden piksel w dół rysujemy dwie linie po 3px po obu stronach tak, aby stykały się rogami z poprzednią. Według tej samej zasady dorysowujemy następne: 2px i 1px. Potem możemy ciągnąć łuk dalej, rysując linie pionowe. Jeśli łuk ma być mniejszy/większy, stosujemy inne wartości.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_31_01_10_8_05_14_2.png)


[lp] Kolorowanie i cieniowanie

[lp] 3. Narzędziem Wypełnienie <wypelnienie> [Shift+B] z ustawieniami: Uwzględniany obszar: Podobne kolory, zaznaczoną pozycją Z obszarami przeźroczystymi, Próg: 0, wypełniamy lineart wybranymi przez siebie kolorami.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_31_01_10_8_07_23_0.png)


[lp] 4. Wybieramy kierunek światła, jakie będzie padało na nasz obiekt. Żeby było łatwiej, narysowaliśmy słoneczko z padającymi promieniami.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_31_01_10_8_07_23_1.png)


[lp] 5. Teraz musimy zrobić najprostszą „szachownicę”. Służy ona do tego, żeby uzyskać barwy pośrednie wykorzystując małą paletę kolorów.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_31_01_10_8_07_23_2.png)


[lp] 6. Mamy już jakieś przejście, ale to jeszcze nie wygląda najlepiej. Dlatego dodajemy piksele położone w innych odległościach niż przedtem. W ten sposób uzyskamy jeszcze więcej kolorów pośrednich, lub wrażenie płynnego przejścia pomiędzy nimi.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_31_01_10_8_07_23_3.png)


[op] 6.1 Na większych powierzchniach nie powinniśmy ustawiać „szachownicy” poziomo lub pionowo. Najlepiej ją troszkę zniekształcić.


[op]Zaawansowany dithering

[op] Większe elementy oraz kolory o większym kontraście przy podstawowej „szachownicy” mogą nie wyglądać tak, jakbyśmy tego chcieli. Należy wtedy bardziej ją zróżnicować. Dla przykładu użyjemy dwóch kolorów o większym kontraście, tak by było wyraźnie widać, w jaki sposób są rozłożone piksele.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_11_02_10_6_18_06_0.png)


[op] Na środku pomiędzy kolorami tworzymy zwyczajną szachownicę.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_11_02_10_6_18_06_1.png)


[op] Przy krawędziach rysujemy nieco inny wzór tak, aby powstałe trzy części były mniej-więcej równe.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_11_02_10_6_18_06_2.png)


[op] Od tego kroku będziemy zajmowali się tylko połową obrazu, drugą modyfikujemy tak samo, używając tylko odwrotnych kolorów. Po lewej, w pierwszym rzędzie błękitnych pikseli, usuwamy co czwarty jasny punkt, czasem co trzeci lub co piąty, w miarę nieregularnie. To samo powtarzamy też w drugim rzędzie w ten sposób, by nie powstawały duże „dziury”. Około piątego rzędu (dla naszego obrazka; jeśli ma być większy lub mniejszy, należy odpowiednio dobrać odległość) usuwamy jasne piksele rzadziej, dalej w jeszcze większych odstępach. W miejscu bliskim granicy z następną szachownicą tylko kilka. Z lewej strony krawędzi stawiamy kilka losowo rozmieszczonych pikseli, im bardziej w lewo, tym rzadziej.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_11_02_10_6_18_06_3.png)


[op] Po lewej stronie krawędzi ze środkowym deseniem stawiamy jasne piksele tak, aby łączyły inne rogami. Rozmieszczamy je nieregularnie, czasem łącząc ze sobą trzy punkty, czasem zakręcając. Przesuwając się w lewą stronę zmniejszamy ich liczbę. Wzór może, a nawet powinien częściowo wchodzić na poprzedni.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_11_02_10_6_18_06_4.png)


[op] Po prawej stronie krawędzi z środkową szachownicą w podobny sposób jak w czwartym kroku stawiamy ciemne punkty, które w efekcie tworzą ciemne romby. Nie powinny one tworzyć siatki i trzeba część z nich postawić także na granicy z poprzednim wzorem. Posuwając się w prawo znów zmniejszamy ich ilość.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_11_02_10_6_19_32_0.png)


[op] A tak wygląda to z uzupełnioną drugą stroną.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_11_02_10_6_19_32_1.png)


I w widoku 100%.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_11_02_10_6_19_32_2.png)


[lp] 7. Kontur kolorujemy na ciemniejszy i mniej nasycony odcień od koloru wypełniającego.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_31_01_10_8_08_37.png)


[lp] 8. Dodamy małe urozmaicenie. Tworzymy nową warstwę, nazywamy Dziura i rysujemy na niej małe kółko gdzieś na środku naszej gruszki kolorem #55451f. Kolorem #342a13 rysujemy kontur kółka. Jaśniejszym i ciemniejszym odcieniem koloru #55451f cieniujemy tak, by kółko sprawiało wrażenie dziury w gruszce. Zależy to od światła na nią padającego. Na przykładzie dziura kieruje się do dołu, więc jest jaśniejsza w górnej części.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_25_02_10_7_31_23_0.png)


[lp] 9. Rysujemy na nowej warstwie wychodzącą z powstałej dziury gąsieniczkę. Można znaleźć dla inspiracji zdjęcia różnych gatunków, ale generalnie składa się z kilkunastu segmentów u nas długich na 2-4px. Wypełniamy ją kolorem (w tym przypadku zielonym #95dd28). Cieniujemy, dodając od odpowiedniej strony linię o szerokości 1px. Na tak małej powierzchni nie musimy używać szachownicy. Możemy dodać jakiś wzór (u mnie ciemnozielone kropki po bokach).

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_25_02_10_7_31_23_1.png)


[lp] 10. Teraz na tej części dziury, na której jest jaśniejsza (widać przeciwległą ściankę) kontur zmieniamy na kolor #ffecc1. Przyciemniamy i rozjaśniamy fragmenty konturów na całym obrazku, zgodnie z kierunkiem padania światła.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_25_02_10_7_31_23_2.png)


[lp] 11. Dodajemy cień gąsienicy. Pobieramy narzędziem Pobranie kolorów <pobierz-kolor> [O] najciemniejszy odcień z gruszki (ale nie z konturu) i przyciemniamy, zmniejszając parametr wartość o około 20. Dorysowujemy cień zgodnie z kierunkiem padania światła stosując zwykłą szachownicę na 2-3px.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_25_02_10_7_31_23_3.png)


[op]Antyaliasing

Jeśli na obrazie mamy np. pochylony (izometryczny) tekst czy inny skomplikowany wzór który wychodzi zbyt kanciasto, warto użyć antyaliasingu, inaczej wygładzania.

[op] Dobieramy barwę pośrednią pomiędzy kolorem wygładzanego elementu a kolorem tła, na którym ten element się znajduje. Na przykładzie kolorem tła będzie #333333, a kolorem napisu #FFFFFF, więc pośredni to #999999.

[op] Stawiamy pojedyncze piksele na „zagłębieniach” krawędzi, tak jak na ilustracji:

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_29_03_10_4_57_28_0.png)

Po lewej z wygładzaniem, po prawej bez wygładzania.

[op] Przy tekście o grubości 1px (stosowanym np. przy emotikonach) uzupełniamy barwą pośrednią przy kantach i zaokrągleniach.

(http://www.gimpuj.info/gallery/24758_29_03_10_4_57_28_1.png)


[lp] Koniec



To tylko przykłady, zachęcamy oczywiście do tworzenia kształtów wychodzących poza naszą przykładową gruszkę.

Pamiętajcie, w pixel arcie liczy się w dużej mierze cierpliwość i zapał do pracy. Miłego GIMPowania.




Tytuł: Odp: Prosty, nieizometryczny pixel art
Wiadomość wysłana przez: BBcodek on 05.05.2010, 21:17:59
Fajny Tutorial lecz mi wyszło tak jak ty masz podobnie.
Ale jak ktoś na gimpie się nie zna to tego niestety nie zrboi oto mój efekt :
(http://www.gimpuj.info/replacement.png)


Tytuł: Odp: Prosty, nieizometryczny pixel art
Wiadomość wysłana przez: OKTS'a on 07.05.2010, 21:59:52
(http://www.gimpuj.info/gallery/39007_07_05_10_8_58_35.png)
 :(


Tytuł: Odp: Prosty, nieizometryczny pixel art
Wiadomość wysłana przez: ReX™ on 08.05.2010, 10:28:58
Dobrze opisany tutorial. Tutaj moja [stara] praca:
(http://www.gimpuj.info/gallery/35938_22_02_10_8_51_24_1.png)


Tytuł: Odp: Prosty, nieizometryczny pixel art
Wiadomość wysłana przez: michallek110 on 15.05.2010, 07:51:17
Fajny tutorial, ale chyba znalazłem w nim błąd. Światło w dziurze ma być na odwrót, po prawej ma być cień. Jeżeli światło pada z prawej strony to rzuca tej dziurze cień :D

PS: Nie znam się na tym zbyt dobrze, ale przynajmniej tak mi się wydaje.


Tytuł: Odp: Prosty, nieizometryczny pixel art
Wiadomość wysłana przez: doktorToksiq on 21.08.2010, 11:41:11
zgadzam się z poprzednikiem światło w dziurze powinno być na odwrót do światła na gruszce.

no to może moje dwa. :D
(http://fc01.deviantart.net/fs70/f/2010/232/2/4/Dango_by_Toksiq.png)(http://fc08.deviantart.net/fs71/f/2010/230/b/5/Onigri_by_Toksiq.png)


Tytuł: Odp: Prosty, nieizometryczny pixel art
Wiadomość wysłana przez: BZab on 06.11.2011, 13:39:04
Nie powiem.. - całkiem niezłe...
A o to me dzieło (1,5 h roboty), pierwszy pixelart (trochę skopałem)
(http://www.gimpuj.info/gallery/56753_06_11_11_12_37_28.gif) (http://www.gimpuj.info/)