|
Tytuł: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Piotreek on 09.11.2008, 16:06:44 Generowanie renderu planety Tutorial Opracowanie: Ziomioslaw Poziom trudności: średni (http://images2.fotosik.pl/130/63ea91cd0e78daea.jpg) Tutek na zamówienie: Krzyska (http://www.gimpuj.info/index.php?action=profile;u=50) Pragnę zaznaczyć, że jest to tylko luźne tłumaczenie (nie jest słowo w słowo - raczej na podstawie), nie jestem autorem koncepcji. EDIT (18.06.2006): Jako, że były problemy z obrazki dorzucam własne. Tu uwaga - swoją planetkę generowałem dla wymiarów 1000x1000, ale ustawienia na obrazkach są zgodne z tekstem (który jest dla 3000x3000), żeby nie mieszać. Wybaczcie, ale mój komp trochę sobie nie radzi z "większymi" wyzwaniami. W nawiasach kwadratowych umieszczę moje uwagi odnośnie generacji mniejszych planet. Tutorial napisany w wersji GIMP 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić. [lp] Zaczynamy Autor zaproponował tu dość duży arkusz - mianowicie wielkości 3000x3000 px - gdyż jak tłumaczy: "Planety są wielkie. Naprawdę wielkie". Oczywiście podaje tez inny powód - w czasie tworzenia niektóre efekty zniekształcają obrazek - dlatego doradzana jest praca na wymiarach 2 razy większych niż ma mieć planowany obiekt. Pracujemy na kwadracie - koniecznie - inaczej zamiast okrągłej planetki otrzymamy elipsę obrotową (to akurat mój żart) [moje wymiary 1000x1000] px. Obraz wielkości 3000x3000 to duży obraz. Musicie pamiętać, że pracując na czymś takim obciążycie nieźle swojego kompa [potwierdzam!] - ten obrazek gdzieś przy starcie będzie zajmował jakieś 200MB - a w czasie pracy dochodziło mi do 300 MB i więcej - no i wygenerowanie takiej plazmy sporo zajmuje (czasu) - Nie mniej jednak - tutek ten jest pisany dla takiej wielkości - postaram się wygenerować to samo tylko mniejsze - i dorzucić kilka porad. Ci którzy zdecydują się na mniejsze wymiary od proponowanych - proszę o uwagę w czytaniu [kwadratowych nawiasów]. [lp] 1. Tworzymy nowy obraz o wymiarach 3000x3000 px. Może się tu pojawić komunikat ostrzegawczy - że rysunek jest za duży niż ustawienia na to pozwalają - klikamy OK - GIMP bez szemrania ustąpi pola i będzie można iść dalej. Obrazek wypełniamy kubełkiem <wypelnienie> [Shift+B] kolorem #000000. [lp] 2. Tworzymy nową, przezroczystą warstwę [Shift+Ctrl+N] - nazwijmy ją Powierzchnia. Zaznaczamy ją w oknie warstw [Ctrl+L] i dajemy: Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma (ulgę dla sprzętu może przynieść wyłączenie podglądu w okienkach filtrów). Zaznaczamy opcje Wylosuj, turbulencje ustawiamy na: 4.0 (http://images3.fotosik.pl/130/838ff0c2bc75d7ba.jpg) [Dla 9 milionów px (3000x3000 px) potrwa to chwilę - tak więc - cierpliwości - to i tak krótko ("To właściwie cudowne, że GIMP robi to tak szybko")] Teraz dajemy: Kolory -> Desaturacja. Następnie: Warstwa -> Kolory -> Barwienie, ustawienia proponowane przez autora to: Odcień 94, Nasycenie: 64 i Jasność 49 (http://images3.fotosik.pl/130/1ed355e3c2bbee3e.jpg) Teraz Filtry -> Odwzorowanie -> Stwórz bezszwowy - jak podaje autor etap opcjonalny, ale dzięki temu uzyskamy ładniejszy efekt. (http://images1.fotosik.pl/139/a3799612117c91da.jpg) [lp] 3. Ponownie tworzymy nową, przezroczystą warstwę [Shift+Ctrl+N] - nazwijmy ją chmury. Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma, turbulencję ustawiamy na: 2,5. (http://images2.fotosik.pl/130/6a2dd67e0f372b3f.jpg) Warstwa -> Kolory -> Desaturacja. A teraz uwaga - szykuje się bardzo długa operacja (licząc czas obliczeń maszyny). Klikamy: Filtry -> Zniekształcenia -> Deformacja. (http://images4.fotosik.pl/94/1cf23c069a051e5c.jpg) Tu korzystamy z wartości domyślnych suwaków; dla osób nie znających tego narzędzia podpowiem, że po wybraniu opcji należy poklikać na miniaturce obrazka jaki widzimy z lewej strony. Korzystamy z trybów: Zwinięcie PWZ i Zwinięcie ZWZ - autor przestrzega przed przesadą. Przestrzega nas też przed kliknięciem przycisku "OK" serio - te wyliczenia są najdłuższe z wszystkich jakich tu podano - jeśli kto ma szybki komp - to i tak poczeka. "Zrób sobie coś do picia, wyprowadź psa na spacer, bądź poczytaj dalej, zamiast patrzeć na pasek postępu GIMPa". Kiedy skończmy deformować, korzystamy z filtru: Filtry -> Odwzorowanie -> Stwórz bezszwowy. (http://images1.fotosik.pl/139/c776cfe5f1abfde8.jpg) [lp] 4. Ten krok jest opcjonalny, niemniej jednak autor zaleca jego wykonanie o ile mamy czas i chęci. Tworzymy 2 nowe, przezroczyste warstwy [Shift+Ctrl+N] - nazwijmy je odwzorowanie 1 i odwzorowanie 2 - tutaj uwaga - "odwzorowanie 2" musi być nad "odwzorowaniem 1". Wybieramy warstwę "odwzorowanie 1" i korzystamy z: Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury, zaznaczamy tu opcje: "Wylosuj" oraz "Kafelkowe". Szczegóły ustawiamy na 15 (no i czekamy). (http://images3.fotosik.pl/130/fd9ea10f671a7758.jpg) Teraz wybieramy warstwę "odwzorowania 2" i wciskamy klawisze Ctrl+F - czyli użycie tego samego filtru co ostatnio. Można też wybrać ponownie Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury, z opcjami: "Wylosuj" oraz "Kafelkowe". Szczegóły na 15. Klikamy na warstwę "odwzorowania 2" zmieniamy Tryb krycia warstwy na "Różnica" w oknie warstw [Ctrl+L], wybieramy opcje "Połącz w dół". Na pozostałej warstwie "odwzorowanie 1" odwracamy kolory Warstwa -> Kolory -> Inwersja (GIMP 2.6: Kolory -> Inwersja). "Spójrz na otrzymany rezultat. Użyjemy go do odwzorowania powierzchni planety później. Widzisz te białe krzywe? To będą góry." (http://images1.fotosik.pl/139/039e7d29ce4582b4.jpg) Przesuń warstwę "odwzorowania 1" tuż nad warstwą "Tło" - powinny się pokazać ukryte dotychczas "Chmury". [lp] 5. Teraz czeka nas kolejny obfity w wyliczenia etap - choć i tak nie umywa się do wcześniejszej deformacji. Jeśli pracujesz na obrazkach 3000x3000 pixeli, autor doradza zrobienie duplikatu każdej warstwie jaką teraz posiadasz, pozamieniać tekst "kopia" na "backup". To oczywiście etap całkowicie opcjonalny, ale przyda się, gdy za bardzo namieszamy w następnych krokach - opcja cofnij, jaką znamy i lubimy w GIMPie przy tak dużych obrazkach może okazać się niedysponowana. Żeby kopie nam nie przeszkadzały wyłączamy ich widoczność (przy pomocy znajdującego się po lewej stronie nazwy warstwy ikonki oka) <widocznosc>. Wybieramy warstwę "Chmury" i wybieramy Filtry -> Odwzorowania -> Odwzorowanie obiektu. Teraz zaglądamy w okienko jakie się nam pokazało (autor oczywiście nie broni eksperymentów): Zakładka OPCJE. Obiekt docelowy - dajemy "Sfera", zaznaczamy opcje "Przezroczyste tło" - głębie ustawiamy na 5.0 (http://images4.fotosik.pl/94/224ea049f37ec557.jpg) Zakładka ŚWIATŁO. Typ źródła światła - ustawiamy: "Bez światła", kolor - biały #ffffff - powinien być domyślnie. (http://images2.fotosik.pl/130/0c5094df43b609c7.jpg) Zakładka MATERIAŁ. ustawienia domyślne. (http://images1.fotosik.pl/139/9951c82b87fa266b.jpg) Zakładka UŁOŻENIE. Suwak "z", "Położenia" ustawiamy na 0,9 (odpowiada za - jak blisko widzimy obiekt), suwak "x", "obrotu" autor ustawił na 148,2 - tu radze wybrać taką wartość, żeby planetka miała ciekawy wygląd - jak komu pasuje Uzbrajamy się w cierpliwość. (http://images2.fotosik.pl/130/9dde9f510b7de41f.jpg) Dlaczego "wyłączyliśmy" światło? Gdyż, gdy zajmiemy się nim sami będziemy mieć nad nim większa kontrole - no i komp nie musi wyliczać tego światła (czytaj: trwa to krócej). Teraz wybieramy warstwę "Powierzchnia" i wciskamy [Ctrl+F] (czyli ponawiamy generowanie sfery) . Jeśli pominąłeś/aś punkt 4. przejdź do następnego punktu - jeśli nie - wybieramy warstwę "odwzorowanie 1" i wciskamy [Shift+Ctrl+F] (ponowne wywołanie wcześniej użytego filtru). Na zakładce "Ułożenie" przesuwamy suwak "z" "położenia" na 0,91 - tak aby otrzymana sfera była nieco większa od poprzednich - unikniemy w ten sposób pewnych nieprawidłowości na warstwie "Powierzchnia". Oczywiście osoby które nie generowały warstwy "odwzorowania" nie zobaczą u siebie tej otoczki, Powinniśmy otrzymać coś takiego: (http://images3.fotosik.pl/130/fe8799adcbe6f662.jpg) [lp] 6. Zajmijmy się teraz cieniem, wybieramy "Zaznaczanie obszarów eliptycznych" <zaznaczenie-eliptyczne> [E]. Przyjrzyjmy się rysunkowi: (http://images1.fotosik.pl/139/2fd41a01f84d08c3.jpg) Robimy to samo u siebie - czyli klikamy (i trzymamy) - przesuwając w lewo i w górę z wciśniętymi klawiszami [Ctrl]i [Shift]. Teraz tworzymy nową warstwę - nazwijmy ją "Cień". Zaznaczenie na nowej warstwie wypełniamy kubełkiem <wypelnienie> [Shift+B] - czarnym kolorem #000000. Usuwamy zaznaczenie: Zaznaczenie -> Brak. Teraz uruchamiamy: Filtr -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa. Ustawiamy po 500,0 pixeli w rozmiarze promienia rozmycia (jeśli pracujesz na mniejszym rozmiarze obrazu - to trzeba odpowiednio obniżyć te wartości). (http://images2.fotosik.pl/130/e5a4ec84c6653e90.jpg) Teraz zanim będziemy kontynuować, dobrze byłoby wyłączyć widoczność warstwy "odwzorowanie" <widocznosc>. A teraz będziemy działać podobnie jak przy tworzeniu warstwy "Cień". Ponownie wybieramy "Zaznaczanie obszarów eliptycznych" <zaznaczenie-eliptyczne> [E]. Zaczynając od prawego dolnego rogu obrazka ciągniemy zaznaczenie do naprzeciwległego rogu trzymając wciśnięty klawisz [Shift]([Ctrl] zostawiamy w spokoju!) - poza zaznaczeniem ma się znaleźć taki cienki rąbek planety - na poniższym rysunku to ten najjaśniejszy: (http://images2.fotosik.pl/130/612070d06cb39b59.jpg) Mamy zaznaczenie? Ok - Tworzymy nową warstwę - nazwijmy ją "Podświetlenie". Odwracamy zaznaczenie: Zaznaczenie -> Odwróć Wypełniamy je białym kolorem #ffffff. Usuwamy zaznaczenie Zaznaczenie -> Brak. Teraz korzystamy z filtra: Filtr -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa, wybieramy IIR, a poziomo i pionowo ustawiamy na 50,0 pixeli (bądź mniej - jeśli mamy mniejszy obraz) Wybieramy warstwę "Powierzchnia". Wybieramy opcje "Kanał alfa na zaznaczenie". Odwracamy zaznaczenie: Zaznaczenie -> Odwróć. Wybieramy warstwę "Podświetlenie" Usuwamy zaznaczone: Edycja -> Wyczyść. Powinniśmy uzyskać coś takiego jak na poprzednim obrazku. Tworzymy nową warstwę - nazwijmy ją "Rozproszenie". Teraz postępujemy podobnie jak postępowaliśmy przy tworzeniu warstwy "Podświetlenie" - oczywiście z pewnymi różnicami - po pierwsze granice zaznaczenia stawiamy pomiędzy granicą cienia planety a jej "podświetleniem". Dla porządku przytoczę kolejne kroki: Odwracamy zaznaczenie: Zaznaczenie -> Odwróć. Wypełniamy je białym kolorem #ffffff. Usuwamy zaznaczenie Zaznaczenie -> Brak. UWAGA! Kolejna różnica! Teraz korzystamy z filtra: Filtr -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa. Wybieramy IIR, a poziomo i pionowo ustawiamy na 300,0 pixeli (bądź mniej - jeśli mamy mniejszy obraz - około połowy tego, co użyliśmy przy rozmywaniu cienia). Wybieramy warstwę "Powierzchnia". Wybieramy opcje "Kanał alfa na zaznaczenie". Odwracamy zaznaczenie: Zaznaczenie -> Odwróć. Wybieramy warstwę "Rozproszenie". Usuwamy zaznaczone: Edycja -> Wyczyść. Powinniśmy uzyskać coś takiego jak na poniższym obrazku: (http://images1.fotosik.pl/139/373fce4214ba132d.jpg) Przesuwamy warstwę "Podświetlenie" nad warstwę "Rozproszenie" Jeśli się dobrze przyjrzymy zobaczymy takie ciemne linie (choć nie koniecznie) - granice poszczególnych warstw - spokojnie - już je usuwamy. Uruchamiamy: Filtry -> Kolory -> Zamiana koloru w alfę. Klikamy w kolor jaki będzie w okienku - wybieramy całkowicie czarny #000000. Linie powinny zniknąć (choć nie koniecznie - to wszystko zależy od tych rozmyć). [lp] 7. Teraz ustawmy tryby krycia każdej z warstw. "Podświetlenie": Miękkie światło. "Rozproszenie": Miękkie światło. "Cień": Zwykły. "Chmury": Twarde światło. "Powierzchnia": Zwykły. "To czyni wszystko o 100% lepszym. Spójrz:" (http://images4.fotosik.pl/94/d2ccc5ebd59f7cc6.jpg) Nadszedł czas na wykorzystanie warstwy "odwzorowanie 1". Wybierzmy warstwę "Powierzchnia". Stosujmy: Filtry -> Odwzorowanie -> Mapowanie wypukłości. Ustawienia: Mapowanie wypukłości: "odwzorowanie 1". Typ mapowania: Liniowy. Azymut: 135,0 Wzniesienie: 39,99 Głębia: 65 (ważne ustawienie - jeśli mamy mniejszy obrazek należy wybrać mniejszą jej wartość). (http://images4.fotosik.pl/94/9729b87494b0d37c.jpg) Ponawiamy użycie tego filtru - dla lepszego efektu - przez [Ctrl+F]. Nadszedł czas na pokolorowanie chmur - pamiętamy chyba, że są czarno-białe. Wybieramy warstwę "Chmury" Używamy: Warstwa -> Kolory -> Barwienie. Ustawiamy suwaki: Odcień: 15, Nasycenie: 58, Jasność: 54 (http://images3.fotosik.pl/130/e6684007b7d9a675.jpg) Zmiana koloru i "Twarde światło" zapewnia tu imitacje powierzchni planety. (http://images4.fotosik.pl/94/6d47a9e86a807a32.jpg) [lp] 8. Po pierwsze pojedyńcze warstwy "Podświetlenie" i "Rozproszenie" nie gwarantują dobrego efektu. Warto je duplikować, aż taki efekt zostanie osiągnięty - na poniższym obrazku widzimy 3 warstwy "Rozproszenie" i 2 warstwy "Podświetlenie"). Ostatnią uwagą jest przypomnienie, iż cień zasłania nie tylko planetę - warto o tym pamiętać, gdy zaplanujemy umieszczenie planetki na jakimś nie jednolicie czarnym tle ("Pomaluj na biało warstwę "Tło" jeśli mi nie wierzysz"). Aby to naprawić: Wybieramy warstwę "Powierzchnia". Wybieramy opcje "Kanał alfa na zaznaczenie". Odwracamy zaznaczanie: Zaznaczenie -> Odwróć. Wybieramy warstwę "Cień". Usuwamy zaznaczone: Edycja -> Wyczyść. Rezultat: (http://images2.fotosik.pl/130/63ea91cd0e78daea.jpg) No i link do dzieła autora (http://marvinxart.com/tutorials/planet/25.jpg). "Cóż, To jest to!" Pozostaje jeszcze kwestia skalowania (Obraz -> skaluj obraz) - dobrym pomysłem jest użycie typu interpolacji: "Brak" - jest najszybsza i czasem daje lepsze wyniki. (http://images2.fotosik.pl/130/63ea91cd0e78daea.jpg) [lp] Koniec Zainteresowani mogą też skorzystać ze skrytpu (http://home.tele2.fr/auroreblender/gimp/planet-render1-1.scm), znalezionego na stronie: http://home.tele2.fr/auroreblender/gimp/planet_en.html (http://home.tele2.fr/auroreblender/gimp/planet_en.html) przez PrimalBeast (http://www.gimpuj.info/index.php?action=profile;u=85). Za błędy - sorry - sporo tego tekstu, mam nadzieje, że się komuś przyda. Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Piotreek on 09.11.2008, 16:35:39 Tutaj to będzie masa zabawy ; ).
Wszystkich proszę o uwagi w tekście. Jako, że jest go dużo możliwe, że coś będzie po prostu zbędne. Ja nie chce usuwać tutaj tekstu Ziomosława więc najlepiej by było, gdyby to właśnie on napisał co usunąć, zmienić etc., ale rad innych też nie ominę. Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Grolak on 09.11.2008, 18:37:00 A chciałem się za ten tutorial zabrać... no nic, trudno :P
Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Piotreek on 09.11.2008, 18:42:51 Jak nie podołam to Ci oddam : D.
Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Piotreek on 10.11.2008, 00:09:36 Jako tako zakończone. Proszę o wytyczenie co poprawić.
Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Ziomioslaw on 10.11.2008, 00:20:23 Po prawiłem link w punkcie 8smym
Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Piotreek on 10.11.2008, 00:21:49 Linki i tak chyba tylko po to, żeby były, bo i tak nie działają.
Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Ziomioslaw on 10.11.2008, 09:14:26 Fakt,
ale i tak był wadliwie wstawiony:) Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Piotreek on 10.11.2008, 09:15:10 Kilka literówek poprawiłem.
Co jeszcze jest? Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Ziomioslaw on 10.11.2008, 09:20:47 Obrazki trzeba by wrzucić do galerii.
W wolnej chwili to uczynię. Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Zdybek on 10.11.2008, 11:03:06 Kod: [quote]Autor zaproponował tu dość duży arkusz - mianowicie wielkości 3000 x 300[/quote] I później po 1000x1000 dopisz px, i w zdaniu następnym po 3000x3000 też px brakuje. Cytuj 1. Tworzymy nowy obraz o wymiarach 3000 x 3000. Powinno być bez spacji między x a liczbami. I dopisane px. Cytuj Obrazek wypełniamy kubełkiem Wypełnienie kubełkiem [Shift+B] czarnym kolorem #000000. Myślę że wystarczy samo kolorem #000000 bez czarnym Cytuj 2. Tworzymy nową, przeźroczystą warstwę (Shift+Ctrl+N) - nazwijmy ją "Powierzchnia". Zaznaczamy ją w oknie warstw (Ctrl+L) i dajemy: Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma (ulgę dla sprzętu może przynieść wyłączenie podglądu w okienkach filtrów). Zaznaczamy opcje "Wylosuj", turbulencje ustawiamy na: 4.0 Nazwy warstw pogrubione i kursywą. Skróty w [kwadratowych nawiasach]. I nie potrzebne są "". A wylosuj dałbym tylko pogrubieniem. Cytuj Teraz dajemy: Warstwa -> Kolory -> Desaturacja. Następnie: Warstwa -> Kolory -> Barwienie, ustawienia proponowane przez autora to: Odcień 94, Nasycenie: 64 i Jasność 49 Hmm... w wersji 2.4 te opcje znajdują się w Kolory ->Desaturacja i Kolory -> Barwienie No i oczywiście to co tu wypisałem to popraw w całym tekście. I w gdzieś tam było 3000x3000 pixeli, to wystarczy samo px. I posprawdzaj te wszystkie filtry czy są dobrze napisane.[/code] Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Piotreek on 10.11.2008, 14:44:05 Na kilka chwil będę wchodził na forum do czwartku (takie okoliczności nastąpiły). Więc może w czwartek skończę.
Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Piotreek on 27.11.2008, 18:35:23 Wracam do roboty. Błędy panie i panowie proszę o wytknięcie.
Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: INSEKT on 28.11.2008, 11:26:42 Piotreek, skończyłeś?
Grolaczku, Zdybku, Wy wiecie... ;) Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Piotreek on 28.11.2008, 15:18:55 Raczej tak. No chyba, że się gdzieś się ktoś czegoś dopatrzy.
Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Grolak on 28.11.2008, 17:43:53 1. Czasami gubiłeś pogrubienie notacji html'owej ;) Czyli notację również pogrubiaj.
2. W wyrazie przezroczysty popełniasz błąd, zamiast ź pisz z. 3. Punkt 4. - niepogrubiona liczba. 4. Punkt 4. - ... - w pewnym momencie przestałeś pogrubiać nazwy warstw. 5. Punkt 5. - Zakładka UŁOŻENIE: po pasuje kropka. 6. Punkt 6. - Ctrl i Shift umieść w [kwadratowych nawiasach]. Nową warstwę pogrub. 7. Usuń wszystkie uśmieszki z głównej części tutoriala. Oczywiście poszczególne błędy tyczą się całego tutoriala, nie tylko zaznaczonych punktów ;) Jak poprawisz, to napisz, wtedy przeniosę ten tutorial. Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Piotreek on 28.11.2008, 19:15:41 To już skończyłem (chyba, że coś pominąłem).
Tytuł: Odp: Generowanie renderu planety Wiadomość wysłana przez: Grolak on 28.11.2008, 19:53:03 Dobrze, kilka estetycznych błędów jeszcze poprawiłem i podeminiłem tutoriale. Temat zamykam.
|