Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialePropozycje i prośby o tutorialeTutoriale do poprawyWątek: Zastosowanie profesjonalnych efektów w sygnaturze/rady dla początkujących v0.5
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Zastosowanie profesjonalnych efektów w sygnaturze/rady dla początkujących v0.5  (Przeczytany 159654 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
ubivbehwbcvjh
Użytkownik

Reputacja: 14 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.2
Licencja: Copyright
Wiadomości: 1 182
Galeria Użytkownika

ubivbehwbcvjh


Zobacz profil
« : 29.06.2007, 18:30:19 »

Zastosowanie profesjonalnych efektów w sygnaturach

Witam w moim nowym tutorialu. Jak wskazuje nazwa, dotyczy on zastosowania zagadnień takich jak światłocień, dynamika itp. w sygnaturach, co wg mnie przydaje się i polepsza końcowy efekt. Dla osób związanych z chociażby malarstwem, światło padające na cień może po prostu wydawać się idiotyzmem, a wiele osób robi takie błędy. Oczywiście to tylko przykład, więc zapraszam do lektury!

Spis treści:

I Dynamika
-Odczytywanie dynamiki z rendera/stocka
-Tworzenie dynamiki
-Ciepłe i zimne kolory
-Przykłady złego dopasowania dynamiki

II Światłocień
-Celowa manipulacja światłocieniem
-Sposoby na stworzenie światła
-Przykłady złego zastosowania światła

III Podział na plany
-Rozróżnianie planów
-Tworzenie planów

IV Głębia
-Tworzenie głębi
-Porównanie głębi i jej braku

V Sposoby ekspozycji elementów pod względem ich wagi
-Rozmywanie i wyostrzanie
-Rozjaśnianie i przyciemnianie
-Lasso

VI Kompozycja
-Kontrast
-Zaciekawienie obserwatora
-Ustawienie rendera/stocka

VII Kolorystyka
-Dopasowanie kolorów do rendera/stocka
-Sytuacje krytyczne
-Zestawy kolorystyczne
-Klimat, a kolory

VIII Słowniczek
-Podstawowe i slangowe słowa oraz skróty
-Indeks angielsko-polski
_________________________


I Dynamika


-Odczytywanie dynamiki z rendera/stocka

Pierwszą rzeczą, jaką musimy zrobić podczas planowania sygnatury i jej dynamiki jest zobaczenie, czy render jest dynamiczny, żywy czy raczej statyczny, ospały. Dzięki temu wiemy jakich technik użyć w sygnaturze, mamy jej zarys w głowie.

I tak dla przykładu porównam dwa rendery:
Hulk
2Fast&2Furious

Zajmijmy się najpierw analizą pierwszego. Na pierwszy rzut oka widać, że jest to render dynamiczny. Świadczą o tym chociażby otwarte usta, sylwetka postaci, rozdarte ubranie, napięte ciało oraz ten efekt świetlny. W tym momencie uświadamiamy sobie, że... 
...sygnatura z takim renderem nie może wyglądać tak:



a powinna wyglądać tak:



Teraz czas na drugi render. Od razu widzimy, że jest on delikatny, chociaż kolory wcale o tym nie świadczą, gdyż są wzmocnione. Kobieta ma zwykłe, spokojne spojrzenie.
Sygnatura z takim renderem nie może wyglądać tak:



a powinna wyglądać tak:




Często, wg mnie nawet w większości przypadków, trafiamy na render, który jest neutralny. W tego typu pracach nie możemy przesadzić z dynamiką, ale także nie możemy robić z sygnatury tabletki usypiającej. O tym, jak będzie wyglądać nasza sygnatura decydują często szczegóły rendera, np. w miejscu gdzie jest zaciśnięta pięść robimy błysk światła, lecz pozostała część sygnatury jest zwykła, po prostu: zwykła.
Przykładem (choć trochę nieudanym) może być ta sygnatura:




-Tworzenie dynamiki

Jeśli wiemy już, jak dynamiczną chcemy mieć sygnaturę możemy zabrać się do pracy.


Sposoby na uzyskanie większej dynamiki:


-Oświetlanie

Jest wiele możliwości robienia światła, zaczynając od świetlików, a kończąc na renderach c4d z trybem na rozjaśnianie.
Świetliki zrobić bardzo łatwo. Na nowej warstwie robimy średniej wielkości koło (20px) i rozmywamy gaussem z ustawieniami na ok. 50. Tryb warstwy możemy ustawić na rozjaśnianie.
Innym sposobem jest rozjaśnianie ręczne za pomocą narzędzia rozjaśnianie/wypalanie  Rozjaśnienie-wypalenie. Po prostu wybieramy sobie jakiś mały pędzel i przejaskrawiamy niektóre miejsca.
Kolejnym sposobem jest wstawianie renderów/renderów c4d/jakichkolwiek kształtów i ustawienie trybu warstwy na rozjaśnianie.

-Chaos

Sposobem na uzyskanie chaosu jest wstawienie w tło renderów c4d tak jak w tej sygnaturze: link. Wystarczy po prostu dobrać jakieś chaotyczne rendery i ładnie je poustawiać. Najlepiej wyglądają, jak wychodzą tak jakby z rendera.
Do uzyskania chaosu można użyć nie tylko chaotycznych renderów c4d, ale i pędzli. Przykład: link.

-Clipping Maski

Tak, one też. Jak je zrobić. Tworzymy nową warstwę i malujemy na niej pędzlami, aby stworzyć ciekawe kształty, kolor jest obojętny. Następnie wchodzimy w okno warstw i klikamy prawym przyciskiem myszy na warstwę z tymi pędzlami. Wybieramy "Kanał alfa na zaznaczenie" i usuwamy warstwę z tymi kształtami. Jeśli jesteśmy na warstwie z tłem to klikamy ctrl+c, potem ctrl+v i ustawiamy jak chcemy.
Do uzyskania dynamiki za pomocą Clipping Masek jest potrzebny tylko dynamiczny zestaw pędzli, przykład został już podany.

-Ramka z animacją

Dynamiki dodaje także ramka z animacją. Przykład: link

-Wzmocnienie

Bardzo przydaje się opcja Filtry->Uwydatnianie->Wzmocnienie. Nawet na małych ustawieniach potrafi zdziałać cuda jeśli chodzi o dynamikę sygnatury.

-Wiele elementów

Im więcej wrzucimy na sygnaturę elementów, tym większa będzie jej dynamika.

-Wiele kolorów

Im więcej kolorów ma sygnatura tym większa jej dynamika.


Sygnatura przed zastosowaniem efektów:


Sygnatura po zastosowaniu efektów:

zdaję sobie sprawę, że teraz wygląda brzydko, ale chodziło mi o pokazanie zastosowania wszystkich efektów






Rada: Pamiętaj o dobrym dopasowaniu kierunków padania światła, kierunków, w których skierowane będą rendery c4d, brushe. Dobrze je kierować w stronę, w którą patrzy/jest skierowany render.





Sposoby na uzyskanie mniejszej dynamiki:

-Więcej szarości

Szary kolor kojarzy nam się z ospałością, znudzeniem, więc na pewno pogarsza dynamikę sygnatury.
Tworzymy nową warstwę i robimy czarno-biały jednoliniowy gradient, po czym tryb warstwy ustawiamy na Kolor. Teraz zmieniamy krycie warstwy wedle gustu.

Przed:

Po:


-Rozmycie tła

Używamy po prostu narzędzia rozmywanie  Rozmycie-wyostrzenie i robimy to brushem na tle. Nie trzeba rozmywać całego tła, można niektóre miejsca
Przed:

Po:



-Ciepłe i zimne kolory

Ciepłe kolory zazwyczaj zwiększają dynamikę, a zimne zmniejszają. Rozróżniamy barwy ciepłe i zimne przez uczucia jakie w nas wywołują, po prostu kojarzą się z zimnem i ciepłem. I tak:

-barwy ciepłe
 żółty,
 żółto - zielony,
 pomarańczowy,
 pomarańczowo - żółty,
 pomarańczowo - czerwony,
 brązowy,
 kremowy,
 beżowy,
 wszystkie kolory zawierające żółty

-barwy zimne
 niebieski,
 fioletowy,
 zielony,
 biały,
 szary


-Przykłady złego dopasowania dynamiki



Sygnatura jest zbyt dynamiczna, gdyż twarz kobiety jest spokojna, statyczna. Błędem autora (mnie) jest zbyt duża ilość Clipping Masek oraz zbyt duża ilość odbłysków świetlnych itp.




Z kolei ta sygnatura mogłaby być trochę żywsza, tło jest w sumie zbyt ospałe, kojarzy się niby prawidłowo, bo z otchłanią kosmosu, ale można tam dodać jakieś Supernove (nie mam na myśli efektu programu GIMP).



Polecam do dynamicznych sygnatur rendery c4d, które można znaleźć tutaj:
C4D



II Światłocień

-Celowa manipulacja światłocieniem

Jeśli chcemy bawić się światłem i cieniem na sygnaturze, musimy znów obejrzeć render i sprawdzić, z której strony pada na niego światło. Na poniższy render światło pada z jego prawej, naszej lewej strony:

render

Przykładowa sygnatura z tym renderem, w której zachowałem zasady światłocienia:



Innym przykładem może być sygnatura, w której światło pada z góry na oświetlone czoło kobiety, prawa strona sygnatury jest ciemniejsza:




-Sposoby na stworzenie światła

1. Tworzymy nową warstwę i malujemy na niej półkole zwykłym, okrągłym pędzlem. Kolor powinien pasować do sygnatury, często pasuje biel. Następnie używamy opcji Rozmycie Gaussa i ustawiamy na 50-100 px. Światełko gotowe. Oczywiście musimy pamiętać o zasadach padania światła i sprawdzić jak układa się światło na renderze, żeby wiedzieć, z której strony je ustawić.

2.Użyć możemy narzędzia rozjaśnianie (do oświetlania) i wypalanie (do cieniowania)  Rozjaśnienie-wypalenie. Właśnie tego sposobu użyłem w różowej sygnaturze kilka linijek wyżej. Jest to sposób trudniejszy od pierwszego, ale dla ambitnych i uzdolnionych osób w sam raz. Polecam.


-Przykłady złego zastosowania światła


Sygnatur, w których światło pada ze złej strony jest wiele. Oto kilka przykładów:


Światło pada na zacieniony tułów postaci. Na szczęście sygnatura nadrabia resztą.
Sygnatura autorstwa Mechatronica.


Światło powinno padać na lewą stronę czoła, a pada nie dość, że na prawą stronę to jeszcze na tułów.



III Podział na plany

-Rozróżnianie planów

Na większości sygnatur widzimy dwa plany: render i tło. Jednak na niektórych planów jest więcej, przez co sygnatura staje się atrakcyjniejsza. Dodatkowymi planami może być plan przed renderem oraz tło może być podzielone na 2 różne plany.

Sygnatura z 2 planami:



tło i render

Sygnatura z 3 planami:



tło, render i clipping maski przed renderem

Sygnatura z 4 planami:



tło, pędzle za renderem, render, pędzle przed renderem
stworzone na szybko, więc nie wyglądają pięknie, służą tylko jako przykład


-Tworzenie planów


Jak już wiemy, im więcej planów (o ile są ładnie stworzone) tym sygnatura jest atrakcyjniejsza. Dwa podstawowe plany to tło i render. Wiemy jak je stworzyć i po tych kilku miesiącach treningu dobrze nam to wychodzi. Tło natomiast może być podwójne. Jedno tło można stworzyć podstawowe, często prawie gładkie, bez wypukłości, drugie można stworzyć przed nim, ale za renderm i może się ono składać z pędzli, z clipping masek, z elementów podstawowego tła (nie clipping masek) w mniejszej ilości. Plan przed renderem może być natomiast przeznaczony na pędzle, clipping maski lub c4d rendery w tym stylu (link) z trybem na rozjaśnianie.

Kolejnym sposobem tworzenia planów jest użycie do tego części rendera. Przykładem może być ta sygnatura Sheepa:



Widzimy tutaj przejście od kołnierza do jaśniejszej części, która jest najdalszym planem.



IV Głębia


Głębia jest po to, aby sygnatura nie była płaska i aby wydawało się, że niektóre elementy są bliżej, niektóre dalej. Sygnatura z głębią jest znacznie lepsza.


-Tworzenie głębi

Jest kilka sposobów tworzenia głębi, a oto one:

-Przyciemnianie boków lub innych obszarów

Należy oba boki przyciemnić tak, aby uzyskać efekt, że im bliżej środka sygny tym głębiej się znajdujemy. Efekt ten powstaje w tle. Przyciemniamy zwykłym softbrushem czarnym kolorem lub narzędziem aerograf.
Można także przyciemnić niektóre obszary sygnatury, tak aby stworzyły się takie dalekie otchłanie, nie wiem za bardzo jak to opisać.

Przykład:


Wydaje się, że przyciemniony obszar jest bliżej od jasnego.

-Umiejętne zastosowanie renderów c4d

Możemy wykorzystać wypukłości renderów c4d i ustawić je tak, aby niektóre części sygnatury wydawały się być bliżej, a niektóre dalej.

-Oświetlanie

Oświetlamy niektóre miejsca, a niektóre przyciemniamy narzędziem rozjaśnianie lub wypalanie  Rozjaśnienie-wypalenie.

-Rozmywanie

Niektóre obszary rozmywamy, aby uwydatnić focal point i żeby wyglądało na to, że są one dalej w tle.


-Porównanie głębi i jej braku


Czas na porównanie sygnatury z głębią i sygnatury bez głębi, zobaczymy, która jest ładniejsza.

Bez głębi:


Z głębią:


Ten przykład może nie jest genialny, ale myślę, że sygna z wypukłościami (głębią) wygląda lepiej niż ta bez.


Rada: Jeśli chcesz zachować głębię, nigdy nie wstawiaj na sygnę desenia, gdyż całkowicie psuje efekt.



V Sposoby ekspozycji elementów pod względem ich wagi



-Rozmywanie i wyostrzanie

Wiadomo, że niektóre elementy w sygnaturze są bardziej, a niektóre mniej ważne. Jednym ze sposobów podkreślania wagi elementów jest użycie narzędzia do wyostrzania i rozmywania. Myślę, że każdy już się zorientował o co chodzi. To co jest mniej ważne rozmywamy, a to co jest ważne wyostrzamy.

Przykład:



Ta sygnatura FISHBOTA jest idealnym przykładem ekspozycji. Widzimy, że marine w tle jest rozmyty, przez co zwracamy uwagę na tego pierwszego. Gdyby marine w tle nie był rozmyty, nie wiedzielibyśmy na co zwrócić najpierw uwagę, a artysta nam to ułatwia.


-Przyciemnianie i rozjaśnianie

Analogicznie do sposobu wyżej. To co będzie jaśniejsze, będzie wcześniej zwracało naszą uwagę.


-Lasso

Bardzo przydatnym narzędziem do ekspozycji elementów jest Lasso. Zaznaczamy obszar który chcemy uwydatnić i np. zmieniamy rzeczy takie jak jasność, kontrast itp. Pamiętajcie, żeby potem jakoś sensownie zatuszować krawędzie zaznaczenia, żeby się tak nie odcinało to rozjaśnione miejsce:





VI Kompozycja



-Kontrast

Kontrast wyostrza kolory oraz powiększa różnicę między elementami. Sygnatura jest wtedy ciekawsza. Oczywiście należy pamiętać, aby nie przesadzić, gdyż wtedy będzie po prostu brzydka. Ciekawe kolory to podstawa.

Przykład:

Przed


Po



-Zaciekawienie obserwatora

Podstawową rzeczą jest zaciekawienie obserwatora. Są na to różne sposoby, np. dobra kolorystyka. Ja natomiast skupię się na innym.

Po pierwsze obserwator musi wiedzieć na czym skupić wzrok, czego nie może zrobić tutaj: link

Po drugie musi mieć jakiś punkt odniesienia. Takim punktem odniesienia najczęściej jest render.

Sygnatura z trzema głównymi elementami będzie gorsza od tej z jednym lub ze skupiskiem kilku, które tworzą jeden.


-Ustawienie rendera/stocka

Dobre ustawienie rendera lub stocka to podstawa. Najczęściej spotykamy w sygnaturach focal ustawiony na środku. Jest to jeden ze sposobów, przyznam, że lubię go stosować. Oprócz tego mamy jeszcze kilka możliwości:

-Możemy ustawić postać z boku, co odradzam początkującym, bo może Wam wyjść średni końcowy efekt, jeśli zrobicie niepasujące do tego ustawienia tło.

-Możemy też zrobić taki myk, że połowa sygny jest czarna, a render (często stosowane w spritach) razem z kawałkiem tła jest ustawiony albo w 1/3 albo również na środku. Oto przykład takiej sygnatury:


jest to sygnatura db z ubplanet; warto przy okazji zwrócić uwagę na bardzo dobrą głębię

-Polecam też eksperymentowanie z opcją Dowolny Obrót, którą możemy znaleźć w menu Warstwa->Przekształcenie. Wtedy stock lub redner jest tak fajnie przekrzywiony, co może wyglądać ciekawie.

-Innym przykładem jest sygnatura, w której część rednera wychodzi poza tło i jest na przezroczystym tle. Odradzam, bo nieciekawie to wygląda, tym bardziej, że wtedy tło odcina się od rendera najczęściej.

-Ostatnią radą jest zdanie się na swój gust. Nie zawsze te najlepsze możliwości pasują, więc jak coś wydaje Wam się nieciekawe- śmiało to zmieńcie.
 


VII Kolorystyka


-Dopasowanie kolorów do rendera/stocka

Dopasowanie kolorów do rendera lub stocka jest podstawą. Po wybraniu obrazka, na którym będziemy opierać swoją sygnę, powinniśmy na samym początku wybrać 2-4 kolory, które wystąpią w roli głównej. Początkującym proponuję użyć narzędzia pobierania koloru Narzędzie do pobierania koloru i wybrać ze 2 główne kolory rendera. Następnie można oczywiście bawić się ich odcieniami itd.


-Sytuacje krytyczne

Przykładem takiej sytuacji może być sygnatura, w której żaden kolor nie pasuje do innego i jest totalny mix. Co wtedy zrobić? Wystarczy nałożyć tzw. gradient mapę. Faktem jest, że sygnatura będzie miała wtedy tylko 2 kolory, ale lepsze to niż wyżej opisana sytuacja. Czasami ładnie dobierając te 2 kolory można uzyskać ciekawe efekty. Przykładem może być ta oto sygnatura:



Jak zrobić gradient mapę? Wybieramy dwa kolory w tych 2 okienkach. Duplikujemy sygnaturę. Wchodzimy w Filtry->Kolory->Odwzorowania->Odwzorowanie Gradientu. Wtedy kombinujemy z kryciem tej warstwy. Naprawdę radzę poeksperymentować z różnymi zestawami kolorystycznymi.


Czasem sygnatura jest ok, lecz jeden punkt nam się nie podoba. Jak zmienić jego kolor? Robimy nową warstwę, rysujemy na niej kółko zwykłym brushem w kolorze w jakim ma być ten punkt. Robimy rozmycie gaussa, ilość px w zależności od wielkości tego punktu. Tryb warstwy ustawiamy na kolor i zmieniamy krycie jak nam się podoba.


-Zestawy kolorystyczne

Zestawy kolorystyczne to podstawa w webdesignie, ale czasami przydają się też w sygnaturach, jeśli ktoś nie umie sobie poradzić z dobieraniem kolorów samemu. Tutek jest kierowany do początkujących, więc napiszę co wtedy zrobić. Najlepszym sposobem jest po prostu wejście na stronę: http://www.colourlovers.com/ i wybranie odpowiadającego nam zestawu, oczywiście uwzględniając wcześniejsze punkty. Czasami nawet najlepsi graficy korzystają z gotowych palet kolorów.


-Klimat, a kolory

Dopasowanie kolorów do klimatu sygnatury jest również ważną rzeczą. Jeśli na sygnaturze jest lód, coś elektrycznego to nie bójcie się zwiększyć kontrastu, zrobić jaskrawego tła itd. Naprawdę wiele osób ceni realizm. To samo dotyczy ognia. Jeśli natomiast sygnatura przedstawia coś mrocznego można mocno ją przyciemnić, zmniejszyć kontrast czego efektem będzie szara mgiełka. Oto przykład dobrego zastosowania w/w efektów:



...i złego:






VIII Słowniczek


-Podstawowe i slangowe słowa oraz skróty

Wielu początkujących pyta o znaczenie słów takich jak "ripper", czy "c4d". Słowniczek ten stworzyłem z myślą  o nich. Jeśli macie pomysły na uzupełnienie tego słowniczka, to proszę o PW.


ABR- Jest to format pliku graficznego, który jest brushem programu Photoshop. GIMPowy odpowiednik to GBR.

airbrushing
- Jest to malowanie z użyciem narzędzia "airbrush"/"aerograf". Używany w Digital Paintingu i coloringu.

animka- Animacja

antipixel- Styl bannerów w formacie 80x15 px. Krój pisma używany w antipixelach to Silkscreen. Przykład: click

av- Skrót od avatar

avatar- Mały obrazek, który reprezentuje użytkowników for dyskusyjnych oraz gier komputerowych. Na forach występuje pod nickiem użytkownika przy wiadomości, którą wysłał.

avek- Skrót od avatar

banner- Jest to dość mała reklama strony internetowej lub forum, umieszczana w podpisach lub na innych stronach/forach. Najpopularniejsze rozmiary to 468x60, 450x50 i 100x50 px.

BMP- Jest to popularny format pliku graficznego, niestety mało oszczędny. Więcej informacji: click

brush- Pędzel, coś czym możemy malować różne kształty w programie. Pędzle możemy ściągnąć ze strony deviantart.com: click

c4d-Skrót od Cinema 4D, czyli programu, za pomocą którego tworzone są c4d rendery. Więcej informacji o programie tu: click

c4d render- Jest to redner stworzony w programie Cinema 4D lub innym programie do grafiki trójwymiarowej. Dzięki używaniu go na nowej warstwie możemy nadać sygnaturze określony przez tryb warstwy kształt, kolor, jasność. Przykłady możemy zobaczyć tu: click

clipping mask- Dość nowoczesny efekt stosowany nie tylko w sygnaturach. Polega na skopiowaniu niektórych części pracy w inne miejsce, stosując określony kształt. Sygnatura z użyciem clipping mask: click

cm- Skrót od clipping mask

collab- Skrót od collaboration.

collaboration- Praca robiona przez 2 lub więcej osób, jedna osoba zaczyna reszta kończy.

coloring- Z ang. kolorowanie- najczęściej szkicu. Strona ze szkicami do kolorowania: click

DA- Skrót od DevianArt, czyli najpopularniejszego serwisu z galeriami ludzi z całego świata: click

Dark Art- Jest to praca polegająca na przerobieniu twarzy (najczęściej człowieka). Z normalnej osoby powstaje potwór. Wchodzi w skład dziedziny zwanej fotomanipulacją. Przykład: click

DP- Skrót od Digital Painting

Digital Painting- Dziedzina grafiki komputerowej, odpowiednik malarstwa, tyle, że z wykorzystaniem programów graficznych. Bardzo przydatny do Digital Paintingu jest tablet. Prace z dziedziny DP: click

filmówka- Jest to określenie często stosowanej ramki w sygnaturach. Przykład: click

flow- Płynność. Ważna rzecz w sygnaturach. Sygnatura z flowem to taka sygnatura, w której wszystko do siebie pasuje, elementy ładnie się łączą.

focal- Skrót od Focal Point

Focal Point- Najważniejszy, rzucający się w oczy punkt pracy. Najczęściej jest to postać, która na owej pracy występuje.

font- Inaczej czcionka. Słowo pochodzi z języka angielskiego, stosowane na przemian z polskim odpowiednikiem. Więcej informacji: click

fotomanipulacja- Inaczej fotomontaż. Dziedzina grafiki komputerowej zajmująca się edytowaniem zdjęć poczynając od zwykłej zmiany kolorów, kończąc na Dark Artach, czy zaawansowanym montażu kilku zdjęć. Przykład: click

fractal render- Jeden z rodzajów c4d renderów. Fractale można tworzyć nawet w GIMPie. Gotowe fractale do ściągnięcia: click. Tutorial na fractale w GIMPie: click.

GAP- Gimp Animation Pack. Dodatek do GIMPa, wykorzystywany w dużej ilości animacji.

gauss- rozmycie Gaussa w skrócie.

GBR- Jest to format pliku graficznego, który jest brushem programu GIMP. Photoshopowy odpowiednik to ABR.

GIF- 1. Słowo zastępujące "animację". 2. Format pliku graficznego. Więcej informacji: click

gradient mapa- Jest to często stosowany efekt, służący polepszeniu kolorów pracy. Więcej informacji o gradient mapie możecie znaleźć w dziale VII- Kolorystyka.

grafika rastrowa- Sposób tworzenia obrazów, w którym każdy punkt obrazu, czyli piksel traktowany jest niezależnie. Obrazek składa się z tysięcy takich pikseli. Najpopularniejsze programy do tworzenia grafiki rastrowej to Adobe Photoshop, Corel Paint Shop Pro oraz GIMP. Więcej informacji: click

grafika wektorowa- Technika tworzenia obrazów w oparciu o logiczne zbiory punktów ekranowych, czyli obiekty graficzne, np. łuki, okręgi, elipsy. Obraz w grafice wektorowej, zostaje więc w pewien sposób zaprogramowany. Najpopularniejsze programy do tworzenia grafiki wektorowej to Adobe Illustrator, AutoCAD, Corel DRAW oraz Inkscape. Więcej informacji o grafice wektorowej: click

grunge brush- Rodzaj brushy. Do ściągnięcia tutaj: click

handmade- Jest to potocznie praca z dziedziny grafiki komputerowej Digital Painting. Obrazek wykonywany jest ręcznie, często przy użyciu tableta. Przykład: click- praca wykonana przez Sinther'a.

hm- Skrót od handmade.

Inkscape- Program do tworzenia grafiki wektorowej. Na naszym forum jest dział dotyczący Inkscape, niestety nie cieszy się zbyt dużym zainteresowaniem. Więcej informacji: click.

jednopikselówka- Potoczne określenie jednopikselowej ramki otaczającej całą pracę.

JPEG- Standard kompresji obrazów grafiki rastrowej. Najczęściej używany w obrazach o dużej rozdzielczości. Sygnatury najczęściej zapisywane są w formacie PNG, który nie pogarsza jakości tak jak JPEG.

kopiowanie warstw- Jedna z większych "zbrodni" w świecie grafiki komputerowej. Polega na podbieraniu warstw z udostępnionych przez autorów plików PSD lub XCF ich sygnaturek i stosowaniu ich w swoich pracach. Na większości for graficznych kończy się banem lub ostatnim ostrzeżeniem.

krzywe- Bardzo przydatna opcja zmiany kolorów. Często można ją spotkać w tutorialach Photoshopowych.

kutaski- Popularne określenie na ciekawy efekt występujący w sygnaturach. Przykład: click. Chodzi o te linie w dolnej części sygnatury. Sygnatura autorstwa SkinnerEvila.

Large Piece- Po prostu większe prace, np. tapety, fotomanipulacje itd.

layout- Jest to projekt graficzny strony internetowej zawierający takie elementy jak top, menu, główne okno z informacjami, dodatkowe okienka, np. na Newsletter, stopkę i tło. Oto galeria jednego z najlepszych twórców layoutów w Polsce, a może i na świecie: click.

logo- Prosty znak graficzny, o małej ilości kolorów, który symbolizuje najczęściej określoną rzecz. Ważne jest, żeby logo mogło być łatwo modyfikowane. Logo może składać się z obrazka, z logotypu lub z połączenia obu tych składników. Nie mylcie loga z topem. Oto przykład ewolucji loga Apple: click.

logotyp- Może być elementem logo. Składa się ze znaków pisarskich, czyli czcionek. Treść jaką przekazuje to najczęściej nazwa lub hasło reklamowe firmy.

LP- Skrót od Large Piece.

manipka- Potocznie fotomanipulacja.

newbie- Określa początkującego w grafice. Nie mylić z noobem.

noob- Osoba, która zaczęła przygodę z grafiką 5 dni temu i nazywa siebie grafikiem. Nie chce też słyszeć o krytyce swoich prac, no bo przecież jest początkującym, nie stosuje się do rad, ripuje itd.

obwódka
- Rodzaj ramki, która jest obwodem całej pracy.

oczojeb- Jaskrawa sygnatura. Czasem wygląda lepiej niż niejaskrawa, odsyłam do działu Kolorystyka.

opa- W skrócie opacity, czyli po polsku krycie.

Painting- Painting to po prostu inne, krótsze określenie na Digital Painting.

PAT
- Format graficzny patternu.

pattern- Angielskie określenie na deseń.

Photoshop- Photoshop to na razie najbardziej rozwinięty i najpopularniejszy prgoram do obróbki i tworzenia grafiki rastrowej. Więcej informacji: click

piksel- Najmniejsza porcja obrazu na ekranie monitora, która jest adresowalna i osobno sterowalna. Niepodzielny element obrazu grafiki rastrowej. Tysiące pikseli tworzą jeden duży obraz właśnie w grafice rastrowej. Więcej informacji: click

PM- Skrót od Photomanipulation, czyli fotomanipulacji.

PNG- Portable Network Graphics. Format plików graficznych, następca formatu GIF. Jest również systemem bezstratnej kompresji plików graficznych. Więcej informacji o PNG: click

pro- Profesjonalista.

PS- Skrót od Photoshop.

PSD- Jest to format pliku, w którym grafikę zapisuje program Photoshop, zachowując przy tym wszystkie warstwy i ich przezroczystość. GIMPowy odpowiednik to XCF.

px- Skrót od piksel.

render- Obrazek wykorzystywany w sygnaturach jako focal. Rendery można ściągnąć bez tła z tych stron: click, click. Inne rodzaje renderów to c4d render, wireframe render oraz fractal render.

rip- Plagiat czyjejś pracy. Największe przestępstwo w światku grafiki, na większości forach rip=ban.

ripper- Osoba, która ripuje sygnaturki innych.

rox- Słowo angielskie używane podczas oceny prac. Oznacza, że coś jest super.

sig- Skrót os sygnatury.

soft brush- Rodzaj brusha z rozmytymi bokami. Dobry do smużenia i gumkowania oraz robienia świetlików.

sprite- Jest to sygnatura zrobiona z użyciem sprite rendera. Najczęściej otoczenie przedsawia jeden z żywiołów. Przykład: click

sprite redner- Rodzaj rendera. Cechuje go mały rozmiar i piksele. Do ściągnięcia tu: click

smużenie- Po prostu smudgowanie, czyli używanie narzędzia smudge, po polsku rozsmarowywanie. Ostatnio modny styl robienia sygnatur. Bardzo przydatne do smudgowania są soft brushe. Przykład sygnatury zrobionej w tym stylu: click

splatter brush- Jeden z rodzajów brushy. Przedstawia coś w rodzaju plam. Do ściągnięcia tu: click

stock- Jest to obrazek/zdjęcie- materiał na sygnaturę lub inną, większą pracę. Zastępuje render- ostatnio bardziej od niego popularny. Strona z darmowymi stockami: click

sux- Przeciwieństwo rox. Oznacza, że coś jest do pupy.

SVG- Format statycznej i animowanej dwyuwymiarowej grafiki wektorowej. Więcej informacji tu: click

świetliki- Potoczne określenie efektu stosowanego w sygnaturach. Rozświetlanie jednego punktu soft brushem 30-50 px.

tablet graficzny- Jest to urządzenie zastępujące myszkę. Do sterowania kursorem używamy piórka. Bardzo przydatne do Digital Paintingu. Więcej informacji: click

tag- Jest to inne określenie na sygnaturę.

tech brushe- Rodzaj brushy. Cechuje je techniczny wygląd. Średnio pasują do sygnaturek. Do ściągnięcia tu: click

TIFF- Jeden z bardziej rozpowszechnianych i uniwersalnych formatów plików graficznych. Służy do zapisywania grafiki bitmapowej. Więcej informacji: click

tinyture- Bardzo mała sygnatura- o wymiarach mniejszych niż 300x70 px.

top- Jest to obrazek w górnej części strony www lub forum. Przedstawia najczęściej coś co symbolizuje stronę, może się składać z loga, logotypu.

typo- Skrót od typografia.

typografia- Użycie znaków pisarskich, np. na stronie www.

ub- Skrót od Userbar.

userbar- mała grafika w kształcie wydłużonego poziomo prostokąta, umieszczana w podpisie, określa najczęściej zainteresowania użytkownika. Więcej informacji: click.

vector- Są to jednokolorowe lub kolorowe obrazki w określonym kształcie, lecz nie tak realistyczne jak prawdziwe zdjęcie. Przykład: click

vector brush- Rodzaj brusha. Najczęściej w kształcie strzałek, kółek itp. Do ściągnięcia tu: click

vectoring- Na polski "wektorowanie", czyli tworzenie grafiki wektorowej, vectorów.

wireframe redner- Rodzaj c4d rendera. Paczka do ściągnięcia tu: click.

wtopienie rendera- Uzyskanie takiego efektu na postaci na sygnaturze, żeby nie odcinała się od tła i była jego częścią.

wycinek- 1. Ostatnio mniej modny prostokąt, np. ze skopiowanymi oczami postaci wklejonymi gdzieś koło głowy. 2. Wycięty stock z dodanym napisem i ramką, praca dla noobów, mało ambitna.

XCF- GIMPowy odpowiednik PSD.


-Indeks angielsko-polski

Indeks ten zrobiłem z myślą o osobach, które nie znają słów związanych z grafiką w wersji angielskiej lub tych co mają angielską wersję programu, a chcą korzystać ze wszystkich tutków na forum. Znajdziecie tu najczęściej używane i podstawowe słowa, takie jak tryby warstw, czy główne narzędzia. Nie znajdziecie tu informacji o narzędziach, to tylko tłumaczenie. Jeśli chcecie się o poszczególnych narzędziach dowiedzieć więcej zapraszam na tę stronę: click. Indeks jest tylko w wersji polsko-angielskiej. Jeśli chcecie szybko znaleźć jakieś słowo angielskie to poelcam skrót klawiaturowy ctrl+f. Zapraszam.


 Aerografaerograf- airbrush (A)

artystyczne- artistic

cień- shadow

cofnij- undo (ctrl+z)

czcionka- font

deseń- pattern

duplikuj- duplicate

edytuj- edit

 Gradientgradient- gradient (L)

 Gumkagumka- eraser (Shift+E)

kolor- color

kopiuj- copy (ctrl+c)

krycie- opacity

krzywe- curves

kształt- shape

 Lassolasso- lasso tool (F)

 Zoomlupa- zoom tool (Z)

miękkie światło- soft light

mnożenie- multiply

nasycenie- saturation

narzędzie- tool

nowa warstwa- new layer

 Narzędzie do obracaniaobracanie- rotate (Shift+R)

obramowanie- border

 <odbicie-pionowe>odbicie pionowe- flip vertical

 <odbicie-poziome>odbicie poziome- flip horizontal

 Ołówekołówek- pencil (N)

otwórz- open

 Narzędzie perspektywyperspektywa- perspective (Shift+P)

 Pędzelpędzel- brush (P)

pokrywanie- overlay

poziomy- levels

 Narzędzie do pobierania kolorupróbkowanie kolorów- color sampler tool (O)

 Przesuwanieprzesuwanie- move tool (M)

 Rozjaśnienie-wypalenierozjaśnianie- dodge (Shift+D)

rozjaśnianie (tryb warstwy)- lighten

 Rozmycie-wyostrzenierozmywanie- blur (Shitf+U)

 Rozmazywanierozsmarowywanie- smudge (S)

 Magiczna różdżkaróżdżka- magic wand tool (U)

różnica- difference

 Skalowanieskaluj- scale (Shift+T)

suma- total

 Ścieżkiścieżki- paths (B)

 Narzędzia tekstowetekst- type (T)

twarde światło- hard light

 Warstwywarstwa- layer

 Widoczność warstwywidoczność warstwy- show layer

wklej- paste (ctrl+v)

 Wypełnienie kubełkiemwypełnienie kubełkiem- paint bucket tool (Shift+B)

 Rozmycie-wyostrzeniewyostrzanie- sharpen (Shitf+U)

 Rozjaśnienie-wypaleniewypalanie- burn (Shift+D)

wypalanie (tryb warstwy)- darken

 Zaznaczenie eliptycznezaznaczenie eliptyczne-  elliptical marquee tool (E)

 Zaznaczenie prostokątnezaznaczenie prostokątne- rectangular marquee tool (R)

 Zaznaczenie wg koloruzaznaczenie według koloru- marquee by color (Shift+O)

zwykły- normal


W nawiasach obok narzędzi podano skróty klawiaturowe, a obok nazwy narzędzia znajduje się ikonka.


________________


Zmiany w kolejnych wersjach.


0.1 Wersja podstawowa

0.1.1 Poprawione literówki, błędy.

0.1.2 Poprawiona przejrzystość tutoriala

0.2 Dodany dział kolorystyka.

0.2.1 Dodany tekst "Ustawienie rednera/stocka" w dziale "Kompozycja" oraz dodany tekst "Klimat, a kolory" w dziale "Kolorystyka".

0.3
Słowniczek w trakcie tworzenia oraz zapowiedź indeksu angielsko-polskiego.

0.3.1 Drobne poprawki i dodatki

0.3.2 Dodanie tekstu o Uwydatnianiu Lassem w dziale "Ekspozycja"

0.4
Zakończenie pracy nad słowniczkiem

0.4.1 Dodanie nowego sposobu tworzenia planów na sygnaturze

0.5 Zakończenie prac nad indeksem angielsko-polskim



Podziękowania


Sheep- za to, że tak kocha lasso, a ich miłość doprowadziła do powstania tekstu o sposobie uwydatniania lassem. No i za pomysł z wykorzystaniem rendera do stworzenia planów.

________________

Jeśli macie pomysły na nowe punkty to jestem otwarty na propozycje. Jeśli widzicie błąd to też zgłaszajcie. Mam nadzieję, że tutorial przyda się kilku/nastu/dziesięciu/set osobom. Uśmiech

Pozdrawiam
LSR.
« Ostatnia zmiana: 28.08.2007, 16:33:41 wysłane przez Lsr. » Zapisane

ubivbehwbcvjh
Użytkownik

Reputacja: 14 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.2
Licencja: Copyright
Wiadomości: 1 182
Galeria Użytkownika

ubivbehwbcvjh


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 21.08.2007, 19:29:55 »

Dodałem indeks angielsko-polski, jeśli jest jakiś błąd, a pewnie jest, bo nie mam już angielskiej wersji GIMPa (używałem kiedyś) to powiedzcie. Pozdrawiam Uśmiech
Zapisane

Dark Fighter
Użytkownik

Reputacja: 2 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.4 + GAP
Licencja: CC-BY-SA
Wiadomości: 43
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 24.12.2007, 09:05:06 »

Bardzo fajnie opisane, ale jeżeli chodzi o głębie nie do końca się zgodzę. W podanym przykładzie (z kosmosem)
tak się składa, że akurat cień pogłębia fakt do czasy jak widać fałdy jakichś tam chmur to boki się do nas zbliżają, ale potem cień oddala. Przykładem takiego działania cienia jest choćby byle jaki kulisty przedmiot, który rysujemy że cień dajemy na krawędziach, a to co bliżej nas rozjaśniamy. Tak samo jest z tą sygną z ubplanet, mamy wrażenie, że gość jest głębiej ale to jedynie dzięki chmurom które w odpowiedni sposób nakładają się na siebie.

To chyba tyle reszta naprawdę bardzo dobra i cenna.

Pozdro
Zapisane

ubivbehwbcvjh
Użytkownik

Reputacja: 14 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.2
Licencja: Copyright
Wiadomości: 1 182
Galeria Użytkownika

ubivbehwbcvjh


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 24.12.2007, 10:50:43 »

Dawno to pisałem, teraz kilka rzeczy bym zmienił na pewno,
bo są trochę śmieszne Uśmiech 2.
Co do głębi w tej sygnie z ubpl to uzyskana głównie dzięki rozmyciom,
zresztą to najlepszy sposób.
A jeśli chodzi o kosmos to ja bym rozmył teraz same kamienie,
przestrzeń zostawiłbym natomiast w spokoju.
Pozdro
Zapisane

Grolak
√ ι ק

Reputacja: 20 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
JID: grolak@jabber.org
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 1 126
Galeria Użytkownika


Kreator mody


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 08.06.2008, 12:43:58 »

Radziłbym odświeżyć linki do obrazków, bo tutorial jest naprawdę dobry.
Zapisane

afk
pawecio
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.5
Licencja: Copyright
Wiadomości: 29
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 30.07.2008, 21:10:58 »

tutek jest bombowy bardzo mi pomogl zawiera wiele waznych elementow jutro biore sie do pracy i bede sie tzymal rad z tego tutrioala
Zapisane

Pilej
√ ι ק

Reputacja: 7 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 949
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 30.12.2008, 21:44:51 »

Tutorial na prawdę świetny. Jednak nie znalazłem tu 2 dla mnie najpotrzebniejszych rzeczy. Mianowicie jak zrobić dobry napis i ramkę Zawstydzony. Może mógłbyś jeszcze o tym trochę popisać?
« Ostatnia zmiana: 30.12.2008, 22:04:35 wysłane przez PIL3J » Zapisane

Sooly
Emeryt

Reputacja: 9 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 1 840
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #7 : 30.12.2008, 21:52:39 »

Masz rację, rzeczywiście przydałoby się to opisać i przy okazji odświeżyć niektóre linki.
Napisz lepiej na pw do Lsr'a to może coś zdziała.
Zapisane

Grolak
√ ι ק

Reputacja: 20 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
JID: grolak@jabber.org
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 1 126
Galeria Użytkownika


Kreator mody


Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 30.12.2008, 23:05:14 »

Napis w 90% wystarczy standardowy, tak jak np. Times New Roman, Verdana, Sans. CO do ramki, to taka jaką masz w sygnaturze w podpisie jest dobra, może być tylko po bokach, albo tylko u góry i na dole. Rzadziej jest spotykana czarna 1-pikselowa. To już od Ciebie zależy Mrugnięcie
Zapisane

afk
Samm7
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 5
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 30.03.2010, 10:18:19 »

Genialny temat, porady dobre, przydatne i najważniejsze dla mnie, łatwy w przyswojeniu  <ninja>
Zapisane


•YamaZ•®©™
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 7
Galeria Użytkownika


Taki sobie Człeniu :)


Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 04.08.2010, 21:58:32 »

Super temat naprawdę mi pomógł. Polecam każdemu, który zaczyna zabawę z kolorami ! laugh


* rycerz_cienisty2_0.jpg (31.35 KB, 500x220 - wyświetlony 1096 razy.)
Zapisane

Buria
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.8
Licencja: Copyright
Wiadomości: 89
Galeria Użytkownika


Buria


Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 03.07.2014, 19:35:00 »

Świetnie to opisane Chichot .. Jakby jeszcze ktoś te obrazki odświeżył to bym był spełniony Uśmiech
Zapisane
dreamynatalie
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 1.*
Licencja: Copyright
Wiadomości: 69
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #12 : 04.03.2018, 18:14:21 »

Up'uję z prośbą o obrazki!  Zawstydzony
Zapisane

be@
Moderator globalny

Reputacja: 49 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.8
Licencja: CC-BY
Wiadomości: 7 043
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #13 : 06.03.2018, 15:00:54 »

@dreamynatalie - niestety, szanse na dodanie obrazków są znikome, powiedziałabym nawet, że zerowe Smutny Autor tutoriala nie logował się na forum od 7 lat, a kopii tych obrazków nie mamy.
Jeśli masz jakiś konkretny problem dotyczący efektów z tego poradnika lub czegoś nie zrozumiałaś, to po prostu pytaj w komentarzu, a postaram się wytłumaczyć
Zapisane
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialePropozycje i prośby o tutorialeTutoriale do poprawyWątek: Zastosowanie profesjonalnych efektów w sygnaturze/rady dla początkujących v0.5
Skocz do: