Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Tutoriale => Prośby o tutoriale => Wątek zaczęty przez: Dumpfires on 16.05.2015, 15:40:23



Tytuł: Efekt ruchomych promieni w tle.
Wiadomość wysłana przez: Dumpfires on 16.05.2015, 15:40:23
Witam wszystkich. Mam nietypowy problem. Chcę "odświeżyć" intro do drugowojennej niemieckiej kroniki filmowej (Die Deutche Woschenchau) na potrzeby moda do gry Red Orchestra 2. Oto co zrobiłem:
Najpierw wyciąłem gape (orła) z jednej klatki owej kroniki. Następnie pozbawiłem go tła. W obecnej fazie chciałem zrobić efekt migoczących świateł. Tutaj pojawia się problem. Jak uzyskać ten efekt jednocześnie nie tracąc na jakości? Zrobiłem tak:
Tło - 272323
Kolor promieni - 837777


Stworzyłem tło. Następnie dodałem przeźroczystą warstwę. Na owej warstwie zrobiłem promienie (pędzlem).
http://i.imgur.com/jPbD44S.png
Następnie stworzyłem kolejną "nową warstwę". Na niej zrobiłem drugą turę promieni (obok siebie) lecz kolorem 8e8e8e
http://i.imgur.com/b9wmO6K.png
Ostatecznie dołożyłem orła. Chciałbym się dowiedzieć jak zrobić odpowiednią animacje. Jeżeli istnieje jakiś innym sposób do zrobienia promieni (wiem, że nie wyglądają ciekawie dlatego jeżeli znacie jakiś inny sposób to bardzo proszę o pomoc).

Efekt animacji zrobiłem tak:
Filtr-> animacja -> przenikanie
Odpowiednio 10 oraz 3

P.S.
Jeżeli ktoś zna nazwę czcionki z kroniki to proszę o pomoc.

Nie jestem nazistą i nie potrzebuje tego w celu propagowania ustroju narodowo-socjalistycznego oraz szerzenia nienawiści na jakimkolwiek tle. Mogę udowodnić moje szczere intencje, ale tylko na PW.

INTRO - https://www.youtube.com/watch?v=WwbQ_vOTeEs


Tytuł: Odp: Efekt ruchomych promieni w tle.
Wiadomość wysłana przez: RSgrafik on 16.05.2015, 22:26:31
Moim zdaniem te flary świetlne w tle wyglądać będą bardziej realistycznie kiedy je rozmyjesz. Dodatkowo podobny efekt do zamierzonego uzyskasz obracając je przeciwnie względem siebie i nieco zmieniając krycie co sprawi, że będą się przenikać jak prawdziwe światła. Co do czcionki to najszybciej zrób print screen z filmu, podciągnij poziomami aby poprawić kontrast i użyj serwisu: https://www.myfonts.com/WhatTheFont/ jeśli jest jakiś współczesny odpowiednik tego kroju to są szanse.


Tytuł: Odp: Efekt ruchomych promieni w tle.
Wiadomość wysłana przez: be@ on 17.05.2015, 11:46:32
Promienie powinny się nieco zwężać u ich zbiegu. No i nie mogą być takie jednolite. Światło staje się coraz słabsze im dalej od źródła. Należałby użyć gradientu, ale w zasadzie ten efekt wymaga napisania szczegółowego tutorialu, bo takie ogólnikowe tłumaczenie pewnie za wiele nie pomoże.
Niestety pisanie całego poradnika jest dość praco- i czasochłonne. Dodatkowo jest tego zbyt wiele jak na jeden tutorial. Animację trzeba omówić osobno.
Napisałam już kiedyś jeden tutorial na promienie, ale nieco inne, mimo to warto zerknąć, powinien być pomocny: http://www.gimpuj.info/index.php/topic,63399.0.html (http://www.gimpuj.info/index.php/topic,63399.0.html).
Można także wypróbować filtry: Światło i cień -> Supernowa (tu trzeba później skorygować krzywymi kolorów) lub Błysk gradientowy (opis użycia: http://www.gimpuj.info/index.php/topic,1497.0.html (http://www.gimpuj.info/index.php/topic,1497.0.html)).
Inny sposób to użycie gradientu Flare glow angular o kształcie stożkowym albo stworzenie własnego pędzla:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/27473063/4/raysbrush.png)

Najprościej jednak byłoby użyć gotowych pędzli: https://www.google.pl/search?tbm=isch&q=light+rays+brushes


Tytuł: Odp: Efekt ruchomych promieni w tle.
Wiadomość wysłana przez: Dumpfires on 17.05.2015, 16:32:49
Moim zdaniem te flary świetlne w tle wyglądać będą bardziej realistycznie kiedy je rozmyjesz.
Gdy robię animację (Filtry -> Animacja -> Przenikanie) automatycznie zostaje użyta opcja "rozmycie gaussa", więc z tego względu nie robiłem tego wcześniej. Może spróbuję zrobić to na samych promieniach.

Dodatkowo podobny efekt do zamierzonego uzyskasz obracając je przeciwnie względem siebie i nieco zmieniając krycie co sprawi, że będą się przenikać jak prawdziwe światła.
Zrobiłem jak napisałeś i efekt jest faktycznie lepszy :)

Co do czcionki to najszybciej zrób print screen z filmu, podciągnij poziomami aby poprawić kontrast i użyj serwisu: https://www.myfonts.com/WhatTheFont/ jeśli jest jakiś współczesny odpowiednik tego kroju to są szanse.
Próbowałem już tego wcześniej, ale klatka z filmu jest tak rozmyta, że na stronie nie rozpoznaje liter. Próbowałem nawet wycinać te wyraźne i szukać ich osobno, lecz na razie brak efektów.

Promienie powinny się nieco zwężać u ich zbiegu. No i nie mogą być takie jednolite. Światło staje się coraz słabsze im dalej od źródła.
Wydaje mi się, że w tym wypadku jest odwrotnie, lecz nie jestem pewien. Chodzi mi o to, że światła mogą świecić z boków oświetlając orła. Inaczej nie można wytłumaczyć faktu, że za orłem koncentruje się tak duża ilość światła (wiem masło maślane ;))

Należałby użyć gradientu, ale w zasadzie ten efekt wymaga napisania szczegółowego tutorialu, bo takie ogólnikowe tłumaczenie pewnie za wiele nie pomoże.
Niestety pisanie całego poradnika jest dość praco- i czasochłonne. Dodatkowo jest tego zbyt wiele jak na jeden tutorial. Animację trzeba omówić osobno.
Domyślam się, że to ciężka praca, dlatego będę to chyba robił na zasadzie prób i błędów. Wymyśliłem sobie cuda niewidy i teraz  mam :P

Napisałam już kiedyś jeden tutorial na promienie, ale nieco inne, mimo to warto zerknąć, powinien być pomocny: http://www.gimpuj.info/index.php/topic,63399.0.html (http://www.gimpuj.info/index.php/topic,63399.0.html).
Można także wypróbować filtry: Światło i cień -> Supernowa (tu trzeba później skorygować krzywymi kolorów) lub Błysk gradientowy (opis użycia: http://www.gimpuj.info/index.php/topic,1497.0.html (http://www.gimpuj.info/index.php/topic,1497.0.html)).
Inny sposób to użycie gradientu Flare glow angular o kształcie stożkowym albo stworzenie własnego pędzla:

Najprościej jednak byłoby użyć gotowych pędzli: https://www.google.pl/search?tbm=isch&q=light+rays+brushes
Efekt, który chce uzyskać nie powinien być symetryczny. Światła rzucane są w różnych miejscach (dodatkowo sytuację pogarsza fakt, że chcę zrobić animację). Może gdybym zrobił promienie pędzlem, a następnie zmniejszał odpowiednio krycie z równoczesnym obracaniem (nowych warstw) powinno się udać. Chodzi mi o to:
1) Tworzę warstwę. Na niej dodaje promienie.
2) Tworzę kolejną warstwę. Wklejam promienie i przesuwam je o kilka stopni w prawo (zmniejszając ich krycie).
3) Gdy zrobie tak kilka razy (nie łącząc ich ze sobą) otrzymałbym od razu animację (Filtry -> Animacja -> Przenikanie).


Tytuł: Odp: Efekt ruchomych promieni w tle.
Wiadomość wysłana przez: be@ on 17.05.2015, 17:12:23
Na podlinkowanym przez Ciebie filmie obraz jest bardzo słabej jakości, jednak wydaje się, że źródło światła jest jednak za orłem, ponieważ strumień światła zwęża się w stronę orła. Ponadto momentami promienie są rozłożone dość równomiernie.
Co do tworzenia własnego pędzla, to przecież można kombinować z ilością promieni, proporcjami i kątem. Nałożyć na siebie 2 lub 3 różne pędzle. Poniżej mój efekt:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27473063/4/rays.png

A co z użyciem gotowych pędzli, dostępnych w sieci?


Tytuł: Odp: Efekt ruchomych promieni w tle.
Wiadomość wysłana przez: Dumpfires on 20.05.2015, 08:57:17
Lepszej wersji chyba nie znajdę -> https://youtu.be/oBNXBq-JLOY?t=23s (https://youtu.be/oBNXBq-JLOY?t=23s) lub https://www.youtube.com/watch?v=mtaqy2q7hg0  (https://www.youtube.com/watch?v=mtaqy2q7hg0)
Nie znalazłem żadnych odpowiadających mi wersji pędzla :( Jak będę miał więcej wolnego czasu to spróbuję zrobić coś samemu. Dzięki za pomoc! Na pewno jeszcze się odezwę :)


Tytuł: Odp: Efekt ruchomych promieni w tle.
Wiadomość wysłana przez: be@ on 20.05.2015, 10:11:42
Na tym drugim widać, że źródło światła jest za orłem.