Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Hyde zone => Tutoriale wycofane z indeksu => Wątek zaczęty przez: RRH on 11.09.2008, 18:10:28



Tytuł: Podstawy Inkscape
Wiadomość wysłana przez: RRH on 11.09.2008, 18:10:28
    Podstawy Inkscape
    Tutorial

    Opracowanie: RRH
    Poziom trudności: łatwy

    (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_18_09_08_1_34_40.png)




    Witam w kolejnym poradniku.
    Tym razem omówię podstawowe techniki, niezbędne przy wykonywaniu większości projektów w programie Inkscape. Pokażę Ci, jak za pomocą prostych elementów składowych stworzyć interesującą kompozycję. Zresztą na tym polega magia wektorów. Poradnik został pomyślany tak, aby każdy mógł go wykonać. Nie musisz więc mieć żadnego doświadczenia z programem.

    Dowiesz się jak:
    • wykorzystywać operacje logiczne
    • korzystać z podstawowych narzędzi kształtu
    • tworzyć ścieżki
    • wykorzystywać podstawowe kształty do tworzenia bardziej skomplikowanych obiektów



    Specialne podziękowania dla elficy, która była moją korektorką i zredagowała ten tekst ^^



    Tutorial został napisany dla wersji Inkscape 0.46. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



    [lp] 1. Naszą pracę zaczniemy od ustalenia rozmiaru dokumentu. Użyj skrótu klawiaturowego [Ctrl+Shift+D], by dostać się do okna Właściwości dokumentu.
    W obszarze Rozmiar niestandardowy ustal:
    • szerokość na 1000 px
    • wysokość na 1500 px
    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_52_00.png)

    [lp] 2. Tworzymy tło

    Pionowy pasek z przyciskami, który widzisz po lewej, to narzędziówka. Zawiera ona narzędzia potrzebne do naszej pracy.
    Użyjemy teraz jednego z podstawowych kształtów - prostokąta. Wybierz narzędzie Prostokąt (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_1.png) [F4]. Kliknij teraz na płótnie i przeciągnij. Nie przejmuj się wielkością  i kolorem otrzymanego kształtu - za chwilę je zmienisz. Musisz zapamiętać jedną rzecz. Każdy obiekt utworzony w programie Inkscape może się składać z wypełnienia i konturu. Być może utworzony właśnie przez Ciebie prostokąt posiada kontur. Możesz to sprawdzić w polach Wypełnienie i Kontur, umieszczonych w lewym dolnym rogu okna programu:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_53_27_1.png)


    Obrazka chyba nie trzeba dokładnie opisywać. Dodam tylko, że pole z literką "A" oznacza nieprzezroczystość, czyli poziom alfy. Jeżeli Twój prostokąt posiada kontur, kliknij PPM na odpowiednim polu i wybierz Usuń kontur.
    Pora dopasować prostokąt do wielkości płótna. Naciśnij [Ctrl+Shift+M] w celu wywołania okna Przekształć (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png). Będziesz z niego często korzystał. Przejdź do zakładki Skaluj:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_52_31.png)

    wpisz następujące dane:

    • z listy obok wybierz px jako jednostkę
    • szerokość: 1000
    • wysokość: 1500
    i naciśnij przycisk Zastosuj.


    Prostokąt jest już wielkości płótna, pozostała tylko kwestia wypozycjonowania go. Nic prostszego. Skorzystamy z tego samego okna dialogowego. Mając otwarte okno Przekształć przejdź do zakładki Przesuń. Wykonaj następujące kroki:

    • odznacz Przsunięcie względne
    • ustaw wartość pól Poziome i Pionowe na 0
    • wybierz jednostkę px
    • naciśnij Zastosuj
    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_53_26_0.png)


    Tło jest teraz na właściwym miejscu. Zmienimy tylko jego kolor na przypominający niebo. Użyj skrótu klawiaturowego Ctrl+Shift+F w celu wywołania okna Wypełnienie i kontur (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_19_09_08_2_21_24.png).
    Okno to nie jest wcale tak straszne, na jakie wygląda. Przyzwyczaj się do niego, bo będzie ono nieodłącznym elementem naszej pracy. Nie będę opisywał go w tej chwili. Wpisz tylko w polu RGBA, co oznacza Red Green Blue Alpha, wartość: 7cd1ffff.

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_53_27_2.png)


    [lp] 3. Pierwsze operacje logiczne

    Zorganizujmy nieco naszą pracę. Inkscape - jak inne programy graficzne - obsługuje warstwy. Każda warstwa może zawierać dowolną ilość obiektów, które układane są w stos (z-order). Dodając kolejny obiekt na warstwie, układamy go o jedną pozycję wyżej w stosie. Pozycję obiektu w stosie moża oczywiście zmieniać. Pomyśl o stosie jako warstwach na warstwie. Tak więc obiekty wewnątrz warstwy mogą się przesłaniać, a te z kolei mogą być przesłonięte przez obiekty z warstwy wyższej. Wywołaj okno Warstwy używając skrótu klawiaturowego [Ctrl+Shift+L] (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_3.png):

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_53_27_3.png)


    To okno dialogowe jest na tyle czytelne, że nie wymaga szczegółowego omówienia. Kliknij PPM na nazwie warstwy i wybierz Zmień nazwę warstwy, wpisując Tło. Zawsze rób to w ten sposób - nazywanie warstw poprzez drukrotne kliknięcie na nazwie warstwy może ci zrobić psikusa i z powrotem powrócić do nazwy w stylu LayerX, a to z powodu błędu, który nie został jeszcze naprawiony.
    Używając przycisku (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) dodaj nową warstwę i nazwij ją Ziemia. Poprzednią możesz zablokować - naciskając na małą kłódeczkę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_05_05_08_12_45_27.png). Dobrą praktyką jest blokowanie wszystkich warstw oprócz tej, na której pracujesz. Użyj teraz drugiego podstawowego kształtu - Okręgu (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_2.png). Wybierz go z narzędziówki lub naciśnij skrót mu odpowiadający - [F5] i przeciągnij kursor na utworzonej przed chwilą warstwie. Umieść stworzony obiekt mniej więcej w taki sposób:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_53_27_4.png)


    Jeżeli nie osiągnąłeś żądanego efektu, możesz obiekt przesunąć, a nawet poprawić. Przesuwasz za pomocą Wskaźnika (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_4.png) [F1]. Każdy kliknięty obiekt wyświetla strzałki, w zależności, ile razy był kliknięty. Jeżeli klikniesz na obiekcie raz, pojawią się strzałki służące do zmiany rozmiaru. Drugi raz - strzałki umożliwiające obrót i pochylenie obiektu. Poniższy rysunek wszystko wyjaśnia:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_54_05_0.png)


    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_54_05_1.png)


    Mam nadzieję, że teraz już wiesz, jak dopasować obiekt. Przedstawię teraz jedną z operacji logicznych - Część wspólną (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_0.png) [Ctrt+*]. Odblokuj warstwę Tło, zaznacz obiekt za pomocą Wskaźnika (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_4.png) i skopiuj go [Ctrl+C]. Warstwę tę możesz teraz zamknąć (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_19_09_08_1_20_43.png). Kliknij na warstwę Ziemia i wykonaj operację Edycja -> Wklej w miejscu pochodzenia (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_10_44_44.png). Prostokąt z warstwy Tło powinien teraz przykryć nasz owalny kształt i być zaznaczony. Przytrzymując [Shift] kliknij LPM na owalu. Po wykonaniu tej czynności powinny być zaznaczone dwa obiekty. Użyj teraz kombinacji [Ctrl+*] bądź wpisu w menu Ścieżka -> Część wspólna (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_0.png).
    Poznanym wcześniej sposobem zmień wypełnienie obiektu na 83bd00ff.

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_54_05_2.png)


    [lp] 4. Robimy tęczę
    Poznamy teraz właściwości narzędzi kształtu, a konkretnie - okręgu, oraz kolejną operację logiczną - różnicę.
    Stwórz nową warstwę nad warstwą Tło (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją Tęcza. Przeniesiemy się teraz z płótna rysunku na obszar roboczy - tak będzie wygodniej. Wybierz narzędzie Okrąg (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_2.png)  [F5] i przeciągnij z przytrzymanymi klawiszami [Ctrl+Shift] w celu uzyskania koła ze środkiem znajdującym się w miejscu kursora. Nadamy mu teraz rozmiar o średnicy 1000px.
    Można do tego wykorzystać okno dialogowe Przekształć (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png), ale szybciej będzie zrobić to poprzez wypełnienie pól Szer. i Wys., znajdujących się na pasku poleceń tuż nad górną linijką (musisz wejść w tryb Wskaźnika (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_4.png). Możesz ustawić wartości w obu polach na 1000, bądź też wpisać ją do jednego z nich i nacisnąć przycisk blokady - małej kłódki pomiędzy nimi.
    Poznamy teraz kolejne narządzie - Edycję węzłów (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_1.png). Kliknij ikonę tego narzędzia bądź użyj skrótu [F2] i kliknij LPM na właśnie utworzony okrąg. Twoim oczom ukażą się trzy (jeden jest na początku ukryty) malutkie uchwyty:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_54_05_3.png)


    Uchwyt w kształcie kółeczka jest odpowiedzialny za tworzenie łuków i segmentów, dwa pozostałe za zmianę rozmiaru. Utworzony okrąg powinien mieć tylko wypełnienie, usuń więc kontur, jeżeli się pojawił. Wykonując ruch pokazany na rysunku, utwórz półkole.

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_54_47_0.png)


    Pomóż sobie przyciskiem [Ctrl] w celu ograniczenia obrotu o 15 stopni. Zaznacz teraz otrzymane półkole Wskaźnikiem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_4.png) i naciśnij [V], aby odbić obiekt pionowo:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_54_47_1.png)


    Mając zaznaczony obiekt, użyj [Ctrl+D] (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) w celu powielenia go. Żeby półkola nam się nie myliły, zmieńmy kolor tego nowo utworzonego. Cała tęcza w tej chwili ma wymiary 1000x500px. Kolejnym jej kolorom nadamy szerokość 100. Używając okna dialogowego Przekształć (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png), zmień szerokość właśnie utworzonego poprzez powielenie obiektu na 900, przy czym zaznacz Skaluj proporcjonalnie. Po wykonaniu tej operacji zobaczysz dolny obiekt. Przesuń teraz mniejsze półkole w pionie, tak by jego dolna część wystawała minimalnie poza półkole większe. Najlepiej jak będzie wystawał o 1 piksel, albo... wcale, ale w tym wypadku musisz przeprowadzić czynność bardzo skrupulatnie. Chodzi o to, żeby po operacji odejmowania nie pozostał żaden fragment dolnego obiektu. Użyj kombinacji Ctrl+C, aby skopiować obiekt górny. Poznamy teraz nową operację logiczną - różnicę.

    Zaznacz oba obiekty albo za pomocą klawisza Shift, albo za pomocą zaznaczenia elastycznego. Zaznaczenie elastyczne (z ang. rubberband) to przeciągnięcie kursora nad obiektami w celu opięcia ich.
    OK. Odejmijmy więc! Użyj operacji [Ctrl+-] (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_2.png) i voila! Mamy pierwszy kolor tęczy.

    Całą operację ilustruje poniższy obrazek:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_54_47_3.png)


    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_54_47_2.png)


    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_54_47_4.png)


    Pora na kolejne kolory. Skopiowany wcześniej obiekt wklej za pomocą Wklej w miejscu pochodzenia (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_10_44_44.png) (menu Edit). Korzystając z poznanej techniki wykonaj kilka barw tęczy - ja wykonałem 4. Kolory nie mają znaczenia. Wiadomo - kwestia gustu. Ja skorzystałem z wbudowanej palety Echo, która znajduje się w wersji rozwojowej programu.
    Na koniec zaznacz wszystkie kolory i użyj skrótu [Ctrl+G], który utworzy grupę. Grupy są bardzo użyteczne, bo są traktowane jak pojedyncze obiekty. Zmniejsz odrobinę naszą tęczę, zaznaczając grupę i skalując powstały obiekt przeciągając myszką, jednocześnie przytrzymując klawisze [Ctrl+Shift]. Umieść go na środku sceny:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_57_03_0.png)


    [lp] 5. Robimy chmurki
    Punkt ten jest chyba jednym z łatwiejszych - użytkownik zaznajomiony już z programem Inkscape mógłby zastanawiać się czy jest on w ogóle konieczny. Jednak ponieważ poradnik ten jest dla osób nie mających żadnego doświadczenia z programem, postanowiłem go opisać. Poznasz w nim kolejną operację logiczną - Sumę. Przekonasz się także o bardzo ważnej rzeczy - że piękno wektorów polega na ich prostocie. Obrazy wektorowe buduje się z podstawowych figur. Utwórz nową warstwę Chmurki (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i używając poznanego już narzędzia Okrąg utwórz mniej więcej takie okręgi:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_57_03_1.png)


    Ale zaraz, zaraz - gdzie mój okrąg? Spokojnie. Inkscape zapamiętuje poprzednie ustawienia narzędzia i żeby teraz powrócić z półokręgu do koła, wystarczy kliknąć z przytrzymanym klawiszem [Shift] jeden okrąglutki uchwyt.
    Kiedy już utworzysz okręgi, zaznacz wszystkie i wykonaj operację Sumy (unii) (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_19_09_08_1_48_17.png): [Ctrl++]
    W wyniku tego działania powstanie jeden obiekt. Nie myl jednak tej opercji z grupowaniem. Przykryj następnie prostokątem dół połączonych okręgów i wykonaj znaną Ci już operację Różnica (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_2.png).

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_57_03_2.png)


    [lp] 6. Słońce
    W tym punkcie poznasz sposób na bardzo modny ostatnio efekt rozchodzących się promieni. Użyjemy ich w charakterze słońca. Poznamy przy okazji narzędzie Pióro (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_0.png) [Shift+F6], służące do tworzenia krzywych Beziera.
    Utwórz nową warstwę na warstwą Tło i nazwij ją Słońce.
    Naciśnij [Shift+F6] w celu wybrania Pióra (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_0.png) i kliknij na płótnie. Następnie przytrzymaj [Ctrl], aby uzyskać prostą linię i narysuj linię poziomo. Kliknij teraz niżej, tak by kolejny punkt w pionie znajdował się pośrodku poprzedniego odcinka i z tamtego punktu połącz z pierwszym punktem (węzłem), by utworzyć trójkąt. Poniższy obrazek wszystko wyjaśni.

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_57_04_4.png)


    Jeżeli trójkąt wyszedł Ci krzywo, nic nie szkodzi. Możesz przesunąć dolny węzeł za pomocą narzędzia Edycja węzłów (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_1.png) [F2].
    Wypełnij teraz ten obiekt dowolnym kolorem i usuń mu kontur. Następnie powiel (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) go [Ctrl+D] i Odbij pionowo (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_3.png) [V] oraz przesuń w dół tak by oba końce się stykały:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_57_17_0.png)


    Zaznacz oba obiekty i wykonaj operację Sumy (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_19_09_08_1_48_17.png) [Ctrl++]. Jak już wiesz - powstanie jeden obiekt. Następnie zmniejsz szerokość obiektu (na rysunku celowo jest szeroki, ale będzie można jeszcze to poprawić). Teraz główny punkt programu! Mając zaznaczony obiekt otwórz okno dialogowe Utwórz układ klonów, które znajduje się w menu Edycja -> Klonuj. Krótko mówiąc - klon jest duplikatem obiektu, który naśladuje pewne cechy oryginału. Ale spójrzmy na to okno. Składa się ono z wielu zakładek, z których interesują nas trzy: Symetria, Przesunięcie i Obrót. Uzupełnij pola tak jak na poniższych ilustracjach:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_18_09_08_12_59_56_0.png)


    Naciśnij przycisk Utwórz. Twoim oczom ukażą się promienie w kształcie koła:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_18_09_08_12_59_56_1.png)


    Zaznaczony na powyższym obrazku obiekt można usunąć - to jest tylko klon, pod którym znajduje się oryginał. Jeżeli Twoje promienie znajdują się za blisko siebie, zaznacz oryginalny obiekt, przełącz się na narzędzie Edycja węzłów (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_1.png) F2 i przesuń węzły - zarówno górne, jak i dolne - trochę do środka. Musisz zrobić to z obu stron, by zachowana została symetryczność.
    Kiedy już uznasz, że efekt jest satysfakcjonujący, zaznacz wszystkie obiekty (najlpiej wykonując zaznaczenie elastyczne) i zgrupuj je [Ctrl+G]. Następnie przesuń na środek i umieść tak, by można było pomyśleć, że zza górki wychodzą promienie:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_18_09_08_12_59_56_2.png)


    Mając zaznaczone promienie, skaluj je z przytrzymanymi klawiszami [Ctrl+Shift], by zapełnić nimi górną część obrazka:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_18_09_08_12_59_56_3.png)


    Tak duże promienie mogą przeszkadzać nam w pracy, chociaż przy eksporcie do bitmapy byłyby prawidłowo przycięte. Zmienimy to, a przy okazji poznasz technikę przycinania.
    Odblokuj warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_05_05_08_12_45_27.png) Tło i skopiuj prostokąt, który się tam znajduje. Wklej go w miejscu pochodzenia na warstwie Słońce. Zaznacz promienie i prostokąt. Być może pomocne może okazać się powiększenie obrazu. Mając zaznaczone oba obiety wykonaj polecenie Obiekt -> Przytnij -> Ustaw. Fajne, prawda? Zmień kolor promieni na biały i zmniejsz ich krycie na 60% (pamiętasz pole N na dole ekranu?). Na koniec utwórz okrąg na środku rysunku. Obrazek prezentuje się teraz tak:

    (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_18_09_08_12_59_57_4.png)

    [lp] 7. Łąka

    W tej chwili ziemia jest pokryta tylko zielenią. Zmieńmy to i uczyńmy z niej łąkę usłaną stokrotkami! Nie powiem Ci drogi czytelniku, jak wykonać te kwiatki, bo to już wiesz! Tym razem zamiast trójkątów możesz użyć elips. Natomiast tę śliczną biedroneczkę zostawiam Ci na zadanie domowe. Co prawda użyłem w niej gradientów zamiast zwykłego wypełnienia, ale myslę, że sobie poradzisz.

    (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_18_09_08_1_06_49_0.png)

    (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_18_09_08_1_06_49_1.png)

    [lp] 8. Ramka
    Zapewne wielu z Was zapyta, jak najprościej wykonać ramkę wokół rysunku. Nic prostszego! Na samym stosie warstw (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_3.png) utwórz nową warstwę Ramka. Skopiuj z warstwy Tło prostokąt i wklej go w miejscu pochodzenia na warstwie Ramka. Powiel go i nadaj nowemu obiektowi inny kolor (tylko w celu rozróżnienia prostokątów). Otwórz okno Przekształć (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M]. Nasz prostokąt ma wymiary 1000x1500px. Załóżmy, że chcemy zrobić ramkę o grubości 25px, co daje z obu stron 50px. Wpiszmy więc nowe wymiary w zakładce Skaluj: 950x1450px. Następnie zaznacz dwa obiekty i wykonaj Różnicę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_2.png) Ctrl+- oraz nadaj ramce kolor biały.

    I to już wszystko!

    (http://www.gimpuj.info/gallery/27768_03_07_09_10_57_17_1.png)



    Nauczenie się podstaw Inkscape'a nie jest trudne. Jak zauważyłeś tworzona grafika składa się z prostych obiektów, wykorzystywanych często po kilka razy.
    Pozostaje mi życzyć Ci powodzenia w świecie wektorów!


    [/list]


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: Farbka_x3 on 08.01.2009, 10:32:47
    Ja nic z tego nie rozumiem, najgroszej z tym konturem;/


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: lukasz210 on 17.01.2009, 17:18:47
    Czy tylko u mnie nie wyświetlają się żadne obrazki do tego tutoriala ?


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: Zdybek on 17.01.2009, 18:20:08
    Ile jeszcze takich pytań odnośnie obrazków będzie ? RRH usunął konto to nie ma obrazków, bo były w forumowej galerii.


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: wymiaatcz01 on 07.06.2009, 16:41:50
    Czy ma ktoś może zapisaną wersję tego poradnika z obrazkami ?
    Ponieważ bez obrazków nie wychodzi :(


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: mmiicc on 07.06.2009, 16:49:11
    Więcej zrozumiesz z filmików (http://www.gimpuj.info/index.php/topic,3124.0.html) niż z tego wątku.


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: Grolak on 03.07.2009, 13:51:35
    Mam do was wielką prośbę drodzu forumowicze-inkscape'owicze. Otóż wymiaatacz01 zrobił obrazki do tutoriala, a ja nie wiem czy je dobrze umieściłem. Czy ktoś mógłby wykonać gen tutorial.

    wymiaatacz01, teraz widzę, że nie zrobiłeś wszystkich obrazków (ostatnie punkty). Również ciężko było mi się połapać czy obrazki po kolei czy nie. Otóż przypomniało mi się, że w tym tutorialu tworzyliśmy łąkę. Ten zielony okrąg na początku to był dół, potem była tęcza, następnie chmury i słońce. Postaraj się zrobić takową łąkę, nie ma już obrazków tej łąki, ale to znaczy, że masz wolną rękę. Dorób również obrazki do słońca.


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: wymiaatcz01 on 03.07.2009, 13:57:45
    Mam do was wielką prośbę drodzu forumowicze-inkscape'owicze. Otóż wymiaatacz01 zrobił obrazki do tutoriala, a ja nie wiem czy je dobrze umieściłem. Czy ktoś mógłby wykonać gen tutorial.

    wymiaatacz01, teraz widzę, że nie zrobiłeś wszystkich obrazków (ostatnie punkty). Również ciężko było mi się połapać czy obrazki po kolei czy nie. Otóż przypomniało mi się, że w tym tutorialu tworzyliśmy łąkę. Ten zielony okrąg na początku to był dół, potem była tęcza, następnie chmury i słońce. Postaraj się zrobić takową łąkę, nie ma już obrazków tej łąki, ale to znaczy, że masz wolną rękę. Dorób również obrazki do słońca.

    Okej ale mam mały problem. Jak zrobić te promienie. W tym tutku pisze, że : "Uzupełnij pola tak jak na poniższych ilustracjach: " no ale niestety nie ma tych obrazków więc jak mam to zrobić?


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: Qba_ on 06.07.2009, 09:19:49
    Może Wypełnienie i kontur (Shift+Ctrl+F) ?


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: wymiaatcz01 on 06.07.2009, 09:31:51
    Może Wypełnienie i kontur (Shift+Ctrl+F) ?

    Nie tam pisze że za pomocą opcji Utwórz układ klonów.
    Nie wiem czy da się coś zrobić. Według mnie prościej się zapytać pana RRH.


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: Qba_ on 06.07.2009, 10:00:12
    Z tego, co mi wiadomo to pan RRH nie chce rozmawiać w sprawie swoich tutoriali zamieszczonych na tej stronie.


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: wymiaatcz01 on 06.07.2009, 10:43:41
    Z tego, co mi wiadomo to pan RRH nie chce rozmawiać w sprawie swoich tutoriali zamieszczonych na tej stronie.

    Widziałem jego namiary (imię i nazwisko) w jakimś z tych tematów tu na forum, ale e-maila czy gg nie widziałem.


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: Danyeru on 06.07.2009, 11:05:59
    RRH można namierzyć na OSnews, kontakt do niego jest poprzez jabbera.
    Niestety, kiedy chciałem odrestaurować jego tutoriale, zostałem zbyty. Dał też do zrozumienia, że raczej nie zamierza Nam tego ułatwić...


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: wymiaatcz01 on 06.07.2009, 14:13:07
    RRH można namierzyć na OSnews, kontakt do niego jest poprzez jabbera.
    Niestety, kiedy chciałem odrestaurować jego tutoriale, zostałem zbyty. Dał też do zrozumienia, że raczej nie zamierza Nam tego ułatwić...

    Niestety nie mam odpowiedniego programu, żeby móc się skontaktować z nim przez jabber.


    Tytuł: Odp: Podstawy Inkscape
    Wiadomość wysłana przez: Ziomioslaw on 06.07.2009, 18:01:01
    To sobie załatw, jest ich tyle, że znajdziesz coś dla siebie. I możesz się pozbyć GG.
    Niestety RRH jest trochę aspołeczny i prawdopodobnie nic Ci nie da rozmowa z nim.