Tytuł: Malutki tuksik Wiadomość wysłana przez: RRH on 05.05.2008, 14:19:04 Malutki tuksik Tutorial Opracowanie: RRH Na podstawie: Tutoriaux TheGimp (http://forum.crystalxp.net/index.php?showtopic=8903) Poziom trudności: średni (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_06_05_08_12_21_44.png) Witam w moim kolejnym poradniku! Moim pierwszym dla Inkscape'a. Początkowo opierałem się na poradniku, który można znaleźć na crystalxp.net (http://forum.crystalxp.net/index.php?showtopic=8903). Poradnik ten był jednak napisany dla GIMP-a. Mi chodziło o dokładne odwzorowanie pierwowzoru. Takiego jednak na początku nie znalazłem. Uznałem więc, że powinien nim być ten znaleziony na yellowicon.com (http://yellowicon.com/downloads/page/2). Stąd w późniejszych etapach starałem się opierać właśnie na tym. Piszę te słowa już po zakończeniu pisania tutoriala. Sprawa wygląda więc tak, że jeżeli przyjąć, że oryginałem jest ten z yellowicon.com, tiny tux, którego wykonasz, różni się nieznaczenie od niego. Delikatnie różnią się nóżki pingwinka stojącego i odcień brzuszka. Obiecuję, że jak tylko ustalę autora oryginału, napiszę suplement, jak uzyskać takiego czy innego, zbliżonego do oryginału tuksika. A tymczasem zapraszam do wykonania poradnika. Przyda ci się trochę czasu i cierpliwości. Tutorial napisany w wersji Inkscape 0.46. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić. Zaczynamy [op] I. Ciało - podstawy W tej części postaram się udowodnić, że w Inkscape pewne rzeczy możemy zrobić tylko raz. Zobaczymy jak łatwo połączyć dwie symetryczne połówki. Wykonamy więc tylko pół pingwinka, a resztę odbijemy. [lp] 1. Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) ciało. Ustaw prowadnice:
Z punktu A poprowadź do punktu B krzywą za pomocą Pióra (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_0.png) [Shift+F6]: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_06_05_08_12_49_23.png) 01a Otrzymaną krzywą zduplikuj (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D] oraz Odbij poziomo (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_4.png) [H]. Dopasuj do siebie. Zaznacz obie połówki za pomocą Wskaźnika (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_4.png) F1, Połącz (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_15_26.png) [Ctrl+K]. Wybierz edycję węzłów (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_1.png) [F2], zaznacz dwa węzły i użyj Połącz zaznaczone węzły końcowe (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_20_54.png). Pamiętaj, aby połączyć górne jak i dolne węzły. Otrzymany obiekt wypełnij czernią. Usuń kontur (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_24_05.png), bo nie będzie już nam potrzebny. Warstwę nazwij ciało. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_25_02_1.png) 01b [lp] 2. Skrzydełka. Stwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) o nazwie skrzydełka. Ustaw następujące prowadnice:
Utwórz taki obiekt: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_06_05_08_1_22_56.png) 02a Obiekt zduplikuj (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D], odbij (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_4.png) [H] i umieść po przeciwnej stronie. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_25_02_3.png) 02b [lp] 3. Brzuch. Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) brzuszek nad warstwą ciało. Ustaw prowadnice - możesz wykorzystać poprzednie:
Poprowadź taką krzywą (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_0.png) [Shift+F6]: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_06_05_08_11_49_21.png) 03a Tak jak poprzednio, połącz obie połówki, a następnie wypełnij kolorem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png) #bfbfbff. Kontur nie będzie potrzebny. Całość prezentuje się tak: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_26_12_0.png) 03b [lp] 4. Oczy. Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją oczy. Wybierz Elipsę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_2.png) [F5] i przeciągnij zaznaczenie od (185, 367) do (208, 340). Wypełnij obiekt kolorem czarnym (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png) i obróć go (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] (Obiekt -> Przekształć) o -19 stopni. Możesz zrobić to ręcznie obserwując podczas przeciągania pasek stanu. Jest to nawet wygodniejsze. Jeżeli miałeś wybrany kontur, usuń go (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_24_05.png). Zduplikuj (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D] oczko i wybierz Obiekt->Przekształć (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M]. W zakładce Przesuń wpisz 123 poziomo. W zakładce Obróć Kąt - 38. [lp] 5. Dzióbek. Stwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją dzióbek. Utwórz następujące prowadnice:
Z ich pomocą uwtórz taką krzywą (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_0.png): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_06_05_08_12_23_19.png) 05a Wiesz już co masz robić. Połącz obie połówki i wypełnij je kolorem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png) #ffb300ff. Usuń kontur (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_24_05.png). Całość wraz z oczami prezentuje się tak: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_26_13_2.png) 05b [lp] 6. Nogi. Na samym dole utwórz warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) nogi. Ustaw następujące prowadnice:
Postaraj się utworzyć taki obiekt: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_06_05_08_1_19_56_0.png) 06a (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_06_05_08_1_34_17.png) 06b Obiekt wypełnij kolorem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png) #f8ae00ff i usuń kontur (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_24_05.png). Zduplikuj go (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D], Odbij poziomo (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_4.png) [H] i Przesuń (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] o 195px. Oto nasz słodki tuksik w dotychczasowej okazałości: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_26_13_4.png) 06c [op] II. Ciało - cieniujemy pingwinka Jak dotąd stworzyliśmy podstawową wersję tuksa. Teraz naszym zadaniem będzie tchnąć w niego życie. [lp] 7. Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) nad ciało i nazwij ją ciało-blask. Przejdź do warstwy ciało i skopiuj ją. Uaktywnij nową warstwę i Wklej w miejscu pochodzenia (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_10_44_44.png) (menu Edycja). Przesuń w górę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] o 2px. Zabarw na biało (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png) i następnie utwórz gradient liniowy (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png) poprzez dwukrotne kliknięcie na obiekcie - pojawi się gradient przechoadzący z bieli do przezroczystości. Dolny punkt kontrolny gradientu powinien mieć alfę 55. Spójrz na obrazek: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_28_30_0.png) 07 [lp] 8. Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją ciało-blask2. Ponownie skopiuj ciało i wklej na nową warstwę (w miejscu pochodzenia (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_10_44_44.png)). Zabarw (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png) je na biało. Zduplikuj (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D] ją i przesuń (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] w dół o 6px. Zaznacz oba obiekty z tej warstwy (za pomocą [Shift]) i wybierz Ścieżka -> Różnica (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_2.png) lub po prostu [Ctrl+-]. Przesuń (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] obiekt o 1px w dół. Zamień wypełnienie nowo powstałego obiektu na gradient liniowy (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png) przechodzący z bieli do przezroczystości: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_28_30_1.png) 08 Ustaw krycie warstwy na 70. [lp] 9. Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) nad warstwą brzuch i nazwij ją ciało-blask3. Stwórz mniej więcej taki owalny (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_2.png) kształt: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_28_30_2.png) 09a Wypełnij go białym gradientem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png) od góry do końca obiektu i ustaw widoczność warstwy na około 55. Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) nad ciało-blask3 i nazwij ją ciało-blask4. Skopiuj obiekt z warstwy ciało-blask3 i Wklej w miejscu pochodzenia (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_10_44_44.png) na nowej warstwie. Przesuń (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) obiekt o 15px w dół i zastosuj gradient (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_3.png) z góry do dołu: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_28_30_3.png) 09b Ustaw widoczność warstwy na 15. Całość powinna prezentować się tak: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_28_30_4.png) 09c [lp] 10. Blask na skrzydełkach. Warstwa skrzydełka powinna znajdować się pod warstwą brzuch. Jeżeli tak nie jest, zrób to teraz. Utwórz nad nią warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) o nazwie skrzydełka-blask. Skopiuj z warstwy skrzydełka lewe skrzydło i wklej na nową warstwę w tym samym miejscu (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_10_44_44.png). Wypełnij obiekt bielą. Zajmiemy się teraz stworzeniem gradientu dwuliniowego. Uaktywnij narzędzie Gradient (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_3.png) i kliknij dwukrotnie na skrzydełku. Ustaw kierunek gradientu w taki sposób: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_30_10_0.png) 10a Kliknij dwukrotnie na jednym z punktów kontrolnych. Pojawi się Edytor gradientu. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_30_10_1.png) 10b Kliknij dwa razy w A by dodać nowe punkty. Mamy teraz cztery punkty kontrolne. Z rozwijanej listy wybierz pierwszy i w pole B wpisz #ffffff00, by gradient przechodził do przezroczystości. Tak samo postąp z ostatnim punktem. Punkt drugi i trzeci w polu RGBA powinien mieć wartość #ffffffff. Spójrz na skrzydełko. Gradient w czasie edytowania powinien przyjąć postać czterech punktów, które możemy przesunąć. Zróbmy więc to. Ułóż punkty kontrolne mniej więcej tak: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_30_10_2.png) 10c Zaznacz teraz obiekt i zduplikuj go (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D]. Następnie obróć (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] o -8%. Dla ułatwienia zabarw go na jakiś kontrastowy kolor. Następnie przesuń w ten sposób: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_30_10_3.png) 10d Zaznacz oba obiekty i wykonaj różnicę ścieżek (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_2.png) [Ctrl+-]. Przejdź do warstwy ciało i skopiuj znajdujący się tam obiekt. Wklej na warstwę skrzydełka-blask. Następnie wykonaj różnicę obu obiektów. Wklejony obiekt przesuń (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] o 18px w prawo. Krycie warstwy, na której stworzyliśmy blask skrzydełka, ustaw na 35. Zduplikuj (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D] blask i dopasuj go nad drugim skrzydełkiem. [lp] 11. Błysk w oczach. Nad warstwą oczy utwórz nową (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją oczy-blask. Z warstwy oczy skopiuj lewe oko i wklej na nową warstwę. Używając okna dialogowego Przekształć (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] zmniejsz wklejony obiekt do 15px szerokości (co da około 16px wysokości przy zachowaniu proporcji). Następnie ustaw w ten sposób: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_30_11_4.png) 11a Błysk wypełnij gradientem liniowym (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png) z góry do dołu przechodzącym od bieli do przezroczystości. Następnie zduplikuj obiekt (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D], odbij poziomo (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_4.png) [H] i przesuń (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] o 122px. Ustaw krycie warstwy na 70. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_31_56_0.png) 11b [lp] 12. Cieniujemy brzuch. Zaznacz warstwę brzuch. Uaktywnij narzędzie Gradient (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_3.png) i kliknij dwukrotnie w obiekt tam znajdujący się. W okienku Wypełnienie i kontur ustaw wypełnienie na gradient radialny (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_0.png). Twoim zadaniem będzie dodanie i ustawienie takich punktów kontrolnych gradientu: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_31_56_1.png) 12a Dodaj więc te punkty albo w edytorze gradientu, albo poprzez podwójne kliknięcie na linie wskazujące kierunek gradientu. Ustaw im następujące kolory – pamiętasz pole B w jednym z powyższych zrzutów? 1. #ffffffff; 2. #afafafff; 3. #d1d1d1ff; 4. #f9f9f9ff; 5. #ffffffff; Wzmocnimy nieco nasz efekt poprzez dodanie blasku. Stwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją brzuch-światło. Na niej utwórz takie koło (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_2.png) [F5] (kolor nie jest ważny, bo zaraz go zmienimy na biały): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_31_56_2.png) 12b Rozmyj obiekt używając wartości 35 i zmień jego kolor na biały (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png). Dodamy nieco cienia na dole brzucha, na warstwie brzuch-cień. W tym celu utwórz taki obiekt: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_31_56_3.png) 12c Aby to zrobić posłuż się operacją różnica (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_2.png), odejmując od brzuchu okrąg. Wypełnij go gradientem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png) od dołu do góry obiektu. Na dole gradient przyjmie kolor #999999ff, na górze #b3b3b300 (brak krycia). Następnie rozmyj promieniem o mocy 7. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_31_56_4.png) 12d Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) nad brzuch-światło i nazwij ją brzuch-światło2. Przejdź do warstwy brzuch i skopiuj go na nową warstwę (w tym samym miejscu (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_10_44_44.png)). Na tej warstwie stwórz mniej więcej taki owal (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_2.png): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_45_15_0.png) 12e Zaznacz oba obiekty znajdujące się tam (okrąg i brzuch) i wykonaj operację Część wspólna (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_0.png) (Ścieżka -> Część wspólna). Wypełnienie nowego obiektu zamień na gradient liniowy (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png) przechodzący z bieli do całkowitej przezroczystości: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_45_15_1.png) 12f Na koniec ustaw przezroczystość warstwy na 50%. Tak powinien prezentować się nasz pingwinek: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_45_15_2.png) 12g [lp] 13. Cieniujemy dzióbek. Po pierwsze potrzebujemy zmienić kolor dzióbka na #ffd30bff. Następnie utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją dzióbek-rozmycie. Wklej na nią obiekt dzióbka z warstwy dzióbek. Zduplikuj (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D] dzióbek i zmniejsz go (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] do szerokości 57px przy zachowaniu proporcji. Następnie wykonaj operację różnicy (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_2.png) [Ctrl+-] tych dwóch obiektów. Nowo powstały obiekt wypełnij kolorem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png) #ff8b00ff, a kolor konturu ustaw na #ffb300ff. Szerokość konturu powinna mieć 2px. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_45_15_3.png) 13a Rozmyj obiekt o promieniu 15. Skopiuj dzióbek z warstwy dzióbek i wklej (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_10_44_44.png) na warstwę dzióbek-rozmycie. Zostanie zaznaczony górny obiekt. Teraz przytrzymaj [Alt] wraz z [Shift] i kliknij w miejsce gdzie znajduje się rozmyty obiekt. Pamiętaj, że środek jest pusty. Ustaw maskę poprzez menu Obiekt -> Maska -> Ustaw. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_11_45_16_4.png) 13b Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) nad warstwą dzióbek-rozmycie i nazwij ją dzióbek-połowa. Wklej na nią dzióbek z warstwy dzióbek. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_37_44_0.png) 13c Tak jak na powyższym rysunku utwórz prostokąt (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_1.png) [F4] zasłaniający połowę dzióbka. Wykonaj różnicę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_2.png). Na tą połowę nałożymy następujący gradient (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_0.png): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_37_44_1.png) 13d 1. ma mieć kolor #ffe90bff; 2. #ffe80b33; 3. przesuniesz przesuwając myszką z przyciśniętym klawiszem [Shift]; Czekają nas już tylko dwie czynności związane z dzióbkiem. Więc do dzieła! Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją dzióbek-blask. Wklej na nią dzióbek z warstwy dzióbek. Zduplikuj go (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D] i dla ułatwienia zabarw na jakiś kontrastowy kolor i następnie przesuń (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] o -6px w pionie. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_37_44_2.png) 13e Wykonaj różnicę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_2.png). Nowo powstały obiekt wypełnij gradientem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png) białym przechodzącym do przezroczystości z góry do końca dzióbka. Ustaw Krycie na 70. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_37_44_3.png) 13f Pozostaje nam zrobienie cienia. Stwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) pod warstwą dzióbek i nazwij ją dzióbek-cień. Na niej utwórz taki obiekt: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_37_45_4.png) 13g Ten z kolei wypełnij czarnym gradientem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png) z góry do dołu, rozmyj wartością 20 i ustaw krycie warstwy na 30. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_39_34_0.png) 13h [lp] 14. Cieniujemy nogi Wypełnimy jeszcze raz lewą nogę, ale tym razem gradientem. W tym celu utwórz taki gradient radialny (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_0.png): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_39_34_1.png) 14a Punkty powinny być wypełnione kolorem: 1 - #ffff00ff 2 - #ffb300ff Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) o nazwie nogi-blask01. Skopiuj na nią nogę z warstwy nogi i następnie ją zduplikuj (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D]. Duplikat dla ułatwienia zabarw jaskrawym kolorem. Przesuń go (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] następnie o 4px w dół. Wykonaj różnicę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_2.png) z drugim obiektem z tej warstwy. Ponownie dla ułatwienia możesz zabarwić na jaskrawy kolor powstały obiekt. Następnie przesuń jego lewą dolną część w prawym kierunku, tak jak na obrazku: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_39_34_2.png) 14b Obiekt wypełnij białym gradientem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png) od lewej do prawej. Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją nogi-blask02. Podobnymi technikami utwórz obiekt taki jak poniżej. Tym razem zamiast gradientu wypełnij go bielą (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png) i ustaw krycie na 70. Obiekt powinien być przesunięty o 4px od dołu. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_39_34_4.png) 14b Żeby się nie rozpisywać, stwórz taki obiekt i wypełnij go kolorem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png) #e8a400ff. Zrób to na warstwie nogi-bok. Jest to dokładnie ta sama czynność co powyżej, ale w tym wypadku nie przesuwasz obiektu. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_41_17_0.png) 14e Z kolei na warstwie nogi-blask03 wykonaj takie krzywe (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_0.png): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_41_17_1.png) 14f Ustaw im krycie na 80. I to już ostatni element nóżki. Stwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją nogi-cień. Na niej utwórz taki owal (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_2.png): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_41_17_2.png) 14g Wypełnij go kolorem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png) #a67300ff, rozmyj wartością 9 oraz ustaw krycie warstwy na 45. Jeżeli zablokowałeś wszystkie warstwy składające się na nogę (a jest to dobra praktyka), odblokuj je (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_05_05_08_12_45_27.png). Zaznacz je (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_4.png), zduplikuj (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D], odbij poziomo (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_4.png) [H] i umieść w miejscu, gdzie pierwotnie znajdowała się prawa noga. Pierwsza wersja malutkiego tuksika jest gotowa! (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_46_55_1.png) wynik1 Oto jak powinien prezentować się rozkład naszych warstw (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_3.png): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_46_55_0.png) warstwy [op] III. część - siedzący pingwinek z otwartym dzióbkiem W tej części utworzymy drugą wersję tuksika. Będzie on siedział i miał rozwarty pyszczek. Dzięki tej wersji możliwe stanie się utworzenie 4 wersji pingwinka. Zatem zaczynamy. [lp] 15. Otwarty dzióbek. Stwórz nową warstwę i nazwij ją dzióbek2. Utwórz następujące prowadnice:
Z ich pomocą stwórz taką krzywą (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_0.png): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_06_05_08_5_56_06.png) 15a Krzywą zduplikuj (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D], odbij poziomo (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_4.png) [H], połącz obie połówki (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_15_26.png) [Ctrl+K] i połącz węzły (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_20_54.png) na górze i dole. Następnie obiekt wypełnij żółto-pomarańczowym gradientem radialnym (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_0.png), który już masz w swojej bazie gradientów: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_41_18_4.png) 15b Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją dzióbek2-połowa. Na nią wklej cały dzióbek i odejmij od niego lewą połówkę (operacja różnica (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_2.png)), tak by pozostała prawa. Gradient pozostanie ten sam, więc przesuń go tylko: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_42_52_0.png) 15c Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) o nazwie paszczka. Ustaw prowadnice:
Następnie stwórz taką krzywą (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_56_31_0.png): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_07_05_08_1_05_27.png) 15d Tak jak poprzednio, stwórz z tej krzywej pełny obiekt. Kiedy to już zrobisz wypełnij go następującym gradientem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_0.png): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_42_53_2.png) 15e 1 – #ff0000ff 2 – #5b0000ff Stwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją dzióbek2-blask. Umieść ją pod paszczką. Skopiuj na nią paszczkę i przeskaluj proporcjonalnie (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] do 62px szerokości. Zastosuj biały gradient (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png): (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_42_53_3.png) 15f Utwórz kolejną warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i nazwij ją dzióbek2-blask2. Wykonaj na niej górny blask dzióbka. Zrób to tak samo, jak w przypadku zamkniętego dzióbka - przesunięcie o 6px i różnica. Pokażę tylko obraz: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_42_53_4.png) 15g Dodajmy jeszcze cień. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_44_14_0.png) 15h Wypełnij go czarnym gradientem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png) idącym po skosie, rozmyj wartością 20 i ustaw krycie na 40. Powinieneś otrzymać takiego pingwinka: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_44_14_1.png) 15i [lp] 16. Nogi siedzącego tuksa. Dodaj następne prowadnice: pionowe: 106, 109, 121, 131, 152, 171, 175, 210, 214, 227 i 230 px; poziome: 183, 180, 158, 151, 130, 122, 102, 94, 88, 80, 73 i 68 px; Z ich pomocą utwórz taki obiekt na warstwie nogi2, którą umieść na samym szczycie stosu warstw: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_44_14_2.png) 16a (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_44_14_3.png) 16b Wypełnij go żółto-pomarańczowym gradientem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_0.png) w ten sposób: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_44_14_4.png) 16c Utwórz nową warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) nogi2-blask, a na niej taki obiekt: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_45_37_0.png) 16d Chyba już wiesz jak to zrobić? Szerokość (przesunięcie) jego powinna mieć 4px. W czasie odejmowania pozostaną niepotrzebne ścieżki – usuń je. Wypełnij go bielą (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) i ustaw krycie na 70. Wykonaj jeszcze dwa razy operację odejmowania na warstwach nogi2-dół1 i nogi2-dół2. Szerokość obu obiektów ma 4px, czyli są przesuwane o 4 piksele do góry. Dolny ma wypełnienie gradientem pomarańczowo-żółtym (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_0.png), a górny żółto-pomarańczowym (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_0.png). Dodatkowo dolny ma ustawiony tryb krycia warstwy na Zwielokrotnij. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_45_37_1.png) 16e (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_45_37_2.png) 16f Utworzymy jeszcze efekt światła na stópce na warstwie nogi2-światło: (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_45_37_3.png) 16g Wypełnij go białym gradientem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_54_15_4.png) i ustaw krycie na 60. I ostatnią rzeczą, jaką stworzymy, będzie rozmycie wokół nóżki. Stwórz warstwę (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_2.png) nogi2-rozmycie pod nogi2. Wklej na nią nogę z nogi2. Przesuń nieco, wypełnij kolorem (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_1.png) #ffef00ff i rozmyj o sile 10. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_45_37_4.png) 16h Odznacz (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_05_05_08_12_45_27.png) teraz wszystkie warstwy składające się na lewą nogę, zduplikuj je (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_4_08_56.png) [Ctrl+D], odbij poziomo (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_2_55_09_4.png) [H] i przesuń w prawo (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_7_18_11.png) [Ctrl+Shift+M] o 190px. Druga wersja pingwinka jest gotowa! Gratuluję wytrwałości. (http://www.gimpuj.info/gallery/5059_03_05_08_1_46_55_2.png) wynik2 Po tych modyfikacjach możemy stworzyć pingwinka w czterech pozach:
Zobacz również moją kompozycję: (http://www.gimpuj.info/gallery/thumb_5059_05_05_08_3_59_03.png) (http://www.gimpuj.info/index.php?action=gallery;sa=view;id=15350) Miłej zabawy! Tytuł: Odp: Malutki tuksik Wiadomość wysłana przez: mx2 on 25.06.2008, 21:09:05 hehe to będę pierwszym który doda tu swego pingwina :D
hhe miałem problemy w niektórych punktach , dlatego niektóre elementy robiłem po swojemu a oto pingwin (http://www.gimpuj.info/gallery/1370_25_06_08_9_08_04.png) (http://www.gimpuj.info/) Tytuł: Odp: Malutki tuksik Wiadomość wysłana przez: NokiZ on 14.11.2008, 22:12:55 A oto moje pierwsze dzieło w grafice wektorowej ,wykonane w programie Inkscape :D fajny tutek :D
Oto mój Pingwinek w stylu gangsta :D (http://www.gimpuj.info/gallery/8716_14_11_08_9_12_05.jpg) Tytuł: Odp: Malutki tuksik Wiadomość wysłana przez: MisaAmane on 07.01.2010, 21:37:22 Ej czy wam tez nie laduja sie zdięcia ? :(
Tytuł: Odp: Malutki tuksik Wiadomość wysłana przez: Sooly on 08.01.2010, 18:46:23 Obrazków już nie ma, spotkasz się z tym w wielu starych poradnikach.
Tytuł: Odp: Malutki tuksik Wiadomość wysłana przez: WAiKS on 21.12.2013, 23:44:32 Witam,
może i jestem nowy i zielony (:P) ale fajnie by było gdybym w tutku zobaczył obrazki a nie ikony usuniętej grafiki. OwerAndOut K. |