Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Tutoriale => Gotowe tutoriale => Wątek zaczęty przez: Hasia on 04.06.2014, 10:59:23



Tytuł: [Poprawa] Grunge'owe pędzle
Wiadomość wysłana przez: Hasia on 04.06.2014, 10:59:23
Grunge'owe pędzle
Tutorial

Opracowanie: @Cakper Poprawa: Hasia
Poziom trudności: łatwy

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/38227_04_06_14_9_57_48.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=94901)




Przetłumaczyłem tutorial, dzięki któremu stworzymy swoje własne grunge'owe pędzle. Oryginalny tutorial (http://www.gimpdome.com/forum/index.php?topic=86.0) znajduje się tutaj. (//Hasia: niestety, link do oryginału wygasł już dawno temu)

Tutorial napisany w wersji GIMPa 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



[lp] Zaczynamy

[lp] 1. Tworzymy Nowy obraz [Ctrl+N] o wymiarach 350 x 350 pikseli i białym tle. Następnie tworzymy 4 przezroczyste warstwy o następujących nazwach i trybach krycia:

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/38227_04_06_14_9_49_35_0.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=94897)

Zaczynając od góry powinno być tak:
Dzielenie (tryb Dzielenie)
Mnożenie (tryb Mnożenie)
Połączenie ziarna (tryb Połączenie ziarna)
Zwykły (tryb Zwykły)
Tło


[lp] 2. Trochę inaczej, niż w oryginalnym tutorialu, pojedziemy od góry. Zaznaczamy warstwę Dzielenie i przechodzimy do: Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury.... W okienku filtra zaznaczamy Wylosuj. Szczegóły ustawiamy na 15. Rozmiar X - 6 Rozmiar Y - 6

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/38227_04_06_14_9_49_35_1.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=94898)


[lp] 3. Na warstwie Mnożenie używamy tego samego filtru, tyle że wartości dla Rozmiar X i Rozmiar Y ustawiamy na 4.

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/38227_04_06_14_9_49_35_2.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=94899)


[lp] 4. Warstwa Połączenie ziarna - użyj: Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma... z ustawieniami:
  • Wylosuj
  • Turbulencje - 7( Max)
Następnie: Kolory -> Desaturacja..., później: Filtry -> Artystyczne -> GIMPresjonista.... Z listy wybieramy Painted_Rock, klikamy Zastosuj i OK.

[lp] 5. Na warstwie Zwykły kolejny raz: Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma... i ustawiamy tak samo (ziarno będzie inne ponieważ aktywna będzie opcja Wylosuj:
  • Wylosuj
  • Turbulencje - 7 (Max)
Następnie znowu desaturujemy: Kolory -> Desaturacja.... Naszym oczom powinien ukazać się właśnie obraz podobny do tego:

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/38227_04_06_14_9_49_35_3.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=94900)


[lp] 6. Łączymy wszystkie warstwy: PPM na dowolnej warstwie -> Połącz widoczne warstwy... -> Przycięta do obrazu [Ctrl+M]. Wybieramy narzędzie do zaznaczenia odręcznego (Odręczne zaznaczanie obszarów <lasso> [F]) i zaznaczamy jakiś obszar. Następnie: Zaznaczenie -> Zmiękcz... i ustawiamy wartość na 40-80 (ja wybrałem 50). I jeszcze cztery kroki: Edycja -> Wytnij [Ctrl+X], Plik -> Nowy... [Ctrl+N], Obraz -> Tryb -> Odcienie Szarości i wklejamy: Edycja -> Wklej [Ctrl+V] a później Warstwa -> Zakotwicz warstwę [CTRL+H]. W tym momencie mamy gotowy pędzel:

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/38227_04_06_14_9_57_48.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=94901)


[lp] 7. Teraz zapisujemy go (Plik -> Zapisz [Ctrl+S]) w folderze brushes głównego folderu GIMPa jako plik z rozszerzeniem .GBR. Gdy program zapyta o nazwę, podajcie dowolną, a odstęp pozostawcie domyślny. Odświeżamy pędzle i już możemy go używać.

[lp] Koniec



Możecie sobie oczywiście z tła wyciąć więcej pędzli niż tylko jeden. ;)
Powodzenia.


Tytuł: Odp: [Poprawa] Grunge'owe pędzle
Wiadomość wysłana przez: be@ on 13.09.2014, 13:37:29
Poszło do indeksu