Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Tutoriale => Tła => Wątek zaczęty przez: Jethro on 16.03.2009, 23:57:50



Tytuł: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Jethro on 16.03.2009, 23:57:50
Realistyczna tekstura drewna
Tutorial

Oryginał: [Photoshop] Tekstura - drewniane deski by Anna Szymańska (http://www.egrafik.pl/photoshop-tekstura-drewniane-deski,1204.html)
Opracowanie: Jethro
Poziom trudności: łatwy

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_19_03_09_8_08_52.jpg)




Szukałem niedawno tutka, który pokazywałby sposób na utworzenie realistycznej tekstury drewna. Znalazłem tu jeden, lecz był on napisany co najmniej nieczytelnie. W jednym z komentarzy znalazłem link do tutorialu napisanego pod Photoshopa. Niby wszystko jest tam czytelne i nawet przy średniej znajomości funkcji GIMP-a można się domyślić co i jak zrobić.
Jednak postanowiłem przerobić go pod GIMP-a. Dlaczego? Po pierwsze - jest to dość ciekawy efekt, a trzeba go szukać po innych stronach. Po drugie - przy średniej znajomości nie powinno być problemów z adaptacją PS-a na GIMP-a. Jednak ktoś, kto dopiero zaczyna zabawę, problemy może już mieć. A tutorial jest naprawdę prosty i krótki. Niektóre fragmenty delikatnie zmieniłem, aby osiągnąć jak najlepszy efekt.
Starałem się wszystko opisać tak, aby było jasne i czytelne. Jeśli jednak mi się to nie udało, to poszczególne etapy są przedstawione na obrazkach.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.2. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



[lp] Zaczynamy

[lp] 1. Otwieramy nowy plik: Plik->Nowy... [Ctrl+N] o dowolnej wielkości. Ja pracowałem na 500x500px.

[lp] 2. Wypełniamy warstwę (Wypełnienie kubełkiem <wypelnienie> [Shift+B]) kolorem #765838. Można wybrać inny, w zależności od tego, jaki kolor drewna chcemy uzyskać. Jednak jeśli jesteś początkujący i to twoja pierwsza próba z tą teksturą, to lepiej będzie, jeśli zastosujesz się DOKŁADNIE do zaprezentowanych wskazówek.

[lp] 3. Pracując cały czas na podstawowej warstwie. Dodajemy szum. Wchodzimy w Filtry -> Szum -> Szum RGB....

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_16_03_09_11_25_33_0.jpg)


Ustawiamy wartości:
  • Czerwony: 0,64
  • Zielony: 0,64
  • Niebieski: 0,64
  • Correlated Noise: wyłączone
  • Niezależny RGB: wyłączone
Efekt:

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_30_03_09_10_03_48.jpg)


[lp] 4. Pozostajemy cały czas na tej samej warstwie. Wchodzimy w Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu"....

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_16_03_09_11_25_33_2.jpg)


Ustawienia:
  • Typ rozmycia: Linear
  • Długość: 45
  • Kąt: 0
Efekt:

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_30_03_09_10_05_11.jpg)


[lp] 5. Jak pewnie zauważyliście po prawej stronie obrazka powstał brzydki brzeg. Usuniemy go poprzez zmianę wymiarów płótna. Wchodzimy w Obraz -> Wymiary płótna.... Ustawiamy wielkość obrazu na 480x480px.

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_16_03_09_11_25_33_4.jpg)


[lp] 6. Dopasowujemy warstwę za pomocą opcji Warstwa -> Dopasuj warstwę do wymiarów obrazu.

[lp] 7. Edytujemy jasność i kontrast uzyskanego tła (Kolory -> Jasność i kontrast).

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_16_03_09_11_26_50_0.jpg)

Ustawienia:
  • Jasność: -15
  • Kontrast: 30

[lp] 8. Teraz trzeba zrobić trochę "niedoskonałości" - sęki, krzywe słoje itp. Wchodzimy w Filtry -> Zniekształcenia -> Faluj.... Ustawiamy poniższe wartości:
  • Tryb: Rozmaż
  • Amplituda: 5
  • Faza: 0
  • Długość fali: 15

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_19_03_09_8_00_18_0.jpg)


[lp] 9. Ponownie rozmywamy: Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu"...
  • Typ rozmycia: Linear
  • Długość: 20
  • Kąt: 0

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_19_03_09_8_00_18_1.jpg)


[lp] 10. Póki co, nasze sęki wyglądają mało realistycznie. Dlatego trzeba je nieco poprawić: Filtry -> Zniekształcenia -> Falowanie... (nie Faluj... jak poprzednio!):
  • Opcje: Antyaliasing
  • Ułożenie: Poziomo
  • Krawędzie: Zawiń
  • Typ fali: Sinus
  • Częstotliwość: 60
  • Amplituda: 95
  • Phase shift: 0

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_19_03_09_8_00_18_2.jpg)


[lp] 11. Ostatni etap tworzenia sęków. Ponownie zniekształcamy otrzymany do tej pory efekt: Filtry -> Zniekształcenia -> Przesunięcie...
  • Zaznaczamy: Przesuń poziomo
  • Stopień przesunięcia: 45

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_19_03_09_8_00_18_3.jpg)


Efekt:
(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_30_03_09_10_06_38.jpg)


[lp] 12. Tworzymy nową, przeźroczystą warstwę (Warstwa -> Nowa warstwa... [Shift+Ctrl+N])o domyślnych rozmiarach. Nazywamy ją Chmury1.

[lp] 13. Pozostając na warstwie Chmury1 tworzymy chmury.

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_16_03_09_11_26_50_1.jpg)


Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury...
  • Ziarno losowości: Wylosuj
  • Szczegóły: 1
  • Rozmiar X: 4.0
  • Rozmiar Y: 4.0

[lp] 14. Teraz zmieniamy kolor pierwszoplanowy na #7c5617, a kolor tła na #000000. Następnie wypełniamy warstwę Chmury1 gradientem. Robi się to tak: Kolory -> Odwzorowania -> Odwzorowywanie gradientu.
Efekt powinien być taki:

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_30_03_09_10_07_29.jpg)


[lp] 15. Ustawiamy tryb warstwy na Wypalanie, a krycie na 50%.

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_16_03_09_11_26_50_3.jpg)


[lp] 16. Tworzymy kolejną przeźroczystą warstwę o domyślnych rozmiarach. Nazywamy ją Chmury2. Ponownie tworzymy na niej chmury z identycznymi ustawieniami jak poprzednio.

[lp] 17. Ustawiamy kolory: pierwszoplanowy #553b16, a kolor tła #ffffff. Odwzorowujemy na warstwie Chmury2 gradient analogicznie do punktu 10. Tryb warstwy ustawiamy na Mnożenie, krycie dajemy 50%.
Efekt:

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_30_03_09_10_08_34.jpg)


[lp] 18. Tworzymy kolejną warstwę, tym razem białą. Nazywamy ją Szum.

[lp] 19. Wchodzimy w Filtry -> Szum -> Szum RGB....

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_16_03_09_11_28_30_0.jpg)

Ustawienia:
  • Czerwony: 0,96
  • Zielony: 0,96
  • Niebieski: 0,96
  • Alfa: o
  • Correlated Noise: wyłączone
  • Niezależny RGB: wyłączone
Tryb ustawiamy na Pokrywanie, krycie na 10%.

[lp] 20. Tworzymy kolejną warstwę - przeźroczystą - o nazwie Listwa. Za pomocą narzędzia do zaznaczenia prostokątnego <zaznaczenie-prostokatne> (skrót [R]) odznaczamy cienki, pionowy pasek.

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_30_03_09_10_09_58.jpg)


Wypełniamy go (narzędzie kubełka [Shift+B]) kolorem czarnym. Duplikujemy [Shift+Ctrl+D] warstwę.

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_16_03_09_11_28_30_2.jpg)


Odwracamy kolory: Kolory -> Inwersja i przesuwamy <przesuwanie> (skrót [M]) powstały w ten sposób biały pasek tak, aby znalazł się zaraz pod czarnym.

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_30_03_09_10_11_25.jpg)


Łączymy warstwy (PPM na warstwie kopia:Listwa, wybieramy Połącz w dół).

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_16_03_09_11_28_30_4.jpg)


[lp] 21. Rozmywamy bardzo delikatnie warstwę Listwa. Aby to zrobić, używamy: Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa...

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_16_03_09_11_29_19_0.jpg)

Ustawienia:
  • Typ rozmycia: RLE
  • Promień rozmycia: 1,5
Tryb warstwy ustawiamy na Miękkie światło.

[lp] 22. Kopiujemy (duplikujemy) warstwę Listwa kilka razy. Ja zrobiłem dwie kopie. Następnie przesuwamy je w zależności od tego, jak grube deski chcemy stworzyć.

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_19_03_09_8_08_52.jpg)


[lp] Koniec



To był mój pierwszy tutorial i, mam nadzieję, nie ostatni. Proszę o wszelkie uwagi. Gimpuj.info bardzo mi pomogło w starcie z GIMP-em, mam więc nadzieję, że teraz ja mogłem pomóc komuś.

Wszystkim życzę miłego GIMPowania, a początkującym przyjemnej nauki. :)

Pozdrawiam,
Jethro




Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Qba_ on 12.04.2009, 21:49:47
No to będę pierwszy.
Tutorial jest fajny (dobrze opisany i efekt końcowy przydał mi się).

Moja praca:
(http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_21370_12_04_09_10_48_20.jpg) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=37126)


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: mau110 on 18.04.2009, 19:25:40
bardzo fajny tutorial
2 pytania
1 jak dorobic do tego gwozdzie?
2 jak zrobic jeszcze pionowy podzial desek?
jestem newbie dlatego pytam


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Qba_ on 18.04.2009, 19:28:30
Co do 2. to zrób tak:
- najpierw zduplikuj warstwę z listwą,
- potem ją obróć (<obrot>) o 90o.

A co do gwoździ to spróbuj jakieś znaleźć na google grafice albo jakiejś innej stornie, wytnij z tła i wklej na drewno, ale nie wiem, czy znajdziesz jakieś sensowne gwoździe.


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: mau110 on 18.04.2009, 20:37:09
dziekuje :)
na ten sposob z obrotem warstwy sam wpadlem ale slabo wyglada - chyba cos z cieniowaniem jest nie tak


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Qba_ on 18.04.2009, 20:39:26
To możesz narysować te listwy tylko, że zamiast w poziomie to w pionie.
Czasem przy obrocie jakość się psuje.


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Jethro on 18.04.2009, 21:31:00
Jak masz punkt 20: zamiast poziomego zaznaczenia robisz poziome. Robiłem kiedyś pionowe dechy i wychodziło normalnie.


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Gercio on 06.05.2009, 19:31:45
Bardzo dobry tutorial i to przydatny. Oto moja praca ;):
Trochę efekt chyba nie wyszedł ale za to postaram się poprawić tą pracę.

(http://i195.photobucket.com/albums/z80/kasazi/tektura.png)


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Jethro on 07.05.2009, 09:20:39
Jak zwęzisz szczeliny między deskami, to będzie ok. Jeśli kanty nadal będą zbyt ostre, to możesz w punkcie 21 trochę bardziej rozmyć.


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Dragnor on 18.05.2009, 14:14:37
super tutorial ale się zatrzymałem w pkt.14 jak zmienić te kolory pierwszoplanowy i tła :-[ wiem głupie pytanie ale jestem początkującym :D


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Jethro on 18.05.2009, 14:35:33
Klikasz dwa razy na kolor pierwszoplanowy (lub tło- zależy, który zmieniasz). Wyskakuje Ci okienko, jak poniżej. Tam, gdzie masz zaznaczone wklejasz kod html koloru- podany w tutorialu (np. #7c5617). Akceptujesz i po sprawie :)

(http://www.gimpuj.info/gallery/15860_18_05_09_3_32_57.jpg)


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Dragnor on 18.05.2009, 15:05:14
chodzi o dwa kwadraty w przyborniku???? jeżeli tak to przecież mi tylko zmienia kolor np.pędzla ale nie obrazu  :)


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Qba_ on 18.05.2009, 15:08:57
No i do tego służy ta funkcja :).

Jak masz problemy z podstawowymi funkcjami GIMP-a to zapraszam to tego tutoriala: http://www.gimpuj.info/index.php/topic,16033.0.html (http://www.gimpuj.info/index.php/topic,16033.0.html).

Wiele się można z niego nauczyć.


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Quess on 18.09.2009, 20:49:49
Ten tutorial jest super ;D
Wszystko dokładnie opisane, a do tego jaki efekt końcowy!
Trochę podpracowałem brzegi, więc nadaje się również na deseń ;]

(http://www.gimpuj.info/replacement.png)

(http://www.gimpuj.info/replacement.png)

Całość dobrze się prezentuje gdy na samym początku, przed szumem RGB na jednolitym tle porobi się jakieś wzorki innymi odcianiami.



Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: american idiot on 23.10.2009, 19:40:48
Całkiem fajny tutek
Prosty ale przydatny
Gratki :P

(http://www.gimpuj.info/replacement.png)


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: rysieku on 22.11.2009, 11:25:00
Dobry tutek,tekstura się przyda do robienia mapy do CS 1.6 :P,a to moje "deski":

(http://www.gimpuj.info/replacement.png)




Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Jellyfish on 09.01.2010, 15:47:48
Ktoś pytał o gwoździe?
1. Spłaszczyłam obraz.
2. Dodałam pędzlem "kropki" szarą na czarnej tak by lekko wystawała "spod spodu".
3. Użyłam kolejno Filtrów: zniekształcenie->wytłoczenie na przemian z odwzorowania->Mapowanie wypukłości aż do w miarę realnego efektu.
Otrzymałam coś takiego:

(http://www.gimpuj.info/gallery/36967_09_01_10_3_45_54.jpg) (http://www.gimpuj.info/)


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Huan on 27.03.2010, 18:54:49
Kiedy robiłem te dechy (dosyć dawno, nie chce mi się ich szukać). Pomyślałem coby warstwę chmury pociąć na przyszłe deski i poprzesuwać. W momencie większego krycia chmur wygląda bardziej realistycznie.


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: radzio0090 on 16.05.2010, 17:34:21
ja tylko odałem gwozdzie :]

Moje drewienko

(http://www.gimpuj.info/replacement.png)


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: ArmiX on 20.06.2010, 16:41:45
Mój Efekt:
(http://wgrajfoto.pl/pokaz/img0610/drewno079a.jpg)

Poradnik SUPER! :)


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Klima on 02.02.2011, 15:46:36
Tutorial jest bardzo dokładnie opisany, dzięki czemu zrobiłem tą pracę.  :D
W załączniku jest moja praca. Według mnie paski są ciut za "grube".


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: setris on 25.02.2011, 00:56:57
Kolorki wybrałam sama, poeksperymentowałam troszkę z listewkami i wyszło, jak widać: stoliczku nakryj się...


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: NexaT on 25.04.2011, 15:53:07
Mój efekt, gwoździe 1 klasa:

(http://www.gimpuj.info/replacement.png)


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Żaba on 28.06.2011, 19:30:36
Mi wyszło tak http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=80467 tylko że z chmurami miałam problem ponieważ warstwa "chmury1" po ustawieniu trybu stała się czarna a po zmniejszeniu krycia niemal niewidoczna:( Natomiast warstwa "chmury2" została pusta:( mimo to efekt mi się podoba i dzięki za tut.
http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=80467 (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=80467)


Tytuł: Odp: Realistyczna tekstura drewna
Wiadomość wysłana przez: Gimpkowa on 13.10.2011, 19:34:18
Gdy ktoś chce uzyskać takie bale, są one w podstawowych deseniach, ale pionowe i jaśniejszę, więc ja akurat nie mam potrzeby robienia desek z tutka, ale Ogólnie to tutek bardzo dobry 8-)