Polskie Forum Użytkowników GIMP-a

Tutoriale => Gotowe tutoriale => Wątek zaczęty przez: be@ on 11.06.2014, 07:40:03



Tytuł: [Poprawa] Tekstura + kula
Wiadomość wysłana przez: be@ on 11.06.2014, 07:40:03
Tekstura + kula
Tutorial


Opracowanie: Tanalia, poprawa: be@
Poziom trudności: prosty

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/48452_11_06_14_6_12_08.gif)




W tym tutorialu pokażę Wam bardzo prosty efekt na wykonanie tekstury do obracającej się kuli, utworzonej przy pomocy filtra z zakładki Animacja.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.8. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



[lp] Zaczynamy

[lp] 1. Tworzymy Nowy obraz z białym tłem o dowolnych wymiarach. Proporcje kuli będą zależne od proporcji obrazu, np. aby kula była idealnie okrągła (nie eliptyczna), wysokość i szerokość obrazu muszą być jednakowe.


[lp] 2. Zwykłym, okrągłym pędzlem <pedzel> [P] o rozmiarze 3 wykonujemy bazgroły, żeby prawie zakryć białe tło.

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/48452_11_06_14_6_09_43_0.png)


[lp] 3. Teraz musimy trochę rozmazać nasz obraz: Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa o promieniu rozmycia: 27 Poziomo i Pionowo.

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/48452_11_06_14_6_09_44_1.png)


[lp] 4. I stosujemy filtr: Szum -> Szum RGB z ustawieniami:
      Skorelowany szum: zaznaczone
Niezależny RGB: odznaczone
Wszystkie trzy kolory ustawiamy na 0,20.

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/48452_11_06_14_6_09_44_2.png)


[lp] 5. Następnie używamy filtra: Odwzorowania -> Utwórz bezszwowo

[lp] 6. Ostatni filtr, jakiego użyjemy, to: Animacja -> Obracająca się kula z ustawieniami dowolnymi, wg uznania. Ja wybrałam:
        Ramki: 15
Obracanie od lewej do prawej: odznaczone
Przezroczyste tło: Zaznaczone
Indeksowanie do n kolorów: 0
Praca na kopii: zaznaczone

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/48452_11_06_14_6_09_44_3.png)


[lp] 7. Eksportujemy [Shift+Ctrl+E] jako animację GIF z domyślnymi ustawieniami.

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/48452_11_06_14_6_09_44_4.png)


Jeśli chcemy, aby kula obracała się wolniej, można podczas zapisu zwiększyć domyślne opóźnienie, zmieniając ilość milisekund np. na 150.


 Tak wygląda efekt końcowy:

(http://www.gimpuj.info/gallery/94/48452_11_06_14_6_12_08.gif)


[lp] Koniec



To mój pierwszy tutorial, więc proszę o wyrozumiałość. Mam nadzieję, że jest zrozumiały.

Dodatkowa uwaga:
Zamiast tworzyć teksturę samodzielnie, można także wypełnić obraz dowolnym deseniem albo użyć gotowej tekstury. Ważne, aby była ona bezszwowa (powtarzalna).





Tytuł: Odp: [Poprawa] Tekstura + kula
Wiadomość wysłana przez: be@ on 23.11.2014, 15:11:34
Dziś sprawdzałam, nie znalazłam błędów, więc przeniosłam z fabryki. Jak ktoś jeszcze przejrzy, to można będzie podmienić w indeksie.


Tytuł: Odp: [Poprawa] Tekstura + kula
Wiadomość wysłana przez: davlasq on 23.11.2014, 23:28:10
Nie bardzo rozumiem po co te tabele w punktach 4 i 6. Jest to oszczędność tylko kilku wierszy a psuje efekt wycentrowania zrzutów.


Tytuł: Odp: [Poprawa] Tekstura + kula
Wiadomość wysłana przez: be@ on 24.11.2014, 02:40:24
Hmm, to chyba dlatego, że mam ekran 16:9 i już z przyzwyczajenia oszczędzam miejsce w pionie ;)
Skoro źle wygląda, to już zmieniam.


Tytuł: Odp: [Poprawa] Tekstura + kula
Wiadomość wysłana przez: davlasq on 24.11.2014, 11:45:31
Myślę, że jest już gotowy do indeksu.


Tytuł: Odp: [Poprawa] Tekstura + kula
Wiadomość wysłana przez: be@ on 24.11.2014, 13:07:29
Dziękuję i podmieniam :)