Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Hyde zone => Test => Wątek zaczęty przez: Bibson on 09.05.2008, 21:47:19



Tytuł: Tekstura płytek podłogowych
Wiadomość wysłana przez: Bibson on 09.05.2008, 21:47:19
Tekstura płytek
Tutorial

Opracowanie: Bibson
Poziom trudności: bardzo łatwy

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_29_52.jpg)

Miniaturka:
(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_30_04.jpg)




Na forum nie ma zbyt wielu tutoriali które opisują jak uzyskać ciekawe tekstury więc dziś prezentuję sposób na dosyć ładne(przynajmniej według mnie) płytki podłogowe.

Tutorial napisany w wersji GIMPa 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



[lp] Zaczynamy

[lp] 1. Na początek tworzymy nowy obraz.
Wybieramy taką samą szerokość jak i wysokość, ja wybrałem 256x256px.
W opcjach zaawansowanych wybieramy jako wypełnienie "przezroczysta" i na koniec akceptujemy.

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_26_14.jpg)


[lp] 2. Na jedynej warstwie TŁO dodajemy 3 poziome prowadnice, Obraz -> Prowadnice -> Nowa prowadnica (w procentach), o wartościach: 25%;50%;70%.

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_26_33.jpg)


[lp] 3. Upewniamy się czy w menu Widok mamy zaznaczone Przyciągaj do prowadnic.
Narzędziem Zaznaczenie prostokątne [R]  zaznaczamy pierwszą od góry część(od górnej krawędzi obrazu do pierwszej prowadnicy)oraz wybieramy
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma...
i ustawiawy wartość Turbulencje na 4 oraz ustawiamy losowe ziarno za pomocą przycisku Nowe ziarno

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_26_57.jpg)

Powtarzamy ten krok z każdą inną częścią obrazka oraz innym Ziarnem losowości(obszary między prowadnicami) aż do uzyskania takiego efektu:

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_27_17.jpg)


[lp] 4. Z menu Kolory wybieramy Desaturacja.... Z menu które się nam pokaże wybieramy Średnie.
Następnie wybieramy Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu" oraz ustawiamy opcje jak na obrazku:

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_27_34.jpg)

Po tych operacjach powinniśmy zobaczyć taki efekt:

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_27_47.jpg)


[lp] 5. Warstwę TŁO ustawiamy na "Pokrywanie"(w menu warstwy Tryb -> Pokrywanie)
i pod nią dodajemy dodajemy warstwę Kolor.
Warstwę kolor wypełniamyza pomocą narzędzia Wypełnienie kubełkiem [Shift+b] z dowolnym kolorem, w moim przypadku jest to #C87A00.
Nasza praca powinna wyglądać mniej więcej tak:

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_28_07.jpg)


[lp] 6. Nad warstwą TŁO dodajemy warstwę Cień i Zaznaczeniem prostokątnym zaznaczamy taki sam obszar jak w punkcie trzecim(od górnej krawędzi obrazu do pierwszej prowadnicy)i wypełniamy je kolorem czarnych #000000. Obszar między prowadnicą pierwszą i drugą omijamy i czynność którą opisałem wcześniej powtarzamy między prowadnicami drugą a trzecią. Krycie warstwy Cień zmniejszamy na około 40%.

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_28_23.jpg)

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_28_36.jpg)


[lp] 7. Łączymy wszystkie warstwy w oknie
Warstwy: Prawy przycisk myszy na dowolną warstwę -> połącz widoczne warstwy....
Dodajemy kolejne trzy prowadnie o takich samych wartościach jak w punkcie drugim lecz tym razem dodajemy prowadnice pionowe.


[lp] 8. Narzędziem Zaznaczenie prostokątne [R] zaznaczamy obszar od lewej krawędzi obrazu do pierwszej prowadnicy pionowej i używamy narzędzia Odbicie [Shift+f] z wartością Typ odbicia: pionowo.
Czynność tą powtarzamy między prowadnicami drugą a trzecią.

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_29_15.jpg)


[lp] 9.Dodajemy nową warstwę o dowolnej nazwie i ustawiamy ją nad naszą jedyną warstwą(teraz pracujemy na nowej warstwie).
W przybliżeniu 400% zaznaczamy pierwszą płytkę i wybieramy:
Edycja -> Rysuj wzdłuż zaznaczenia -> Rysuj linię

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_29_35.jpg)

Z menu Zaznaczenie wybieramy Wszystko[CTRL+A] oraz Kopiuj [CTRL+C] i zaraz po tym Wklej [CTRL+V]
i przesuwamy zaznaczenie nad następny kafalek i tak do końca.
Teraz rozmyjemy naszą ramkę. Wybieramy Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa Wartość rozmycia ustawiamy na 2px,
krycie warstwy ustawiamy na 40%.

(http://www.gimpuj.info/gallery/3992_10_05_08_1_29_52.jpg)



[lp] Koniec



Jest to mój pierwszy tutorial więc proszę napiszcie co zrobiłem źle czy coś poprawić i tym podobne.
Mam nadzieję że dosyć dobrze opisałem sposób tworzenia tekstury płytek i efekt jest dosyć ciekawy. W przyszłości postaram się opisać inne sposoby na różnego rodzaju tekstury.

Pozdrawiam i życzę miłego GIMPowania :)




Tytuł: Odp: Tekstura płytek podłogowych
Wiadomość wysłana przez: Grolak on 09.05.2008, 22:03:50
Nie wiem czy taki tutorial jest potrzebny, a ja znam łatwiejszą wersję. Wklejasz deseń Sachownica, robisz tą plazmę, desaturację, rozmycie w ruchu na nową warstwę, tryb na pokrywanie.


Tytuł: Odp: Tekstura płytek podłogowych
Wiadomość wysłana przez: INSEKT on 10.05.2008, 10:14:25
Tylko że w jego przypadku każda płytka jest inna. To znaczy nie ma ciągłości wynikającej z użycia chmur między sąsiednimi płytkami.

Mnie się efekt podoba, prosty i przyjemny. I poradnik nawet poprawnie napisany.
Razi jedynie fakt zapisania zrzutów na @Imageshack. Przecież od tego mamy GIMPową galerię.


Tytuł: Odp: Tekstura płytek podłogowych
Wiadomość wysłana przez: Grolak on 10.05.2008, 10:33:36
Tylko że w jego przypadku każda płytka jest inna. To znaczy nie ma ciągłości wynikającej z użycia chmur między sąsiednimi płytkami.

Hmm, no tak, masz rację.

Acha, i jeszcze jedno, Bibson musiałby poczekać z zamieszczeniem tego w Propozycjach, bo jest jeszcze nowicjuszem. No ale do tego służy Test  :)


Tytuł: Odp: Tekstura płytek podłogowych
Wiadomość wysłana przez: Bibson on 10.05.2008, 11:02:18
INSEKT mogę przerzucić zrzuty do galerii z tym niema problemu.
I zamieściłem to w dziale TEST tak jak Ziomioslaw powiedział bo faktycznie nie mam tych 15 postów.
Jeśli ktoś chce to zrobię zrzut z jednej z moich map z gry w której wykorzystałem tą teksturę i zobaczy jak się prezentuje.