Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Tutoriale => Inkscape => Wątek zaczęty przez: Layane on 20.09.2009, 11:36:09



Tytuł: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: Layane on 20.09.2009, 11:36:09
Rysowanie budynków
Tutorial

Oryginał: Oryginalny tutorial (http://howto.nicubunu.ro/inkscape_rpg_map_elements/)
Tłumaczenie i dopracowanie: Layane
Poziom trudności: średni


(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_02_10_09_7_34_26.png) (http://www.gimpuj.info/)




W tym tutorialu nauczycie się tworzyć więzienie: rozpoczynając od czarno-białych konturów, przez dodawanie kilku małych szczegółów i zakończone kolorowaniem. Element jest tworzony z perspektywy lotu ptaka.
Pamiętaj, by na bieżąco zapisywać tworzone elementy pracy, gdyż nawet najlepszy program może się zaciąć w najmniej spodziewanym momencie :P a po co przez utratę dużej części pracy denerwować się i robić od nowa.

Tutorial napisany w wersji Inkscape 0.46. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



[lp] Zaczynamy

[lp] 1. Utwórz nowy obraz o dowolnych rozmiarach. Domyślną warstwę nazwij zarys - otwierasz okno warstw [Shift+Ctrl+L], klikasz 2 razy na nazwę warstwy, widzisz Layer1, po czym wpisujesz zarys i zatwierdzamy klawiszem [Enter].

[lp] 2. Na kartce rysujemy za pomocą narzędzia Pióro (http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_7_15_34.jpg) (http://www.gimpuj.info/) [Shift+F6] podstawę budynku z wysokiej perspektywy. Do rysowania kształtów więzienia możesz używać pióra o szerokości konturu 4,5px (otwieramy okno Wypełnienie i kontur [Shift+Ctrl+F], wchodzimy w zakładkę Styl konturu i w miejscu szerokość wpisujemy 4,5). Warto też rysować wszystkie elementy mając zaznaczona tam opcję Połączenie: zaokrąglone oraz Zakończenie: Zaokrąglone.
Okno stylu konturu powinno więc wyglądać tak:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_7_17_10.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


Wygładzi to krawędzie, przez co unikniemy niedoskonałości.

Narysowany czworokąt, jak również inne elementy, o których mowa będzie później, możemy poprawiać za pomocą narzędzia Edycja węzłów (http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_7_19_47.jpg) (http://www.gimpuj.info/) [F2].
Tak mniej więcej ma wyglądać nasza podstawa budynku:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_21_50_2.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


[lp] 3. Teraz tym samym narzędziem rysujemy ogólny kształt budynku.

     [op] Zacznij od postawienia sufitu. Możesz to zrobić duplikując podstawę i po linii pionowej umieścić ją nieco nad pierwszą.

     [op] Połącz krawężniki podstawy z krawężnikami sufitu za pomocą linii pionowych, otrzymasz w ten sposób sześciokąt.

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_7_32_42.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


     [op] Usuń niepotrzebne węzły, by twój sześciokąt wyglądał jak budynek. Usuń 2 tylne, dolne krawędzie podstawy oraz tylną krawędź ściany budynku.
         Sposób wykonania tych czynności przedstawiony został poniżej:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_25_15_0.gif) (http://www.gimpuj.info/)


[lp] 4. Narysuj drzwi z zagłębieniem do środka na wschodniej ścianie oraz okno na zachodniej. Dorysuj w oknie 2 prostokątne kraty.

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_23_05_0.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


[lp] 5. Zaznacz wszytko [Ctrl+A] i przekształć na ścieżki Ścieżka -> Obiekt na ścieżkę lub [Shift+Ctrl+C].

[lp] 6. Powiększ budynek tak, by ujrzeć wszystkie ścieżki okna dokładnie. Usuń niepotrzebne węzły powstałe przy rysowaniu. W tym celu po zaznaczeniu odpowiedniego węzła klikamy Usuń zaznaczone węzły (http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_23_05_1.jpg) (http://www.gimpuj.info/). Dostosuj szerokość, wysokość i rozmieszczenie na ścianie każdej ścieżki okna.

      [op] Okno: Główne zarysy okna niech zostaną grubsze, natomiast szerokość konturu kraty zmniejsz do 2px.
          Zaokrąglanie krat: W tym celu zaznacz jedną z nich narzędziem Edycja węzłów, następnie ustaw kursor pomiędzy dwoma dolnymi węzłami (powinna pojawić się ręka) i przeciągnij w dół, uformuj w ten sposób półkole (przedstawia to animacja). Zrób to samo z drugą kratą. Wypełnij je białym kolorem, dzięki temu będą na wierzchu. Okno powinno wyglądać mniej więcej tak:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_23_05_3.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


      [op] Drzwi: Usuń linie w dolnej krawędzi ściany, pod drzwiami, tak by drzwi były zagłębione. Sposób wykonania:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_25_15_1.gif) (http://www.gimpuj.info/)


          Za pomocą pióra i edycji węzłów dodamy naszym drzwiom średniowiecznego wrażenia. Następnie narysuj deski na drzwiach tak. Do pionowych desek najlepiej użyć szerokości konturu o wartości 2,5px, do poziomych 3,5px oraz 2px dla ich zarysów głębokości.

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_23_05_4.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


[lp] 7. Kontynuuj dodawanie szczegółów na całym budynku, dopóki nie będziesz zadowolony z wyniku.

      [op] Cegły na budynku: Wpierw narzędziem Kaligrafia (http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_24_01_0.jpg) (http://www.gimpuj.info/) [Ctrl+F6] narysuj część pęknięte, po czym stwórz jedną cegłę o równej wysokości, duplikuj ją tyle razy, by zapełnić część ściany i układaj cegły obok siebie utrzymując odstęp około 1px. Cegły, które wyjdą za linię kaligraficzną narzędziem Edycja węzłów skróć i dopasuj.

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_25_15_2.gif) (http://www.gimpuj.info/)


          Takie oskrobane części ściany możesz dodać również w innych miejscach, np. w lewym dolnym rogu budynku:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_24_01_1.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


      [op] Pęknięcia: Piórem narysuj wielokąty tak, aby wyglądały jak kontury pęknięcia. Wypełnij je czarnym kolorem. Możesz je dodać w narożnikach okna, w rogach ściany bądź na dachu, według uznania. Przykładowe pęknięcia:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_24_01_2.jpg)

 (http://www.gimpuj.info/)(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_24_01_3.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


      [op] Zamek w drzwiach: Ostatnim elementem szkicowania całości będzie stworzenie zamku w drzwiach. Narzędziem Pióro rysujesz blaszkę i kłódkę z dziurką z pomocą poznanych wcześniej technik. Postaraj się, by twój zamek wyglądał mniej więcej tak:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_25_15_3.gif) (http://www.gimpuj.info/)


          Powiększ kłódkę i usuń niepotrzebne węzły, by oczyścić i uprościć rysunek.

[lp] 8. Zarys jest gotowy. Można go używać tak jak jest, czarno-biały, bądź przejść do następnych punktów i pokolorować go.
Ogólny wygląd więzienia w skali 70%:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_25_09_09_6_24_01_4.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


[lp] 9. Otwórz okno warstw [Shift+Ctrl+L] i zablokuj warstwę Zarys naciskając na otwartą kłódkę (http://www.gimpuj.info/gallery/31828_01_10_09_7_06_44_0.jpg) (http://www.gimpuj.info/), zrobi się w ten sposób zamknięta.
Stwórz nową warstwę: Warstwa -> Nowa Warstwa i nazwij ją Kolor.

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_01_10_09_7_06_44_1.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


[lp] 10. Przy pomocy narzędzia Pióro, najcieńszą jego szerokością (najlepiej 0,100px, po zakończeniu rysowania i poprawieniu możesz ustawić nawet na 0,000px) narysuj wielokąt zamknięty, który będzie otaczał ścianę zachodnią. Rysuj po wcześniej narysowanych zarysach budynku czarnym kolorem, tak aby nie było to widoczne. Narysuj teraz również obrys okna. Zaznacz oba wielokąty, po czym zróżnicuj: Ścieżka -> Różnica [Ctrl+-]. Uzyskasz dzięki temu jedną ścieżkę wyglądającą następująco:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_01_10_09_7_06_44_2.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


[lp] 11. Wypełnij tak powstałą ścieżkę gradientem liniowym, Wypełnienie i kontur [Shift+Ctrl+F] -> Wypełnienie -> Gradient liniowy kolorem RGBA:#00002338 - naciśnij przycisk Edytuj, w okienku edycji gradientu wpisz w miejsce kolor RGBA numer koloru, czyli wcześniej podany: #00002338 oraz ustaw krycie na 80%. Następnie ustaw linię gradientu narzędziem Gradient (http://www.gimpuj.info/gallery/31828_01_10_09_7_06_44_4.jpg) (http://www.gimpuj.info/), tak jak przedstawia screen zaczynając od lewego dolnego narożnika okna, a kończąc nieco przed prawym dolnym rogiem budynku.

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_01_10_09_7_06_44_3.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


[lp] 12. Powtórz ten proces dla pozostałych powierzchni, według własnego uznania.

      [op] Cegły: Można to zrobić na dwa sposoby, jednak szybciej będzie, jak przejdziemy z powrotem na warstwę zarys i ją odblokujemy, po czym zaznaczymy wszystkie cegły z jednego pęknięcia i skopiujemy. Wejdź ponownie na warstwę kolor blokowując warstwę zarys i wklej cegły na poprzednie w taki sposób, by je pokrywały, ustawiając szerokość konturu na 0px. Teraz możesz użyć narzędzia Gradient - pokoloruj wszystkie cegły na raz. Drugim sposobem byłoby obramowywanie i kolorowanie każdej cegły z osobna, jednak nie będziemy się w to bawić. Proponuję do cegieł użyć tego koloru RGBA: #AC3A21C8. Ustaw odpowiednie krycia dla koloru oraz kierunek gradientu.

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_01_10_09_7_08_34_0.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


Dzięki temu sposobowi kolorowania luki między cegłami pozostają białe. Powtórz to samo z pozostałymi zbiorami cegieł.

      [op] Okno: Wnętrze okna wypełnij kolorem: #5F4327FF, natomiast kraty: #282828FF.

      [op] Drzwi: Wszystkie deski możesz naraz pokolorować, użyj koloru: #5A3116FF.

      [op] Kłódka: Sama kłódka na złoto: #B19703FF, części metalowe natomiast kolorami: #676767FF i #5C4646FC.

[lp] 13. Dodaj cień. Narysuj wielokąt na warstwie zarys, tak jak na rysunku i wypełnij go czarnym kolorem, usuń kontur. Zaznacz ten wielokąt i przesuń go na spód za pomocą przycisku (http://www.gimpuj.info/gallery/31828_01_10_09_7_08_34_1.jpg) (http://www.gimpuj.info/), by był pod innymi ścieżkami.

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_01_10_09_7_08_34_2.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


Dodaj rozmycie o wartości 5.0 oraz krycie (przezroczystość) ustaw na 132.

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_01_10_09_7_08_34_3.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


[lp] 14. Twój budynek jest już gotowy, poniżej efekt końcowy:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_01_10_09_8_10_18_0.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


Można również usunąć krawędzie, wtedy nasz budynek będzie wyglądał następująco:

(http://www.gimpuj.info/gallery/31828_01_10_09_8_10_18_1.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


Jednak proponuję pozostawić w efekt końcowy pierwszej wersji.
Na koniec nie zostaje nam nic innego jak tylko cieszyć się z efektu po przerobieniu tego nie trudnego, ale wymagającego dużo pracy tutoriala.

      [op] Możemy zapisać naszą pracę w formacie PNG. Aby to uczynić, należy włączyć konwersację do formatu PNG [Ctrl+Shift+E], wpisujemy nawę pracy i zatwierdzamy.

[lp] Koniec



Spróbujcie stworzyć inne budynki i elementy w stylu RPG. Miłego Inkscape'owania życzę i powodzenia w dalszych sukcesach :D
Zapraszam do obejrzenia innych prac w tym stylu (http://clipart.nicubunu.ro/?gallery=rpg_map).




Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: Mishell on 04.10.2009, 14:31:45
dzięki Qba_Angell.  Wszystko jasne :D fajnie, że można zaznaczać od razu grupy obiektów, bo jakby było więcej tych  cegieł to nie chciałoby mi się wszystkich zaznaczać osobno :P
[edit]
skończyłem :)  chyba wszystko dobrze wyszło:
(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_19062_04_10_09_2_27_27.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=49926)


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: ADii298 on 16.11.2009, 16:16:34
Świetny Tutorial, pięknie opisany i w ogóle wg mnie 10/10
Są to moje pierwsze kroki w inku a ty mi bardzo pomogłaś ThX!
(http://www.gimpuj.info/replacement.png)


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: G@busia on 19.12.2009, 09:46:42
Sorry jeżeli ktoś już się o to pytał jak można usunąć tło z obrazka?  :-X


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: Qba_ on 19.12.2009, 09:54:25
W Inkscape domyślnie tło jest przezroczyste, więc jak wyeksportujesz do PNG to tła mieć nie będziesz :).


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: Filip93 on 25.12.2009, 00:16:45
Mam pytanie.. może głupie ale Inkscape mam dosłownie od godziny... więc chodzi o to, że za każdym razem gdy rysuję piórem nowy obiekt muszę od nowa ustawiać grubość konturu i trochę to kłopotliwe, da się to jakoś zmienić?


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: Myron on 07.02.2010, 22:42:30
Mam pytanie.. może głupie ale Inkscape mam dosłownie od godziny... więc chodzi o to, że za każdym razem gdy rysuję piórem nowy obiekt muszę od nowa ustawiać grubość konturu i trochę to kłopotliwe, da się to jakoś zmienić?
Ależ oczywiście:
Plik -> Ustawienia Inkscape'a -> Pióro -> Twórz nowe obiekty stosując: ostatnio użyty styl.


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: kawc on 17.02.2010, 18:17:18
nie za bardzo mi to wyszło:
(http://www.gimpuj.info/replacement.png)

jak tu wrzucam to coś nie tak z kolorami
Bo tu jest dobrze: http://www.gimpuj.info/replacement.png

Troche cegły mi nie wyszły


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: Myron on 17.02.2010, 22:32:37
jak tu wrzucam to coś nie tak z kolorami
Bo tu jest dobrze: http://www.gimpuj.info/replacement.png

Masz ustawioną przezroczystość w jednym z punktów gradientu ścian. Ustaw punkty początkowe i końcowe ze 100%-owym kryciem. Będzie dobrze.


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: kawc on 18.02.2010, 13:39:51
Jest to samo


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: Mich4all on 31.03.2010, 14:31:46
:( jak rysowac Sciezka?


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: kiuba22 on 08.11.2010, 20:43:31
spodoboały mi się wasze prace czy mogę dostać od was link do tego programu?


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: JacobDonut on 08.11.2010, 21:05:45
O ile się nie mylę jest w downloadzie. Jeśli nie ma to polecam http://tinyurl.com/dbbd77


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: gimponator on 12.06.2012, 12:37:36
Witam, utknąłem w punkcie trzecim, gdy usuwam węzeł dolnego rombu powstaje takie coś:
(http://www.gimpuj.info/gallery/74335_12_06_12_12_33_58.png)

Moja wersja Inkscape to 0.48.2


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: Myrevin on 17.06.2012, 18:52:09
Ten łuk też można zaznaczyć i wyciąć, ale je też utknąłem. Poziom średni jeszcze nie dla mnie.  :'(
:P IMHO to jest przykład jak nie należy pisać tutków. Dla mnie jest niezrozumiały, może dlatego że to moje kompletne początki.


Przebrnąłem.
http://h9.abload.de/img/tutarlfd.jpg


Tytuł: Odp: Rysowanie budynków
Wiadomość wysłana przez: zaocisco on 10.02.2020, 04:01:39
super  :)