Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Tutoriale => Fabryka tutoriali => Wątek zaczęty przez: ignotus on 28.06.2009, 13:15:05



Tytuł: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: ignotus on 28.06.2009, 13:15:05
Virtual - Tuning
Tutorial

Opracowanie: ignotus
Poziom trudności: łatwy/średni/trudny

Wstawiony i wyśrodkowany obrazek efektu końcowego




Witam. To będzie mój pierwszy tutorial. Pokażę Wam jak wirtualnie przerobić samochód. Tutorial składa się z 2 części: średnio trudnych i dodatkowych, trudnych do wykonania przeróbek. Dlatego tak napisałem w poziomie trudności. Celem tutoriala będzie przybliżenie Wam tej dziedziny fotomontażu. Dzięki temu, być może więcej z Was zainteresuję się tym, co pozwoli na utworzenie działu z tym związanego. Wiem, że kiedyś były prośby o taki dział ale z powodu małego zainteresowania ta dziedziną pomysł nie wypalił. Pisząc ten tutorial, zakładam, że każdy kto z niego korzysta ma chociaż w podstawie opanowane funkcje i narzędzia GIMP'a.

Najważniejsza zasada Virtualnego-Tuningu: Nie kradniemy części z innych VT!!

Porady:
1. Zmiana felg - zmieniając felgi pamiętajmy, aby nowych szukać w podobnej perspektywie, żeby podczas wklejania nie trzeba było ich zbytnio przekształcać, bo mogą zrobić się płaskie i powstać może komprecha (ząbki).
2. Przyciemnianie szyb - nie poleca się przyciemniać szyb na kolorowo. Najlepiej gdy po prostu delikatnie przyciemnić, aby nie zrobić "wieś-tuningu".
3. Zmiana koloru - tutaj też z wyczuciem, a dokładnie chodzi o to żeby nie "przepalić" koloru nadwozia.
4. Wstawianie i cieniowanie siatki - z cieniowaniem chodzi o to aby siatka ładnie i realistycznie wyglądała we wlocie. Efekt można uzyskać gumkując brzegi, lub cieniując czarnym, miękkim pędzlem.
5. Ładne zapalanie świateł - Ważna sprawa. Owszem, można zapalić "lens flare", ale ładniej będzie użyć pędzla z funkcją "miękkie światło".
6. Obniżanie wozu - bez zmiany tła, trzeba pamiętać, aby nie zostawić śladów po obniżaniu.
7. Robienie ładnego i realistycznego carbonu - problem wielu użytkowników, szczególnie początkujących. Nie polecam robić ze wzorka. Prawie nigdy nie wyjdzie to ładnie. Najlepiej znaleźć tzw. dawce, z którego będziemy docinać po kawałku osiągając zadowalający efekt (jednego umieszczę później przy odpowiednim punkcie).        

BONUSY:
1.  Rysowanie BK (body-kit) - tutaj przede wszystkim trzeba zwracać uwagę na perspektywę, która jest jedną z ważniejszych rzeczy w virtualnym-tuningu. Pomóc sobie można patrząc na linie starego zderzaka. Drugą rzeczą jest jakiekolwiek wyobrażenie jak powinno padać światło, czyli gdzie jest jaśniej, gdzie ciemniej.
2. Zmiana tła - tutaj trzeba uważać na to, aby samochód nie "latał" na nowym tle. Trzeba szukać tła z podobnie umiejscowioną kamerą, co na przerabianym zdjęciu.
3. Całkowity rebrush (przemalowanie) auta - jak sama nazwa wskauzuje, przy tym punkcie pokaże Wam ogólnie co to znaczy rebrushować i jak się za to zabrać. Jest to czasochłonny proces, do którego trzeba mieć zapał i chęci. Zazwyczaj polecam rebrushować tylko wtedy gdy zmieniamy tło i nie zgadzają nam się odbicia na lakierze.
4. Tworzenie ładnego cienia - jedna z prostszych czynności, lecz dobrze wykonana pomaga wpasować lepiej przerabiany wóz w nowe tło.

Na chwilę obecną tutorial się nie zmieni bo nie mam czasu. Gdy tylko będę miał go więcej od razu biorę się do roboty. Przepraszam.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



[lp] Zaczynamy (część 1 - poziom trudności: łatwy/średni)

[lp] 1. Zmiana felg.
  [op] Otwieramy 2 obrazy: bazę i dawcę felg, którego wcześniej znaleźliśmy.
  [op] Wybieramy Ścieżki  <sciezki> i zaznaczamy tak jak jest pokazane na zdjęciu.
  [op] Po zaznaczeniu klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy Zaznaczenie -> Ze ścieżki.
  [op] Następnie [ctrl + C] i na zdjęciu z bazą [ctrl + V].
  [op] Dopasowujemy koło używając następujących narzędzi: <obrot> [Shift + R], <odbicie> [Shift + F], <przesuwanie> [M], <skalowanie> [Shift + T] (Tego ostatniego polecam tylko do zmniejszania części i to też ostrożnie). Tak samo robimy z drugim kołem.

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_30_06_09_5_11_26.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42895)

   [op] Gdy nowe koło wystaje poza kontury nadwozia, wybieramy ponownie Ścieżki <sciezki> i zaznaczamy tak jak na zdjęciu (wzdłuż brzegów nadkola). Potem na warstwie z nowym kołem wciskamy [delete].

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_30_06_09_5_20_33_0.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42896)


  [op] Tak to wygląda po wykonaniu powyższych czynności:

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_30_06_09_5_20_33_1.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42897)

[lp] 2. Przyciemnianie szyb.
   [op] Zaznaczamy dokładnie wszystkie szyby Ścieżkami <sciezki> (bez słupków i obramowań) tak jak jest to pokazane niżej (aby dodać nowe zaznaczenie przytrzymujemy [shift] i klikamy lewym przyciskiem myszy aby utworzyć nowy punkt).

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_30_06_09_5_20_33_2.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42898)


  [op] Następnie Kolory -> Destruacja, kilkamy OK.
  [op] Potem Kolory -> Jasność i kontrast.
  [op] Jasność ustawiamy na -65, natomiast kontrast na 18 (jednak jest to zależne od jasności zdjęcia).

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_30_06_09_5_20_33_3.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42899)

  [op] Obecny efekt:

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_30_06_09_5_20_33_4.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42900)

[lp] 3. Zmiana koloru nadwozia.
  [op] Zaznaczamy dokładnie całe nadwozie.
  [op] Następnie usuwamy z zaznaczenia wszystkie wloty, lampy, szyby itp. Zostawiamy zaznaczone tylko nadwozie, tak jak jest pokazane poniżej. (Aby usunąć coś z zaznaczenia przytrzymujemy [shift] i klikamy lewym przyciskiem myszy aby utworzyć nowy punkt. i potem już bez trzymanego shift'a zaznaczamy kolejny obszar).

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_30_06_09_5_50_13.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42906)

 [op] Następnie Kolory -> Barwienie i wg. własnych upodobań. Można także pobawić się jeszcze Kolory -> Jasność i kontrast ponieważ gdy samochód jest jasny przy zmianie koloru może zrobić się blady.
 [op] Moje ustawienia: Odcień: 360, Nasycenie: 0, Jasność: 0

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_30_06_09_5_52_34.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42908)
 
  [op] Tak to powinno wyglądać obecnie:

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_30_06_09_5_55_07.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42909)

[lp] 4. Wstawianie i cieniowanie siatki.
  [op] Zaznaczamy wlot (bez obramowań)
  [op] Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją Wlot
  [op] Zmiękczamy zaznaczenie Zaznaczenie -> Zmiękcz o 3 px
  [op] Zamalowujemy wlot na czarno i usuwamy zaznaczenie [Shift + Ctrl + A]
  [op] Otwieramy obraz z siatką, zaznaczamy cała [Ctrl + A] i kopiujemy [Ctrl + C] i wklejamy [Ctrl + V] ją na zdjęciu z samochodem.
  
(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_01_07_09_8_59_39_0.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42987)

  [op] Przesuwamy ja nad wlot.
  [op] Na warstwie z wlotem, klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy Kanał alfa na zaznaczenie.
  [op] Na warstwie z siatką odwracamy zaznaczenie [Ctrl + I] i klikamy delete.

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_01_07_09_8_59_39_1.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42988)

  [op] Teraz cieniujemy. Bierzemy miękką gumkę <gumka> [Shift + E] o nazwie Circle Fuzzy 19, Krycie na 100,  i skala na 3,75.
  [op]  Wybieramy warstwę z siatką i na brzegach delikatnie gumkujemy aby uzyskać taki efekt jak na zdjęciu niżej. (Jednak zależne jest ot także skąd pada światło i jak głęboko we wlocie siatka siedzi. Można też, gumkując, wzorować się na starym wlocie jak padało światło).

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_01_07_09_8_59_40_2.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42989)


  [op] Obecny efekt (jak widać ja dodałem jeszcze znaczek, żeby wlot nie wydawał się pusty, ale to wg Waszych upodobań róbcie. Jak chcecie znaczek na nowej siatce, wyłączacie widoczność warstwy z siatka i wlotem, zaznaczacie znaczek, ponownie włączacie widoczność obu warstw (z siatką i o nazwie wlot) i na każdej [delete]. I mamy znaczek na nowej siatce).

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_01_07_09_8_59_40_3.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42990)

[lp] 5. Ładne zapalanie świateł.
  [op] Bierzemy miękki pędzel o nazwie Circle Fuzzy 19, kryciem 100 i wielkości takiej jak lampa. Może być troszkę większy. W tym przypadku użyłem 3.61. Ustawiamy tryb Miękkie światło.  
  [op] Na warstwie z samochodem rozjaśniamy najpierw klosz lampy "malując" po niej 1-2 razy.
  [op] Następnie w samą soczewkę klikamy kilka razy pędzlem, aż do uzyskania zadowalającego efektu.
  [op] Tak to powinno wyglądać:

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_01_07_09_9_14_45.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42995)

[lp] 6. Obniżanie wozu.
  [op] Zaznaczamy tak jak jest pokazane niżej.

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_01_07_09_9_27_05_0.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42996)

  [op] Gdy zaznaczymy wóz "lecimy" z zaznaczeniem poza obrazek tak jak widać na kolejnym zdjęciu:

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_01_07_09_9_27_05_1.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42997)

  [op] Następnie (oczywiście na warstwie z samochodem) klikamy Ctrl + X], następnie [Ctrl + V]. Teraz wybieramy Przesunięcie <przesuwanie> [M] i klawiszem W dół na klawiaturze obniżamy wóz wg. własnych upodobań.

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_01_07_09_9_35_19.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42998)

  [op] Jak widać został ślad po obniżaniu. Są 3 sposoby pozbycia się go.
       1. Dociąć kwałek.
       2. Stworzyć panoramę. Czyli dodać na górze i na dole czrny paski.
       3. O tyle skrócić zdjęcie, wycinając i wkleić na nowy obraz ([Ctrl +N])

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_01_07_09_9_42_07.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=42999)

  [op] Ja poszedłem na łatwiznę i dokleiłem dwa paski. Proste a zarazem ładnie wyglądające.

(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_14707_01_07_09_9_45_13.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=43000)

Wyśrodkowany obrazek z efektem końcowym


[lp] Koniec



Znowu tekst autora. Jego uwagi, wskazówki lub inne.

Zakończenie i pożegnanie. Zazwyczaj autorzy kończą tutorial czymś w stylu "Miłego GIMPowania. :)" itp.




Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: INSEKT on 30.06.2009, 15:31:29
I gdzie Ty się nam pchasz z takimi wielkimi obrazkami? Miniaturki wstawiaj. Poza tym powinieneś wycinać je do granic płótna - zółto-czarnej linii - a nie wklejać całe okno z pracą.


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: ignotus on 30.06.2009, 17:01:58
aha no dobra, postanowiłem wstawić większe, bo jakość mocno spadała jak zmniejszałem. a z tym że do tych lini to nie wiedzialem. czyli wszystko ponownie do poprawki.


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: Berguś on 30.06.2009, 17:27:15
W screenie ze zmianą barwy zapomniałeś o jednym lusterku. Dalej jest żółte :D


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: ignotus on 30.06.2009, 18:02:22
Wiem xD A że muszę od nowa zaznaczyć cały wóz to powiedziałem "o nie" i poszedłem na dwór xD Może dzisiaj jeszcze poprawię. :P


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: Danyeru on 30.06.2009, 18:03:17
Nikt Ci nie karze ich skalować kosztem jakości, forumowa galeria oferuje kod podlinkowanej miniatury. :P


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: ignotus on 30.06.2009, 18:12:22
Myślałem że będzie Wam łatwiej z dużymi obrazkami, niż tak ciągle klikać w miniaturki :P


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: INSEKT on 30.06.2009, 18:25:00
Myślałem że będzie Wam łatwiej z dużymi obrazkami, niż tak ciągle klikać w miniaturki :P

O to się nie martw. Hostuj choćby i wielkie obrazki, a do tutoriala wstawiaj po prostu miniaturki.


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: natanielcz on 09.07.2009, 16:43:41
mi jest duzo wygodniej jak sa duze obrazki bo zapisuje sobie strone w jakims folderze i pracuje na kompie gdzie nie ma internetu... dzieki temu wydajniej pracuje bo w nic wiecej sie juz nie bawie w tym czasie... a zapisywanie kazdego obrazka zajelo by mi duzo czasu i troche mogloby mi skomplikowac prace tak wiec prosze takze o oddzielny tutek z wiekszymi obrazkami... :) przepraszam za klopot ale licze na poprawke :D
                     
   pozdrawiam :)


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: INSEKT on 09.07.2009, 16:53:22
Tobie jest wygodniej tak, a dziesięciu innym jest wygodniej, gdy strona wczyta się szybciej i nie ma potrzeby przesuwania suwaka poziomego. Zostaje jak jest, chyba że dostaniesz prywatną wersję tutoriala :)


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: Danyeru on 06.01.2013, 21:35:42
Panowie?

Tut gnije od 3 lat, od tylu też autor się nie logował na forum.
W otchłań go, czy gdzie? ;>


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: Silterss on 06.01.2013, 21:44:07
W otchłań.


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: Ziomioslaw on 07.01.2013, 18:20:52
W otchłań.

A nie dało by się zbawić? sporo punktów, wygląda "pro", może i faktycznie moda na wirtualny tuning przepadła, ale może by się udało?


Tytuł: Odp: Virtual - Tuning (All in one)
Wiadomość wysłana przez: Silterss on 07.01.2013, 19:10:38
Jakby ktoś chciał przejąć tutka czemu nie.